کد خبر: ۱۰۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
بازار بورس که از هفته گذشته روند ریزشی آن شروع شده بود امروز با افت چشمگیری به پایین ترین میزان خود طی ۲۰ روز اخیر رسید و سهام داران را نگران کرد.

ریزش عجیب بورس تهران سهام داران را نگران کرد

بازار بورس که از هفته گذشته روند ریزشی آن شروع شده بود امروز با افت چشمگیری به پایین ترین میزان خود طی ۲۰ روز اخیر رسید.

امروز شنبه بورس با افت ۱۷ هزار و ۴۹۸ واحدی به رقم ۵۰۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید که برای این بازار که امسال روند افزایشی داشته است این افت بسیار چشمگیر و دور از انتظار بوده است.

امروز عمده نمادهای بورسی در کاهش شاخص کل اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، گروه مپنا، بانک ملت، پتروشیمی پارس و مخابرات ایران اشاره کرد و نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، سایپا، بانک تجارت، ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه، ملی مس و شرکت گلوکزان بوده است.

حجم کل معاملات امروز به ۴ میلیون و ۵۵۰ سهم رسید و تعداد معاملات انجام شده نیز به ۶۷۱ هزار و ۴۳۴ عدد رسیده است که ارزش معاملات انجام شده به طور تقریبی ۴۲ میلیون ریال تخمین زده شده است.

عمده شاخص های بازارهای مختلف امروز در بورس روند کاهشی داشتند و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴۶۷۰ واحد افت کرده و به رقم ۱۳۳ هزار و ۹۷۷ واحد رسیده است و همچنین شاخص کل با معیار هم وزن ۳۲۴۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۷۵ هزار و ۷۲۵ واحد رسیده است.

شاخص صنعت نیز امروز با افت ۱۶ هزار و ۵۸ واحدی به ۴۴۹ هزار و ۱۸۳ واحد رسیده است و این حجم از ریزش بورس برای شاخص صنعت نیز طی چند هفته اخیر بی سابقه بوده است.

در فرایند پیش‌گشایش بازار سهام روز شنبه، با وجود بهترشدن جو حاکم بر بازار، همچنان صف‌های فروش در بسیاری از نمادها مشاهده می‌شود به طوری که تعداد نمادهایی که صف فروش تشکیل داده‌اند بیشتر از نمادهایی است که صف خرید دارند.

تنها یک هفته به پایان سال ۹۸ مانده و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای آخر، تعداد و حساسیت اخبار و عوامل موثر بر بازار سهام نیز اوج می‌گیرد و گسترش بیماری covid-۱۹ نه تنها بازار بورس تهران بلکه بسیاری از بازارهای مالی جهان را درگیر کرده است. بورس‌های وال‌استریت از سقف‌های تاریخی به کف‌های چندین ماهه سقوط کرده‌اند. سرنوشت بازارهای مالی اروپا و آسیای شرقی نیز چندان متفاوت نیست. درک علت این موضوع نیز چندان دشوار نیست: شیوع بیماری «کرونا» تقاضا برای بسیاری از محصولات و خدمات را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و حتی اقتصاد جهانی را به مرز رکود رسانده است.

فرابورس در چه وضعیتی به سر می برد؟

تعداد سهام های معامله شده امروز در فرابورس به ۱ میلیارد و ۲۰۰ عدد سهم رسید و اوراق مالی در قالب ۲۴۷ هزار نوبت به ارزش ۱۶۳۱ میلیارد تومان داده و ستد شده و مجموع معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسید یعنی اینکه امروز برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید فراهم شد.

امروز همچنین عرضه اولیه اوراق مرابحه دولتی در فرابورس ایران برای تأمین مالی دولت به ارزش بیش از ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان ارائه شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار