کد خبر: ۱۰۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

هند بزودی از کشور چین پیشی خواهد گرفت و به بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیت تبدیل خواهد شد این در حالی است که این کشور از نظر وسعت با فاصله زیاد در جایگاه هفتم در بین کشورهای جهان قرار دارد. سرزمین هفتاد و دو ملت که بزرگترین دمکراسی دنیا لقب گرفته بود اکنون با چالش های بزرگی...روبروست که شاید ریشه بسیاری از آن ها در همین افزایش بی رویه و افسارگسیخته جمعیت باشد. فاصله طبقاتی و فقر در هند بطور محسوسی خود نمایی می کند و اکثر مسافران هند جلوه های آشکاری از آن را در انظار عمومی مشاهده می کنند.

در سیاست داخلی سیاست های مدارا جویانه و رواداری نهرو و گاندی همانطور که قدرت از خاندان گاندی فاصله گرفته است کم رنگ و دورشده است و بیشتر به سمت سیاست های تند و احساسی تمایل پیدا کرده است چنانکه حل مشکلات این کشور را به سمت مقابله های قومی عقیدتی سوق داده و عنوان بزرگترین دمکراسی جهان و زیست مسالمت آمیز 72 ملت در کنار هم را با مخاطره مواجه کرده و حتی اخیرا بدین سمت تمایل پیدا کرده که مشکلات و بحران جمعیتی را با محروم نمودن بخش از مردمان از حقوق شهروندی حل نماید. سیاستی که به نظر می رسد به دور از آینده نگری است و مخاطرات غیر قابل پیش بینی را بدنبال داشته باشد.

قانون جدید شهروندی هند که در پی محدودیت مهاجران به این کشور است نیز می تواند پیامد چالش جمعیتی و سیاست های خلاف رویه هندوان باشد. اما مهمتر این است که هند در کنار چین نمونه های دو الگوی سیاست های جمعیتی در جهان امروزند. چینی ها استراتژی مدیریت بر جمعیت را در پیش گرفتند و نتیجه آن خوب یا بد در پیش روی جهانیان است و رویه ی رها سازی و افزایش بدون محدودیت هندی ها نیز نمونه دیگر و قابل مقایسه در منظر دید ناظران می باشد. عدم مدیریت بر جمعیت در را حتی با دلایلی مثل اینکه جهان با پیری جمعیت مواجه است و تدبیر در این مورد لازم است را نباید با عدم مدیریت بر جمعیت و تولید لشگر گرسنگان جبران کرد. در حل مشکلات جمعیتی شاید توجه به کیفیت جمعیت بر کمیت آن ارجح باشد این مقایسه در دو کشور چین و هند کاملا محسوس است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار