کد خبر: ۱۰۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
سید رضا رفیعی مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان گفت: اگر تجهیزات پزشکی با صنعت هسته‌ای به درستی استریل شود مشکلات ما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

سید رضا رفیعی مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: صنعت هسته‌ای بسیار مفید و خدمت‌رسان در دنیا است که در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها، و حتی خیلی از جراحی‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم تصویربرداری هسته‌ای در پزشکی افزود: در مصارف عمومی پرتودهی زیرساختی برای تأمین امنیت درمان یک باید مهمی در جامعه و دنیا است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان با بیان اینکه ۲۵درصد سامانه‌های پرتودهی دنیا در آمریکا است و این کشور مدتها است برای سلامت محصولات خود در حوزه‌های مختلف از این سامانه استفاده می‌کند، ادامه داد: کشور ما در این عرصه پیشرو بوده بطوری که اوایل انقلاب در سازمان انرژی اتمی مرحوم دکتر سهراب پور با پولی که از سازمان ملل تأمین مالی شد در ایام موشک باران با مشکلات فراوان مرکزی را توسط کانادایی‌ها می‌سازند.

رفیعی گفت: ایران زمانی دارای سایت‌ پرتودهی بود که بسیاری از کشورها چنین امکاناتی نداشتند؛ پرتودهی گاما بعد انقلاب برای مصارف پزشکی شکل گرفت ولی توسعه نیافت.

وی در ادامه تصریح کرد: با افزایش تولیدات و عوض شدن استانداردها متوجه شدیم مواد شیمیایی در مواد غذایی یا تجهیزات پزشکی که استریل می کنیم آثار سوء زیان بار و برخی اوقات سرطان زا دارد و نیاز به جایگزینی موادی مثل متیل بروماید و تیلینوکساید داریم که در بسیاری از کشورها مصرف نمی شود و اجازه ورود محصولاتی که از این گازها استفاده شده را نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان با بیان اینکه سال ۸۹ این موضوع برای ارتقای سلامت به عنوان طرح کلان ملی شکل گرفت و دو طرح مصوب شد، افزود: مجموعه بناب و یک بخش خصوصی در این زمینه افعال شدند که چون درخواست بالایی هم وجود دارد پاسخگوی نیازهای کشور نیستند.

رفیعی با تأکید براینکه برای تأمین نیازهای پزشکی و کشاورزی به ده سایت پرتودهی نیاز داریم، تشریح کرد: هر سایت پرتودهی برای استقرار، ملاحضات خاصی دارد و می‌تواند در جنوب کشور که دسترسی کالاها به سایت مهیا است یا مناطقی مثل جیرفت که قطب تولید مرکبات به شمار می‌رود، مناسب چنین سایتی است.

وی به حملات بیولوژیکی اشاره کرد و یادآور شد: امروز کشورهای دنیا اجازه نمی‌دهند میوه‌های وارداتی بدون پرتودهی وارد کشورشان شود چون آفت بومی دارند و با ورود آن‌ها مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان معتقد است آفت‌ها با واردات می‌آیند و حملات بیولوژیکی هم عامدانه و غیرعامدانه امروز در جهان رخ می‌دهد.

رفیعی با یادآوری اینکه کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا حتی مقداری سبزی یا یک خوشه موز همراه مسافر را برای ورود و خروج مجاز نمی‌دانند، ابراز داشت: ایران هم از نظر حملات بیولوژیکی در غذا و دارو آسیب دیده و هم در صادرات نیز کالاهایی مثل خشکبار به مشکل خورده‌ایم و کشورهای میزبان پذیرای محصولات درجه یک ایرانی نیستند.

پرتودهی فرصتی برای بازپس گیری بازارهای جهانی

وی پرتودهی را کمک مناسبی برای بازپس‌گیری بازارهای جهانی با محصولات با کیفیت بالایی مثل خرما دانست و گفت: اتیلن اکساید بالای ۱۰۰ کشور ممنوع کردند که ایران بدلیل نداشتن زیرساخت و عدم تأمین آن علاوه بر استفاده، اجازه واردات هم می‌دهد که جدی باید به آن پرداخت و پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان با اشاره به ممنوعیت ده ساله برداشت چوب و واردات آن، اضافه کرد: چوب‌ها چون با پوست می‌آید و آفت غیربومی وارد می شود می‌تواند کل جنگل‌های ما را نابود کند و قبلاً برای نابودی این آفت‌ها به محصولات شیمیایی دسترسی داشتیم که الان آن هم ممنوع شده است.

رفیعی افزایش سایت پرتودهی را در واردات و صادرات چوب، محصولات کشاورزی و حوزه پزشکی بسیار مؤثر قلمداد کرد و اظهار داشت: در حوزه پزشکی محصولاتی مثل صافی دیالیز، نخ بخیه، تیغ جراحی، ایمپلنت‌ها، پودرهای استخوانی و سایر اقلام این‌چنینی که کلاس خطر بالایی دارند به پرتوهی نیاز دارند تا با ضریب اطمینان بیشتری استریل شوند.

ضرورت پرتودهی برای تولید ماسک‌های عاری از ویروس

وی به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: ماسک قبلاً جزو کالاهای پر خطر نبود چون در بدن استفاده نمی‌شد و نیاز به پرتودهی نبود و با شیوع این ویروس و مشکلات مختلف پدیده عزم مردم برای حرکت جهادی برای تولید ماسک و لباس‌های گان و شان قابل تقدیر است ولی خطری که وجود دارد این محصولات در محیط عمومی تهیه می‌شود و ممکن است پارچه‌ها متناسب با استانداردهای لازم و استریل نباشد و یا خودشان مبتلا بوده و خبر نداشته باشند و عاملی برای شیوع شوند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان با بیان اینکه تولیدات نیروهای جهادی و زحمتکش استریل شده راهی جامعه شود بدون نگرانی با اطمینان کامل به دست مردم می‌رسد، اضافه کرد: باید توجه کنیم این حرکت خوب ملی و جهادی به یک گرفتاری تبدیل نشود.

رفیعی ابراز داشت: در حوزه امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی تفکر درستی است که در بند ۷ کلان اقتصادی عیناً بیان شده است و آن زمان گرفتاری این روزها را به خوبی دیده بودند.

وی با بیان اینکه با توجه به حملات بیولوژیکی کشور را باید نسبت به این مهم آگاه کنیم، خاطرنشان کرد: کرونا خواهد رفت و گرفتاری ما در این حوزه باقی خواهد ماند و باید به زیرساخت جدی پرتودهی در صنعت هسته‌ای توجه کنیم.

ماندگاری محصولات غذایی با پرتودهی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان به بیش از یک میلیون تن ضایعات سیب زمینی از ۵ میلیون تولید یکساله اشاره کرد و عنوان داشت: ما در پیاز و مواد غذایی ضایعات زیادی داریم و فاجعه زمانی است که پودر پیاز از چین و هند وارد می‌کنیم در حالی که با پرتودهی می‌توانیم ماندگاری سیب زمینی، سیر، پیاز، زنجبیل و سایر محصولات را تا یک فصل و بیشتر بالا ببریم.

وی به فرصت‌های  طلایی در کشور اشاره و تصریح کرد: ما کشوری مثل روسیه را در همسایگی شمالی خودمان داریم که وضعیت کشاورزی مناسبی ندارد و ما می‌توانیم به جای دور ریختن محصولات کشاورزان که دلشان همواره از این موضوع خون است با پرتودهی وارد بازار روسیه کنیم.

اولین تودهنی به ترامپ را یک شرکت هسته‌ای زد

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان عقیده دارد اولین تو دهنی را ترامپ از این شرکت خورده است و در ادامه توضیح داد: ۸ روز بعد از خروج آمریکا از برجام ما در سوچی روسیه در رویداد اتم اکسپو با روس اتم این کشور قرار دادی برای توسعه شبکه سامانه‌های پرتودهی امضاء کردیم. به نظر من ما از غول‌های تحریم‌ داخلی بیشتر زجر می‌کشیم که دست و پای ما را هدفمند می‌بندند و از برجام مشکل‌سازترند و نمی‌گذارند امکان توسعه به وجود آید.

وی با بیان مثالی به اهمیت و ضعف این حوزه بیشتر اشاره کرد و اظهار داشت: زلزله اتفاقی طبیعی است و آوار ناشی از آن سبب کشته شدن انسانها می‌شود؛ در کشور ژاپن با زلزله‌ای ۷ ریشتری، مردم دو دقیقه از کار دست می‌کشند و دوباره ادامه می‌دهند اما در ایران برعکس، زلزله ۶ ریشتری یا حتی کمتر کلی تلفات و فاجعه به جای می‌گذارد. کرونا یک بیماری است که شیوع شدیدی دارد ولی کسانی آسیب می‌بینند که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و یا مشکلات زمینه‌ای در بدن آنها باشد. خب این مشکلات در سیستم ایمنی و ضعف در قدرت جسم چگونه به وجود می‌آید؟

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان به آمار سال ۹۴ در خصوص اینکه سالانه ۵۰ هزاران نفر قربانی عفونت بیمارستانی می‌شوند اشاره کرد و بیان داشت: این بدین معنی است که کسانی که فوت نمی‌کنند باید آنتی بیوتیک مصرف کنند که در کشور ما مصرف بالایی دارد و در نهایت بر اثر این مصرف این افراد ایمنی ضعیفی دارند.

اهمیت استریل کردن در مبارزه با کرونا

رفیعی گفت: کشته شدن روزی ۱۳۰ نفر بر اثر این موضوع بیشتر از کشته‌های جاده‌ای است و علت بخش عمده‌ای از آن بخاطر ضعف استریل است. کشور چین با بیش از ۸۰ هزار نفر مبتلا به کرونا حدود ۳ هزار کشته دارد و ایران با ۱۴ هزار مبتلا بالغ بر ۸۰۰ فوتی دارد و با مقایسه آمار سایر کشورهای درگیر باید علت آن را بررسی کنیم و به اهمیت و اثرات استریل پی ببریم. (آمار مربوط به روز مصاحبه است)

وی به اهمیت این حوزه اشاره کرد و افزود: اگر تجهیزات پزشکی با صنعت هسته‌ای به درستی استریل می‌شد مشکلات ما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان پرتودهی پلیمر و تولید کابل‌هایی که نمی‌سوزند را از دیگر مزایای این صنعت برشمرد و ابراز داشت: علی‌رغم اطلاعات و دانش کافی به‌دلیل نداشتن زیرساخت مناسب از تولید انبوه آن محروم هستیم.

رفیعی نگهدارنده‌ها در مواد غذایی را سرطان‌زا اعلام کرد و گفت: صنعت پرتودهی در حال از بین بردن این مواد است و باید توجه داشت که پرتودهی فیزیکی بوده و شیمیایی نیست.

وی اظهار داشت: ایده پرتودهی همان کاری است که آفتاب می‌کند و در گذشته کشمش، سبزی، لواشک، برگه میوه‌ها و سایر مواد را را با آن خشک می‌کردند و از همه مهم‌تر اسلام نور خورشید را از مطهرات و پاک کننده می‌داند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان با اشاره به اینکه بیش از شصت سال به صورت تجاری در دنیا استفاده شده، اضافه کرد: پرتو دهی در دنیا در زمینه اشیای باستانی و کتاب‌های خطی پرتودهی کابرد زیادی دارد که بهترین روش برای ماندگاری است.

رفیعی با بیان اینکه پرتودهی از عمق استریل می‌کند، خاطرنشان کرد: در ۱۹۸۰ کمیته‌ای تشکیل شد و یکسال بعد کل اطلاعات بررسی و گزارشی منتشر شد که بر موادغذایی اثری ندارد و قابل استفاده است و ما از مواد شیمیایی آسیب جدی دیده‌ایم.

وی در پایان پرتودهی را مصداقی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دانست و گفت: بیش از ۳۰ درصد محصولات کشور در حال حاضر ضایع می‌شود که این صنعت به ماندگاری و پاینده بودن منابع آبی کمک می‌کند.

انتهای پیام/۶۷۰۵۲/س/م

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار