کد خبر: ۶۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
نرخ هر کیلو گوجه فرنگی به ۷۵۰۰ تومان رسید
انگار گوجه فرنگی دارد با رکوردشکنی قیمتش دوباره سیاسی می شود و چند وقت است قیمت آن با افزایشی چشمگیر به مرز 8 هزار تومان رسیده است. اما به راستی ماجرای گوجه فرنگی و علت گران شدن آن چیست؟
گوجه فرنگی هم نجومی شد!
سال ۸۵ بود که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور دولت نهم در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس درباره گرانی قیمت گوجه فرنگی جمله عجیبی گفت که بعد از گذشت 12 سال هنوز در خاطره‌ها مانده‌است. احمدی‌نژاد هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۸۶ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نمایندگان که با صدای بلند می‌گفتند:«گوجه فرنگی ۳هزارتومان شده‌است.» گفت:«بیایید از میدان‌ تره‌بار نزدیک منزل ما خرید کنید که گوجه کیلویی ۱۲۰۰ تومان است.»
بعد از این گفته احمدی‌نژاد جمعیت زیادی برای صحت و سقم ماجرا وارد میوه و سبزی فروشی های نارمک شدند و حتی به گفته شاهدان محلی روبروی میوه فروشی میدان ۷۲ محله آقای احمدی نژاد جمعیت زیادی جمع شد. این گفته احمدی نژاد باعث شد تا ساکنان محله نارمک تهران همیشه با این سوال مواجه شوند که قیمت گوجه فرنگی در محله شان از چه قرار است؟
از آن روز به بعد با گران شدن قیمت گوجه فرنگی پای آن به دنیای سیاست باز شد و تا مدت ها در لیست خبرها بود . حالا انگار گوجه فرنگی دارد با رکوردشکنی قیمتش دوباره سیاسی می شود و چند وقت است قیمت آن با افزایشی چشمگیر به مرز 8 هزار تومان رسیده است. اما به راستی ماجرای گوجه فرنگی و علت گران شدن آن چیست؟
در همین رابطه یک مقام مسئول در اتحادیه میوه و سبزی قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در مغازه‌های سطح شهر را ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و علت آن را کارخانه های تولید رب دانست.
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه سبزی استان تهران از افزایش چشمگیر قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو گوجه فرنگی گلخانه‌ای با نرخ ۳ تا ۶ هزار و ۵۰۰ و گوجه فرنگی تازه برداشت شده ۵ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود.
وی فعالیت کارخانه‌های رب سازی و صادرات را دلیل اصلی گرانی دانست و افزود: در نامه‌ای به مسئولان ذی ربط خواستار کنترل صادرات به منظور تنظیم بازار شدیم چرا که با ادامه روند کنونی، قیمت گوجه فرنگی مجددا در بازار افزایش خواهد یافت.
به گفته کارگر، طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی صادرات گوجه فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد رشد داشته است که با این وجود بدیهی است که قیمت گوجه فرنگی به دلیل کمبود عرضه با نوسان چشمگیری در بازار داخل روبه‌رو شود.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در مغازه‌های سطح شهر را ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
وی در پایان از افزایش ۱۰ درصدی قیمت سیب زمینی خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو سیب زمینی با نرخ ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان عرضه می‌شود که از این رو فعالان صنفی خواستار کنترل صادرات این محصول شدند چرا که صادرات عامل اصلی افزایش قیمت نامعقول دو محصول سیب زمینی و گوجه فرنگی در بازار به شمار می‌رود.


نام:
ایمیل:
* نظر: