کد خبر: ۴۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
در مراسمي‌ با حضور مقامات دولتي و بخش خصوصي صورت گرفت
مراسم اعطاي اولين نشان گردشگري حلال؛ در محل فروشگاه‌هايپراستار با حضور مديران موسسه بين‌المللي توسعه و تحقيق گردشگري با علايق ويژه، مسئولان و مقامات برجسته كشور در حوزة سلامت، بازرگاني، تجارت و مديران شركت‌هايپراستار برگزار شد. اين اقدام در راستاي تكريم از شركتها و موسساتي كه در زمينه گردشگري حلال، پيشتاز بوده و در ارزيابي‌هاي كارشناسي موفق به دريافت امتيازات لازم شده‌اند، صورت گرفت.
به گزارش تجارت آنلاین، در ابتداي اين مراسم تيري لويس لوسين ژولين مدير عامل‌هايپر ماركت‌هاي ماف پارس گفت: اگر امروز اينجا حضور داريم دليل اصلي آن ما نيستيم، بلکه تيم کارشناسي ايراني ما هستند که باعث شدند ما به اينجا برسيم. وي گفت: شرکت ما هر روز در حال رشد است و در حال حاضر 2000 کارمند ايراني داريم که زير نظر 200 مدير توانمند ايراني فعاليت مي‌کنند. وي گفت: تيم ما هر روز در حال پيشرفت است و انگيزه آنها اين است که هر روز برتر و برتر بتوانند کار کنند. مدير عامل‌هايپر ماركت‌هاي ماف پارس گفت: امروز اين شرکت با دريافت اين نشان کاملا آگاه است که چه وظيفه سنگيني در مورد خرده فروشي کشور دارد و به دنبال اين هستيم که در کشور نمونه بشويم. وي گفت: مفتخر هستيم که به استانداردهاي بين المللي برسيم و همزمان متعهد هستيم که به تامين کنندگان کالاهايمان کمک کنيم تا صادارتشان را بهتر و بيشتر انجام بدهند. تيري لويس لوسين ژولين تاکيد کرد: اميدوار هستيم سازمان بين المللي گردشگري حلال به‌هايپر استار افتخار کند که توانسته است به تعهدات خود پاينبد باشد.
پس از آن احمدي مقدم گفت: موسسه بين المللي گردشگري حلاي با هدف توسعه گردشگري با عنايت به توصيه‌هاي مکرر رهبري در باره اقتصاد مقاومتي ودرجهت برون رفت از اقتصاد وابسته به نفت و عنايت و رهنمودهاي‌هاشمي‌شاهرودي که اعتقاد راسخ به اين مهم داشت، انجام پذيرفت.
مديرعامل موسسه بين المللي گردشگري سي تي وان گفت: از اين رهگذر موضوعات گوناگوني در حوزه گردشگري صورت گرفت که گردشگري حلال يکي از آنها بوده است. گردشگري در 20 سال اخير در گستره اي در تمام دنيا، گام در مسير پيشرفت نهاده و روند رو به رشدي را در خود ديده است. بخش بزرگي از مناطق و بازارهاي هدف گردشگري در سرزمينهايي واقع شده که به نام دنياي اسلامي‌شناخته مي‌شود و شمار بسياري از گردشگران را مسلمانان تشکيل مي‌دهند که گردشگري حلال استقبال از مسلمانان را شامل شده است.
وي گفت: حضور فعالان عرصه گردشگري در سرزمينهاي اسلامي‌موجب شده که 11 درصد از گردشگران جهان را مسلمانان تشکيل دهند و گردش مالي آن بالغ بر 200 ميليارد تومان مي‌شود. بااين وجود موارد متعددي را مي‌توان يافت که با رويکرد اسلامي‌هماهنگ نيست و محدوديتهايي را در اين زمينه ايجاد کرده که کاهش ميل مسلمانان به گردشگري را تدارک مي‌بيند.
احمدي مقدم گفت: گردشگري حلال براي رفع مشکلات و دشواريها بود که با درايت آيت الله‌هاشمي‌شاهرودي موردتوجه قرار گرفت که تشکيل کميته استاندارد گردشگري حلال را رقم زد.
وي گفت: آسايش روح وروان هر گردشگر را مي‌توان با استاندارد حلال رقم زد و ارايه چک ليستهاي 20 گانه در زمينه هتلها، رستورانها و موارد ديگر انجام شد که در اين رابطه شرکت‌هايپر در روندي چهار ماهه به عنوان نخستين فروشگاه زنجيره اي موفق به دريافت نشان گردشگري حلال شد.
مديرعامل شرکت توسعه گردشگري با تقدير از تيري ژولين، مدير‌هايپر استار گفت: دريافت نشان گردشگري حلال را به اين شرکت تبريک مي‌گويم.  
پس از آن حجت الاسلام اکبر فلاح نژاد گفت: عنايت ويژه آيت الله شاهرودي به گردشگري حلال و اقداماتي که در اين زمينه انجام شده، لايق تشکر و سپاسگزاري است و به مسوول‌هايپر مارکت تبريک مي‌گويم که توانسته اين نشان لياقت را کسب کند.
وي هوش تيري ژولين براي به دست آوردن نشان گردشگري حلال را نکته اي ارزشمند دانست و گفت: دين اسلام به عنوان يک دين جامع که هدف اصلي آن پرورش انسانها و رساندن آنها به تعالي است، حلال و حرام را به درستي تعريف کرده است. آنچه که حلال خداوند قرار ميگرد، در پرورش او تاثير مستقيم دارد و هر چه را که در دايره حرام قرار مي‌گيرد، در پرورش روحيه و ارتقاي شخصيت اجتماعي و رواني انسان تاثير منفي دارد.
وي گفت: گردشگري يکي از توصيه‌هايي است که در قران به آن تاکيد شده و در آن به 13 مورد گردشگري اشاره شده است. وقتي اين آيات را کنار هم مي‌گذاريم، مي‌بينيم هدف از گردشگري يک هدف فرهنگي است که در جهت جهان شناسي اين توصيه‌ها صورت مي‌گيرد.
فلاح نژاد هدف از گردشگري را توجه به تاريخ گذشتگان دانست و گفت: هدف اين است که مردم وضعيت وشرايط همه مردم را در هر نقطه جهان ببيند. بنابر اين حرکت گردشگري بايد با هدف تدبر و درس آموزي باشد و به همين دليل قران کريم به حضرت مسيح اين نام را داد زيرا سفر و سياحت بسياري انجام مي‌داد.
وي گفت: سياحتي که اسلام به آن توصيه مي‌کند سياحت حلال است و بايد بن مايه معنوي از آن بيرون بيايد. شخصي نزد امام معصوم آمد و گفت که از سفر برگشتم و سود بسياري کردم. حضرت فرمودند که مسافرت خوبي نداشتيد. سود زيادي داشتيد اما خوب نبود زيرا يک بار صبح خواب ماندي و نمازت قضا شد. بنابر اين مسافرتي که غفلت ازخداوند باشد، مسافرت خوبي نيست. بنابر اين سفري که در آن غفلت و همراه با گناه باشد، در آموزه اسلام به عنوان سفر معصيت نام برده مي‌شود.
فلاح نژاد گفت: در اسلام تاکيد بر حلال و حرام به اين دليل است که بر روحيه انسان تاثير دارد. البته يک بخش غذاي حلال است اما هتل حلال، محل تفريحي، ورزشي و رفاهي حلال هم مهم است.
وي گفت: کشورما يکي از مهمترين نقاط گردشگري است و اماکن تفريحي و تاريخي بسياري دارد. در جمهوري اسلامي‌ايران هتل حلال و‌ درياي حلال وجود دارد و مسلمانان مي‌خواهند دريايي در جهان باشد که در آنجا به صورت حلال تفريح کنند که تنها در ايران وجود دارد.
فلاح نژاد گفت:‌ايران سرزمين مردان بزرگي است که با انقلاب اسلامي‌توانستند تاريخ جهان را تغيير بدهند و ديدن اين سرزمين براي مسلمانان جاذبه دارد و بايد تلاش کنيم که اين سرزمين را که فرهنگ قوي دارد، به مسلمانان معرفي کنيم.
وي افزود: از اينکه غير مسلمان هم درگردشکري جذب شود،‌ نگران نباشيم زيرا فرهنگ غني اسلامي‌ايران مي‌تواند گردشگران غير مسلمان را نيز جذب کند. البته بايد فرهنگ عمومي‌به شدت حراست شود و اين وظيفه کساني است که مسووليت اين بحث را دارند.
وي گفت: زمينه گردشگري ديني را داريم اما بايد گردشگري تحصيلي را در نظر داشته باشيم. امروزه بسياري از علاقمندان مايل هستند که در ايران تحصيل کنند.
فلاح نژاد گفت: اسلام يک دين اجتماعي است و براي همه‌امور بشر برنامه واحکام دارد و اگر براي همه مورد عمل قرار بگيرد، نتيجه فرهنگي واجتماعي و روحي و رواني دارد.
پس از آن حجت الاسلام ناصحي، عضو شوراي شهر تهران با تاکيد بر اهميت گردشگري حلال گفت: براي کشور ما افتخاري است که غذا و امکانات و زمينه حلال در بخشهاي گوناگون ايجاد شود و امروز مي‌بينيم که‌هايپر نشان افتخار گردشگري حلال را دريافت مي‌کند و اين به ديگر افتخارات کشورمان افزوده شد.
وي گفت: سازمان جهاني گردشگري، گردشگري حلال را بخش مهمي‌دانسته که گردشگري حلال را براي مسلمان تدارک ديده است. بدين معنا که مسلمان از هر کشوري که باشند، مايل هستند در برنامه‌هاي تفريحي و سفرهاي خود به آداب شرعي عمل کنند و پيش بيني مي‌شود صنعت گردشگري جهاني در سال 2020 به ميزان 192 ميليارد دلار از محل گردشگري حلال درآمد داشته باشد.
ناصحي گفت: با توجه به موضوعاتي مانند فرهنگ و مذهب و قوانين جمهوري اسلامي‌ايران، دست اندرکاران صنعت گردشگري ايران، مبحث گردشگري حلال را براي نجات صنعت گردشگري ايران مطرح کرده‌اند و دست اندرکاران ايران مبحث گردشگري حلال را براي نجات صنعت گردشگري مطرح کردند.
وي گفت: آن اقتصادي که مي‌تواند وابستگي کشور را از صنعت نفت رهايي بخشد، صنعت گردشگري است. ايران به عنوان هفتمين کشور دنيا با جاذبه‌هاي گردشگري مي‌تواند توجه به آيين ودين مشترک با کشورهاي اسلامي، هر ساله شاهد تعداد زيادي از گردشگران مسلمان با داشتن جاذبه‌هاي مذهبي همچون زيارت گاهها و امکان مقدس مانند مشهد، قم، شيراز، کاشان و داشتن بيش از پنج هزار امامزاده مي‌تواند کشور خوبي براي گردشگران جهان باشد.
اين عضو شوراي شهر تهران گفت: کشورما با داشتن قدمت تاريخي هزاران ساله و داشتن موقعيت خوب جغرافيايي و تنوع فرهنگ و تاريخ غني و ديگر عوامل جذاب، گردشگران به را به خود جلب کند. ايرانيان داراي شخصيت ويژه اي در بين همه جهانيان هستند و اگر بخواهيم شخصيت و ماهيت انسان را بشناسيم، بايد از فرهنگ او به شخصيتش پي ببريم.
وي گفت: ايرانيان براي سکونت چه مکاني را براي خود انتخاب کردند. ايران کشوري غني و داراي جاذبه‌هاي بسيار فراواني است. سرزميني مسطح است که منابع طبيعي بسياري دارد. جالبتر تنوع آب و هوايي است که در دو نقطه کشورمان 40 درجه تنوع هوايي داريم و اين جاذبه ايران است.
ناصحي گفت: ايران در بين تمام اديان، اسلام را پذيرفته و از دل اسلام مذهب تشيع را پذيرفته که اين گوياي شخصيت ملت نجيب ماست. ما درچنين سرزميني زندگي ميکنيم که زمينه براي گردشگري وجود دارد.
وي گفت: با توجه به اهميت موضوع و توسعه در تمام حوزه اسلامي، علاوه بر گردشگري حلال، بحث صنعت حلال اهميت ويژه اي دارد. امروز مسلمانان بيش از سه ميليارد نفر هستند که يک سوم جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهد. محصول غذاي حلال فقط مربوط به مسلمانان نيست بلکه غير مسلمانان نيز از محصول حلال استقبال مي‌کنند به نوعي که غذاي حلال براي فرانسه، آلمان و بسياري ديگر از کشورهاي اروپايي اهميت دارد و گردش مالي آن ميلياردها دلار مي‌شود. در اين وضعيت کشورهاي آمريکايي نيز استقبال خوبي از غذاي حلال کرده‌اند و حتي کشورهاي آسيايي نيز از غذاي حلال اسقبال کرده‌اند و چين نيز به اين سمت حرکت کرده است.
عضو شوراي شهر گفت: کشورهاي مسلمان و غير مسلمان گام‌هاي بزرگي براي پيوستن به غذاي حلال برداشته‌اند و جالب اين است که کشور مالزي تلاش کرده که خود را به عنوان غذاي حلال معرفي کند و نشان غذاي حلال را به خود اختصاص دهد.
وي گفت: وقتي صحبت از غذاي حلال مي‌شود، منظور ما غذاي حلال نيست، بلکه منظور ما از پوشاک حلال تا محل زندگي حلال و گردشگري حلال، بانکداري حلال و بسياري موارد ديگر را شامل مي‌شود. لذا مبحث گردشگري حلال براي کشورمان بسياري اهميت دارد.
ناصحي افزود: با توجه به اينکه شرايط همه جانبه را در گردشگري حلال داريم، ايران مي‌تواند در زمينه اين بحث فعالتر و قانوني تر گام بردارد و بايد به اين سمت گام برداريم.
در ادامه اين مراسم دکتر شهريار اسلامي‌تبار، مدير کل بازرسي، پاسخگويي به شکايات و امور حقوقي سازمان غذا و دارو با تشکر از اينکه به گردشگري حلال پرداخته شده است گفت: براي آنکه بتوانيم فرايند گردشگري حلال را جهاني تر کنيم و از اين ظرفيتهاي خوبي که کشور ما در گردشگري حلال داريم، نهايت استفاده را ببريم، چندين اشکال وجود دارد.
وي با تاکيد بر وجود ساختار اداري مناسب براي دست يابي به ظرفيتهاي گردشگري حلال گفت: براي دست يابي به ساختار اداري مناسب بايد نظام گردشگري حلال را ايجاد کنيم
وي با تاکيد بر اينکه سيستم فعلي بايد قانونمند تر شود گفت: بايد نظارت بر گردشگري حلال بيشتر شود تا بتوانيم از اين ظرفيت به خوبي استفاده کنيم و نظارت مستمر بتواند جايگاه کشورمان را در بحث حلال نهادينه کند.
اسلامي‌تبار افزود: وظايف نهادهاي رسمي‌و غير رسمي‌بايد تبيين بشود و معلوم شود دولت چه وظيفه اي دارد، نهادهاي مردمي‌چه وظيفه اي دارند و چگونه بايد عمل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد ظرفيت ان.جي.او‌ها بايد شناسايي شود گفت: بايد بدانيم اين تشکلهاي مردم نهاد چگونه مي‌توانند به ما کمک کنند تا گردشگري حلال را جا بيندازيم و آن را نهادينه کنيم.
مدير کل بازرسي، پاسخگويي به شکايات و امور حقوقي سازمان غذا و دارو با تاکيد بر اهميت نقش دولت گفت: دولت به صورت عام و قوه مجريه به صورت خاص بايد مورد توجه باشد. امروزه ظرفيت خوبي براي غذاي حلال با هدف توسعه صادرات محور وجود دارد. بنابر اين ظرفيتهايي که در اين حوزه وجود دارد بايد شناسايي شود تا بتوانيم به آن دستيابي پيدا کنيم.
وي با اشاره به چالشهاي حقوقي گردشگري حلال گفت: براي ايجاد گردشگري حلال يک سري چالشهاي حقوقي وجود دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد و از ظرفيت آنها استفاده کنيم. البته دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند در اين زمينه نقش موثري داشته باشند.
اسلامي‌تبار با اشاره به ظرفيتي که گردشگري حلال براي اقتصاد مقاومتي دارد گفت: مقام معظم رهبري بر اقتصاد مقاومتي تاکيد دارند و گردشگري حلال مي‌تواند ابزار خوبي براي اين تحقق اين مهم باشد به شرط آنکه بتوانيم جايگاه خودمان را در جهان نهادينه کنيم.
وي در مورد بحث بازرگاني گردشگري حلال گفت: براي غذاي حلال کارهاي خوبي انجام شده که مي‌تواند موثر باشد و نيازمند ارتباط بيشتر در اين حوزه هستيم.
اسلامي‌تبار با تاکيد براينکه بايد بين دولت و ثمن‌ها ارتباط خوبي برقرار شود گفت: براي هر کدام از اين بخشها وظيفه اي تعريف شده که هر کدام بايد وظايف خود را به صورت کامل انجام بدهند.
مدير کل بازرسي، پاسخگويي به شکايات و امور حقوقي سازمان غذا و دارو با اشاره به اهميت توليد غذاي حلال گفت: بايد به توليد غذاي حلال اهميت ويژه اي بدهيم تا بتوانيم نقص ناشي از نبود توليد کنندگان را در سطح جهاني مرتفع کنيم.
در ادامه اين مراسم دکتر عبدالعظيم بهفر معاون پژوهشي مرکز ملي تحقيقات حلال سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بحث حلال در اقتصاد امروز با دستور امام خميني ايجاد شد و ايشان دستور امحاء گوشت‌هاي حرام را صادر كردند. وي در ادامه افزود : طي سال‌هاي اخير برخي از كشورها مانند مالزي مبناي پيشرفت اقتصاد خود را تجارت حلال قرار دادند و در اين زمينه به پيشرقت شاياني نيز دست يافتند ؛ به طوري كه در سال 2013 حدود 10 ميليارد دلار صادرات حلال داشتند . دکتر بهفر ادامه داد : با توجه به مشاهده اين پيشرفت، تعدادي از كشورها نيز به سمت تاسيس مراكز حلال پيش رفتند و آن را به طور جدي در دستور كار خود قرار دادند. معاون پژوهشي مرکز ملي تحقيقات حلال سازمان غذا و دارو با بيان اينكه‌امام خميني مبدع برند حلال بود، افزود: با توجه به اين امر، آنچنان كه شايسته است نتوانسته‌ايم پيشرفت‌هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم ؛ اما اميدواريم با اعطاي اولين نشان گردشگري حلال به شركت‌هايپر ماركت‌هاي ماف پارس، بتوانيم در آينده به نتايج مطلوب دست يابيم .
در ادامه اين مراسم دكتر مسيح انصاري دزفولي مدير عامل انجمن حمايت از مصرف كنندگان تصريح كرد: اميدواريم اعطاي اولين نشان گردشگري حلال به شركت‌هايپر ماركت سرآغازي براي رعايت حقوق مصرف كنندگان در كشور باشد و ما بتوانيم بهتر از گذشته محصولات حلال را عرضه كنيم .وي ادامه داد: ما انتظار داريم كه با برنامه ريزي و تلاش‌هاي صورت گرفته، عرضه كالا و خدمت رساني به مشتريان به بهترين صورت ممكن انجام شود و اين امر سرآغازي براي بهتر شدن حقوق مصرف كنندگان باشد.
مسيح انصاري با انتقاد از تبليغ برخي کالاها در ايستگاههاي مترو گفت: انتظار داريم کالاهايي که از کيفيت و استاندارد لازم برخوردار هستند، اجازه عرضه و تبليغ داشته باشند و از تبليغ کالاهايي که به هر نحوي مشکل دارند، جلوگيري شود.
در ادامه دکتر فتاح حسيني، مديرعامل بازرگاني‌هايپر استار گفت: در آستانه هفتمين سالگرد افتتاح مجموعه‌هايپر استار هستيم که دراين هفت سال موفق به جلب رضايت مشتريان شده‌ايم و در اين راستا نهمين شعبه را در شمال تهران افتتاح کرده‌ايم. در اين رابطه توفيق همکاري با موسسه گردشگري حلال را کسب کرده‌ايم و‌هايپر استار سند افتخار اين همکاري را دريافت کرده است. به دست آوردن اين نشان را مي‌توانيم سند افتخاري براي فروشگاه‌هاي‌هايپر استار بدانيم و اميدواريم بتوانيم در راستاي "اقتصاد مقاومتي، اقدام وعمل" گام موثري در اين زمينه در راستاي گردشگري حلال و ارايه خدمات بر مبناي اسلام برداريم.
در پايان اين مراسم، اولين نشان گردشگري حلال به تيري لويس لوسين ژولين مدير عامل‌هايپر ماركت‌هاي ماف پارس اعطا شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: