کد خبر: ۵۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
رییس کارگروه پوست،ترمیم و سلول های بنیادی خبر داد؛
ریزش مو پدیده شایعی است که در مراحل مختلف زندگی هر فردی ممکن است خود را نشان دهد. حالا دکتر محمد علی نیلفروش زاده رییس کارگروه پوست،ترمیم و سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری خبری خوش برای مبتلایان به این مشکل دارد...
کشف درمان ریزش ارثی موی سر
ریزش مو پدیده شایعی است که در مراحل مختلف زندگی هر فردی ممکن است خود را نشان دهد. اما این پدیده گاهی با رویش مجدد مو همراه است ولی معضل آن زمانی است که سرعت ریزش مو از سرعت رویش مجدد مو پیشی می گیرد و فرد با کاهش مقدار زیاد مو مواجه می شود.
دکتر محمد علی نیلفروش زاده رییس انجمن متخصصین پوست کشور پیرامون علت ریزش مو می گوید : "معمولا عمده‌ترین  علت ریزش مو جنبه ژنتیک دارد. آندروژنیک آلوپسیا یا طاسی آندروژنیک هم در بین زنان و مردان ممکن است اتفاق بیفتد و سعی شده  برای درمان و پیشگیری از محصولات مختلف مانند لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده شود. همچنین در مورد محصولات حاوی کافئین باید گفت، فولیکول مو در درون غلاف محافظی  قراردارد که این غلاف مانعی برای نفوذ مولکول‌های آب‌رسان مثل کافئین نیست و بنابراین کافئین می‌تواند از طریق غلاف مو جذب و نفوذ پیدا کند."
این متخصص پوست و مو می گوید: "در ریزش موی آندروژنیک تستوسترون به دی هیدورتستوسترون  تبدیل می شود واین  تبدیل شدن  باعث می شود که  فولیکول مودراثر این ماده دی هیدروتستوسترون  نازک و مینیاتوری شود و بعد بریزد."
وی در مورد کافئین که یکی از عوامل مهار این  آنزیم است می افزاید: "مهم ترین عاملی که می تواند این آنزیم را مهار کند کافئین است که همین عامل کمک به رشد بهتر مو نیز می‌کند."
دکتر نیلفروش زاده که رییس کارگروه پوست،ترمیم و سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز است اضافه کرد:” بد نیست بدانید چند مکانسیم بر رشد مو ونفوذ پذیری پوست تاثیرگذار هستند که طبق مطالعه و بررسی‌های انجام شده ، کافئین اصلی‌ترین آن‌هاست. این ترکیب باعث تحریک رشد مو می شود. به این ترتیب که شامپوها یا لیکوئیدهای حاوی کافئین درفولیکول موها نفوذ می‌کنند و از این طریق وارد جریان خون می شوند و در غلظت‌های کم با کاهش آنزیم سوپراکسید دیسموتاز باعث رشد مو می شود. از طرف دیگر مکانیسم دیگر کافئین در افزایش رشد مو  اثر مهاری آن است ، که می تواند در درمان بیماری طاسی آندروژنیک مفید واقع شود. "
اما نکته مهمی که بسیاری از متخصصین پوست و مو برآن تاکید دارند این است که منظور از کافئین، همان کافئین خوراکی که با نوشیدن قهوه وارد بدن می‌شود نیست. چراکه خوردن همزمان 50 فنجان قهوه نیز نمی تواند جایگزین محلول حاوی کافئینی شود که مستقیما به ریشه موهایتان نفوذ می‌کند.
رییس انجمن متخصصین پوست کشور در مورد نقش کافئین بر اثر هورمون‌ها می‌گوید: "سرکوب رشد فولیکول مو تحت درمان با تستوسترون به صورت قابل ملاحظه با استفاده از کافئین در غلظت یک هزارم  درصد و 5 هزارم درصد خنثی می شود .کافئین به تنهایی قادر به تحریک قابل توجه رشد فولیکول مو می شود و در مطالعات نشان داده شده که کافئین باعث رشد ساقه مو خواهد شد ."
دکتر نیلفروش زاده با اشاره به تحقیقات دکتر کلنگ – سرپرست تیم تحقیقاتی کمپانی دارویی دکتر کورت وولف - درمورد اثر بخشی کمپلکس کافئین اظهار داشت : "بله ،این ماده در پیشگیری از ریزش مو موثر است و باعث افزایش قطر انتهایی موهای پوست سر که  به صورت قابل توجه ای بین2 تا 5 میکرومتر افزایش پیدا می‌کند و به عنوان یک روش جدید برای مقابله با کاهش قطر فولیکول مو می تواند مطرح شود. خاصیت دیگر این ماده آن است که ضمن افزایش سطح مقطع مو، قابلیت انعطاف نرمی و مقاومت در برابر نیروی کشش  را هم برای موهای سر به ارمغان آورد ."
گفتنی است منظور از ریزش ارثی مو حساسیت شدید ریشه های مو به فرم فعال هورمون تستوسترون است. این هرمون با قطع چرخه متابولیسم انرژی در ریشه های مو باعث نازک و شکننده شدن موها شده و با کوتاه کردن فاز رشد آنها در نهایت باعث ریزش آنها می گردد. این نوع ریزش مو را در اصطلاح علمی ریزش موی آندروژنیک می نامیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار