کد خبر: ۱۰۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹

دکتر اصغر نعمتی 

مدیرمسئول

 مردم ایران درحالی به استقبال نوروز 99 می‌روند که سایه سنگین اپیدمی کرونا بر زندگی آن‌ها سایه انداخته و روند و شرایطی را تجربه می‌کنند که بدیل آن را هیچگاه تجربه نکرده‌اند. شرایط حاضر می‌طلبد تا با رعایت برخی اقدامات ساده، ضمن عبور سالم از شرایط فوق، سنت دیرینه نوروز با زیبایی‌های خاص خود با استرس و نگرانی ناشی از این اپیدمی تلخ و زشت نشود.

در گام اول؛ لازم است ارتباطات خود و اعضای خانواده را  به حداقل ممکن برسانیم و تحقق این هدف با فراهم آوردن شرایطی جهت انجام امور در منزل و ماندن در خانه است. در این خصوص لازم است جهت بهره‌گیری بیشتر از امکانات فضای مجازی، اموری که با اتکا از امکانات فناوری‌های نوین قابل انجام و پیگیری است با این روش انجام پذیرد. فعالیت‌‌هایی نظیر عملیات بانکی، برخی واریزی‌ها، خریدهای ضروری و ... از طریق امکانات دایر در فضای مجازی قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه به بانک‌ها و مراکز خرید و  ... نمی‌باشد.

ماندن در خانه در عین حال می‌تواند یک فرصت تلقی شود، سعی کنید در این خصوص  برنامه داشته باشید، وقت بیشتری را با همسر و فرزندان خود بگذرانید، با همدیگر فیلم و سریال‌های مورد علاقه را ببینید، کتاب‌های مورد علاقه را مطالعه کنید و خلاصه آنرا با یکدیگر به اشتراک بگذارید و سایت‌های  مفید در حوزه ارتقاء دانش و سواد عمومی را مرور کنید.

بودن در منزل و در کنار خانواده فرصت مطلوبی است تا با دوستان و رفقای قدیمی، نزدیکان و فامیل تماس گرفته و جویای احوال آنها شوید و لازم است همه این موارد به‌صورت یک برنامه منظم به اجرا دربیاید.

مشارکت در امور  اجرایی خانه می‌تواند شما را از روند یکنواخت این شرایط نجات داده و ضمن همراهی با مادر و همسر، یک تنوع و رویداد آرامبخش باشد. لذا ضمن کمک چه در فعالیت‌های عمده نظیر خانه تکانی پایان سال و چه مشارکت در شستشوی ظروف، اتوی البسه و ساماندهی انبار و غیره  علاوه بر جنبه‌های مثبت روانی می‌تواند سرگرمی مطلوبی نیز تلقی شود.

در کنار اینگونه فعالیت‌ها انتخاب برخی ورزش‌هایی که در خانه انجام آن میسر است، می‌تواند ضمن کمک به سلامت خود به جذابیت و هم‌چنین راحتی عبور از شرایط حادث شده کمک نماید.

توصیه می‌شود چنانچه مدیریت واحدی را عهده‌دار هستید که امور  و انجام آن از طریق دورکاری قابل انجام است با هدف حفظ  سلامت خود و سرمایه انسانی مجموعه تحت مدیریت از روش‌های دورکاری اخذ خدمات نموده  و از این طریق به کنترل و پیشگیری از همه‌گیری این ویروس کمک نمایید.

نکته بسیار مهم دیگری که مسئولان بهداشتی کشور  نیز بر آن تأکید دارند توجه به منابع معتبر اخبار و اطلاعات مربوط به این بیماری و پرهیز ار هراس افکنی  و وحشت از این بیماری  است. زیرا همانطوریکه آمار منتشر در چین و سایر کشورها حاکی است  ترس از این بیماری  چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا در صورت رعایت توصیه‌های بهداشتی هم می‌توان از ابتلا پیشگیری کرد و هم در صورت ابتلاء با مراجعه به‌موقع به مراکز درمانی و مراقبت‌های ویژه می‌توان از تبعات مرگبار که به‌طور تقریبی شامل دو درصد از مبتلایان می‌شود رهایی یافت.

بی‌تردید عبور از این شرایط سخت نیازمند تغییر سبک زندگی و الزام به رعایت توصیه‌های پزشکی است. لذا ضمن کاهش  استرس  و ترس ناشی از برجسته‌سازی رسانه‌های نامعتبر و با تدوین یک برنامه منظم و منسجم سعی کنید از تهدید فوق عبور کرده و ار تلخی‌های آن بکاهید.

از خداوند متعال مسألت دارم تا مردم عزیز ایران که شایسته بهترین‌ها می‌باشند از بلایا  و مضایقی از این دست مصون نگه داشته  و سال 99 را سالی پربرکت و میمون برای آنان قرار دهد. انشاالله...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار