کد خبر: ۱۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
گزارش «تجارت» از تاثير اوليه نتيجه مذاكرات هسته اي برخريد و فروش خانه
بازار مسكن در حالي سومين سال ركود خود را پشت سر مي گذارد كه به نظر مي رسد اين بازار نيازمند تاثيرپذيري از عوامل مختلف خارجي وداخلي است.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ البته درسالهاي گذشته  صحبت هايي از تاثير توافق هسته اي بربازار مسكن در رسانه هاي مختلف كشور مطرح شده است به طوري كه بعضي از كارشناسان براين باورند كه اولين بازاري كه با اعلام خبرتوافق هسته اي دچار تغييرات مثبتي خواهد شد بورس است وپس ازآن نوبت به بازار مسكن مي رسد.
هرچند نبايد خارج شدن بازار مسكن از ركود را تنها به انجام توافق هسته اي گره زد ولي واقعيت اين است كه خريد وفروش خانه در كشور با اعلام توافق هسته اي دچار تغييراتي خواهد شد كه مثبت به نظر مي رسد.
با اعلام خبر توافق هسته اي بين ايران و1+5 بازار مسكن  بايد منتظر تلنگري سازنده ازاين مذاكرات باشد به طوري كه اين توافق مي تواند سرآغاز اتمام خواب عميق خريد وفروش مسكن در سه سال اخير باشد.
 البته  بازار مسكن هم به دليل اينكه از زير مجموعه هاي مهم وبرجسته اقتصاد كشوراست به ناچار نيازمند تزريق نقدينگي است وبا به نتيجه رسيدن توافق هسته اي ولغو تحريم ها در ادامه آن بخشي از دارايي هاي بلوكه شده كشور كه معمو لا به صورت ارز هم است آزاد مي شود وبا تزريق اين نقدينگي به اقتصاد وبازارمسكن خريد وفروش خانه دركشور دوباره از سرگرفته مي شود.
بنابراين آن چيزي كه هم اكنون مهم وضروري به نظر مي رسد جلوگيري از هيجاني شدن بازار مسكن در اثر اعلام خبرتوافق هسته اي است به طوري كه اگر كنترل اين بازار به لحاظ رواني از دسترس خارج شود بايد منتظر افزايش ناگهاني قيمت مسكن در كشور باشيم.
اين در حالي است رونق بازارمسكن نبايد با افزايش ناگهاني قيمت آن همراه باشد به طوري كه اگر قرار باشد تاثير اوليه توافق هسته اي بربازار مسكن بدون مديريت باشد نمي توان روزهاي خوبي رابراي اين بازار در آينده اي نزديك پيش بيني كرد.
در همين رابطه و پس از توافق هسته‌اي آلبرت بغوزيان از كارشناسان حوزه مسكن درباره تاثير اوليه اين توافق بربازارمسكن به صما مي گويد: با اعلام این توافق معاملات مسکن رونق شدیدی نمی گیرد اما قدرت چانه‌زنی خریداران کم می‌شود و بعضي از فروشندگان هم میزان عرضه را کاهش می‌دهند.
وي در خصوص واکنش هیجانی بازار مسکن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 مي افزايد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بلافاصله پس از توافق هسته‌ای برای خرید و فروش مسکن صف تشکیل شود، مگر اینکه افرادی که پولی را پس‌انداز کرده‌اند برای تهیه مسکن وارد اين بازاركنند.
بغوزيان تصريح مي كند: با حصول نتيجه در مذاكرات هسته اي بعضي از فروشندگان دربازارمسكن میزان عرضه را کاهش می‌دهند و دیگر حاضر نخواهند بود به قیمت قبلی خانه‌های فروشی خود را وارد فایل بنگاه‌های املاک کنند و در نهایت این موضوع موجب می‌شود که در قیمت مسکن تثبیتی صورت بگیرد و نرخ مسکن به تدریج رو به بالا حرکت  كند.
اين كارشناس مسكن اظهارمي كند: این موضوع از آن جهت اتفاق می افتد که پس از توافق هسته ای افراد دارای خانه نسبت به رونق بازار مسکن مطمئن می شوند و دیگر قیمت مسكن خود را کاهش نمی‌دهند و بر این اساس ممکن است خریداران هر چه سریع‌تر نسبت به انعقاد قولنامه اقدام کنند.
این استاد دانشگاه در مورد واکنش هیجانی عرضه و تقاضای مسکن به توافق هسته‌ای گفت: قاعدتا تقاضا برای مسکن شکل می‌گیرد و میزان عرضه کم می‌شود و این موضوع موجب می‌شود که قیمت مسکن افزايش پيدا كند.
وي در مورد واکنش هیجانی بازار اجاره مسکن به توافق هسته‌ای مي گويد: میزان اجاره‌بها هم تحت تاثیر افزایش احتمالی قیمت مسکن و کاهش نرخ سود بانکی، رشد خواهد کرد.
بغوزیان در مورد تاثیر درازمدت توافق هسته‌ای بر بازار مسکن مي افزايد: به نظر من در درازمدت هیجان به وجود آمده در بازار مسکن فروکش می‌کند و به تثبیت می‌رسد، زیرا قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند و معاملات بیشتری انجام می‌شود.
 اما درهمين حال ایرج رهبر ،رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن استان تهران به اقتصاد نيوز مي گويد: بهترین زمان خرید مسکن در ماههاي ابندايي اعلام نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 است وبهتر ابتدا در بازار مسكن است خرید و فروش شروع شود.
 وي مي افزايد: البته توافق تاثیر چندانی بر قیمت ها در بازار مسکن ندارد و وضعیت بازار مسکن به رونق کل اقتصاد کشور بستگی دارد و اینکه بعد از این توافق چه سرنوشتی برای اقتصاد کشور در نظر گرفته می‌شود مهم است،  چرا که اگر رونقی صورت گیرد ، همه بازارها رونق می‌گیرند ، بنابراین با افزایش قدرت خرید و رونق گرفتن بازارها به طور طبیعی بازار مسکن هم با اندکی افزایش قیمت همراه می‌شود و بهتر است خرید و فروش در ماه‌های ابتدایی صورت گیرد .
 از سوي ديگرکیوان شادمان،کارشناس بازار مسکن درباره تاثيرات توافق هسته اي بربازار مسكن مي گويد : اکنون زمانی است که دست به نقدها وارد بازار شوند وبه نظر من بیشترین دلیل رکود این بخش بر گردن مذاکرات هسته‌ای است .
 وي تصريح مي كند: در یکی دوماه ابتدایی پس از اعلام نتیجه مذاکرات امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد و ممکن است در یک بازه زمانی قیمت دلار و طلا تا اندازه‌ای کاهشی شود و تحت تاثیر آن نیز بازار مسکن دچار تغییر شود.
 شادمان مي افزايد: بنابراین بهتر است متقاضیان خرید مسکن پولی راكه در دست دارند، پس از نتیجه مذاکرات ملک بخرند، چرا که همواره خرید ملک سرمایه‌گذاری بلند مدت را در پی دارد وشاید بازار مسکن پس از این جریانات با افزایش قیمت همراه شود، چرا که دو سه سالی می‌شود که قیمت ملک به دلیل رکود در بازار ثابت بوده و متناسب با نرخ تورم پیش نرفته است.
به هرحال آنچه مشخص وواضح است اينكه با به نتيجه رسيدن توافق هسته اي بايد منتظر پوست اندازي  وتحولاتي جديد در جهت رونق بازار مسكن در كشور باشيم ولي به نظر مي رسد اگر تاثير مذاكرات هسته اي در نگاه اول سبب هيجاني شدن بازار مسكن به لحاظ رواني شود افزايش قيمت مسكن را درپي خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار