کد خبر: ۱۰۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
رئیس کل سازمان فرا رسیدن نوروز 1399 را به مودیان و خانواده نظام مالیاتی تبریک گفت.

سال نو، نگاه و راه نو، پویشی نو (طراحی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند)
نوروز برای ما ایرانیان، همواره نشانی از امید و نشاط، تحول و نوزایی، دگرگونی دل‎ها و احوال و سرسبزی و نورستگی طبیعت بوده است. در روزهای آغازین سال نو شمسی، دل‎ها و حال و هوای ما ایرانیان، جلوه‎ای مصفا و آرامشی نو می‎یابد و در حالی که دیدارها، تازه و یادها و خاطره ها زنده می‎شود، طبیعت نیز رختی نو و ردایی سبز بر تن می‎پوشد و به سوی رویش و حیات‎مندی دگرباره قدم بر می‎دارد. اکنون که در آستانه بهار طبیعت قرار داریم و فرصتی مناسب برای نوسازی و تحول گرایی است، جا دارد نگاهی به وقایع سپری شده در سال 1398 بیاندازیم و تجربه گرانقدر گذشته را توشه راه آینده سازیم. سالی که گذشت برای سازمان امور مالیاتی کشور، سالی سرنوشت‎ساز بود. از یکسو اعمال فشارها و تهدیدهای نظامی علیه دولت و مردم ایران و از سویی دیگر، تحریم‎های اقتصادی و در راس آن، تحریم مستقیم صنعت نفت ایران، اقتصاد ایران را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است. با این حال و با وجود تهدیدهای فراگیر خارجی و مشکلات و تنگناهای داخلی، مودیان عزیز، در سال 1398 تعاملی ویژه با نظام مالیاتی داشته و با درک وضعیت فعلی کشور، دولتمردان و برنامه ریزان اقتصادی را در اداره کشور و تامین هزینه های جاری و عمرانی آن یاری رساندند; به طوری که پس از گذشت سالها، حماسه‎ای بزرگ در عرصه اقتصاد رقم خورد و نظام مالیاتی توانست کاهش درآمدهای نفتی را با تلاش مضاعف و افزایش درآمدهای مالیاتی جبران نماید. بی‎تردید این رخداد کم‎نظیر، حاصل به بار نشستن سیاست‎ها و برنامه‎های تحول‎آفرین نظام مالیاتی و حرکت یکپارچه این دستگاه به سمت هوشمندی ومدرن‎سازی به موازات تقویت رویکرد تعامل‎آمیز با مردم بوده است. البته مدرن‎سازی نظام مالیاتی در دو گام اساسی تعریف شده است. نخست تکمیل طرح جامع مالیاتی و مکانیزه و الکترونیکی شدن تمامی فرآیندها و خدمات مالیاتی و دوم هوشمندسازی نظام مالیاتی. بی‎تردید مهمترین سیاست نظام مالیاتی در سال 1398 ، طراحی نقشه راه گام دوم مدرن‎سازی نظام مالیاتی یعنی تحقق «مالیات هوشمند مبتنی بر ریزداده‌‎های ثبتی مودیان» بود و گام‎های موثری در این زمینه برداشته شد; اما اصلی‎ترین گام، با اجرا و تحقق مولفه‎های کلیدی نقشه هوشمندسازی نظام مالیاتی در سال جدید برداشته خواهد شد و با تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان به مدد همکاری دستگا‎های ذیربط، سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تشخیص‌های دقیق‏تر و وصول عادلانه‎تر مالیات حرکت خواهد کرد. همچنین در سال 98، اقدامات موثری در زمینه مقابله یکپارچه و سیستمی با فرار مالیاتی و وصول مالیات حقه و پیشگیری از این پدیده شوم برداشته شد که عملا این سیاست کلیدی در سال جاری و سال‎های آتی نیز در دستور کار سازمان خواهد بود. علاوه بر این، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و نصب و راه‏اندازی سامانه مذکور توسط مشمولان از سال آینده، از دیگر برنامه‎های کلیدی نظام مالیاتی برای هوشمندسازی به شمار می‎رود که با همراهی موثر اصناف به بهترین شکل به اجرا درخواهد آمد.
در سال جدید، می‎باید با تداوم فرهنگ و مدیریت جهادی و مشارکت فعال همه ارکان و همکاران توانمند سازمان سرفراز امور مالیاتی کشور، با امید و انگیزه و روحیه‎ای مضاعف، برنامه‎های سازمان را به پیش ببریم; بر کاستی‎ها و مشکلات فائق آییم و در نهایت جلوه‎ای ماندگار از این سازمان و توانمندی‎های آن به مردم عزیز ایران ارائه دهیم. بر کسی پوشیده نیست که دستاوردهای حاصله و توفیقات کسب شده، همه و همه به کلیت خانواده نظام مالیاتی تعلق دارد و بی‎اغراق تک تک اعضای خانواده خدوم سازمان امور مالیاتی کشور در توسعه و بالندگی نظام مالیاتی و پیشرفت و آبادانی کشور سهم داشته‏ و دارند. همچنین نقش مهم و برجسته مودیان محترم در همراهی و همدلی با نظام مالیاتی و درک وضعیت و شرایط منحصر به فرد اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.
با تبریک فرارسیدن نوروز باستانی به مردم عزیز و به ویژه مودیان محترم مالیاتی، از «مقلب‌القلوب و الابصار»، سالی مملو از خیر و برکت و سلامتی و شادکامی را برای ملت شریف ایران خواستارم و امیدوارم با تداوم این همراهی‎ها، فرصت‎های لازم را برای حرکت‎های بزرگ و برداشتن گام‎های سترگ ایجاد و به واقعیت تبدیل کنیم. همچنین فرارسیدن سال نو و «عید باستانی نوروز» را به خانواده خدوم نظام مالیاتی در جای جای ایران عزیز اسلامی تبریک عرض نموده و از خداوند منان، سلامتی و آرامش را برای همکاران گرانقدر و خانواده محترم ایشان خواستارم.

نام:
ایمیل:
* نظر: