کد خبر: ۱۰۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه عدم وابستگی به خارج فقط با اتکا به تولید داخلی محقق می‌شود، تاکید کرد: فرهنگ سازی و برنامه ریزی در حوزه حل مشکلات و تولید داخلی تاثیر مثبتی در تمامی حوزه‌های اقتصادی و حتی روی نرخ ارز خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، رهبر معظم انقلاب در ادامه نامگذاری سال ها به سنت هرساله، سال۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند. اما الزامات و پیش شرط های تحقق شعار مدنظر رهبری نظام چیست و وظیفه دستگاه ها و نهادها چیست؟

محمدحسین فرهنگی، با بیان این‌که نامگذاری سال ۹۹ با عنوان "جهش تولید" در راستای نامگذاری‌های سال‌های گذشته مقام معظم رهبری انجام گرفته است، گفت: نزدیک به یک دهه است که از سوی مقام معظم رهبری عناوینی چون «حمایت از تولید ملی» یا «اقتصاد مقاومتی» به عنوان اولویت سال تعیین می‌شود که بیانگر ضرورت عدم وابستگی به سایر کشورها از نظر احتیاجات و نیازهای کشور است.

بنا به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که عدم وابستگی به خارج فقط با اتکا به تولید داخلی محقق می‌شود، تاکید کرد: فرهنگ سازی و برنامه ریزی در حوزه حل مشکلات و تولید داخلی تاثیر مثبتی در تمامی حوزه‌های اقتصادی و حتی روی نرخ ارز خواهد داشت.

وی یادآور شد: اکنون کشورمان از نظر سیاسی و نظامی در دنیا دست برتر دارد اما از نظر اقتصادی این‌گونه نیست زیرا با توجه به وابستگی اقتصادی به خارج، حتی بخش تولید در کشور نیز علاقه‌ای به قطع وابستگی نشان نمی‌دهد و مواردی چون مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و ... به دلیل قیمت، برخی رانت‌ها و سایر ویژگی‌های اقتصادی از خارج کشور تامین می‌شود. در راستای اتکا به تولید داخلی باید فرهنگ سازی و برنامه ریزی انجام گیرد تا زمینه برای هرگونه جهش در تولید داخلی و اقتصاد فراهم شود. 

شعار سال نباید در حد تابلوهای شهری باشد

محمدجواد آرین منش نیز ، با بیان اینکه سال۹۸ سال بسیار سختی برای اقتصاد کشور بود، اظهار کرد: این سال، سال رونق اقتصادی نامگذاری شده بود اما حوادث طبیعی و مسائل سیاسی، اجتماعی، کاهش صادرات و درآمدهای نفتی و شدت گرفتن تحریم ها فشار زیادی به مردم وارد کرد اما این فشارها و محدودیت ها در مواردی برای اقتصاد کشور مفید بود.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: جامعه و اقتصاد وادار شد تا نیازمندی های خود را در شرایط تحریم ها و فشارها تامین کند. تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش بدهی های خارجی، توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه نسبی تولید داخلی از جمله دستاوردهای اقتصادی سال گذشته بود. با این حال آثار و پیامدهای اقتصادی سال گذشته مثل کاهش ذخایر ارزی، تحریم ها، رکود اقتصادی ناشی از کرونا بر اقتصاد ایران در سال ۹۹سایه انداخته و امسال سال تاب آوری و مقاومت مردم ایران در برابر این فشارها است.

این فعال سیاسی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید، خاطرنشان کرد: همانطوری که رهبری گفتند، باید مردم آثار تحقق شعار سال را در زندگی خود احساس کنند. شعار سال نباید در حد حرف یا تابلوهای شهری باشد. جهش تولید یعنی یک پرش و جبران عقب ماندگی یعنی فراتر از رونق تولید، برنامه ششم توسعه و چشم انداز بیست ساله حرکت کردن که کار بسیار سختی است چون در کشور برخی ابزار و لوازم کافی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. جهش تولید به سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد که با خروج شرکت های خارجی از کشور، سرمایه کافی وجود ندارد.

تنها راه نجات کشور  توجه به تولید است

همچنین احمد بیگدلی، با اشاره به عنوان  انتخابی «جهش تولید» برای سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، درباره چگونگی تحقق این شعار و موانع سر راه این موضوع گفت: مقام معظم رهبری هر ساله عنوانی را برای راهبرد کلی مسیر کشور انتخاب می کنند؛ وظیفه ارگان ها، سازمان ها و قوای سه گانه این است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری قدم برداشته و برنامه ها و سیاست های خود را با عنوان آن سال و با منویان ایشان منطبق سازند. 

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصاد، اشتغال جوانان، روابط بین المللی و تحریم های ظالمانه اولین و آخرین راه حل ما بها دادن به تولید است؛ اگر به تولید داخلی به لحاظ کیفی و کمی بها بدهیم خیلی از مشکلات داخلی کشور برطرف خواهد شد؛ درواقع تنها راه نجات کشور  توجه به تولید است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد:اما دستیابی به پیشرفت سریع در تولید یا جهش تولید خود به مقدماتی نیاز دارد؛ برای دستیابی به یک پیشرفت سریع باید امکانات اولیه را فراهم سازیم؛ به همین دلیل در ایجاد این بستر لازم است که  قوای سه گانه به همراه تمام نهاد ها به وظایف خود عمل کنند.

 تولید استقلال کشور را به همراه دارد

محمد جواد ابطحی، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ تحت عنوان "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر اقتصاد را محور نام گذاری‌های خود برای سال‌های جدید گذاشته‌اند و همه می‌دانند که راه برون رفت از مشکلات کشورمان پرداختن به تولید داخلی است.

بنابر گزارش مهر، وی ادامه داد: برای برون رفت از مشکلات کشور به ویژه بحران بیکاری، کنترل قاچاق، بهبود وضعیت معیشت مردم و حل آسیب‌های اجتماعی باید تولید داخلی افزایش پیدا کند. تولید یک عنصر محوری برای حل مشکلات کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که استقلال کشور و امنیت سیاسی و اقتصادی را به دنبال دارد.

ابطحی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب با آگاهی از توطئه‌های دشمنان شعار سال را انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولان فقط به برجام و ارتباط با کشورهای غربی توجه دارند و طی سال‌های اخیر به دنبال آن بودند که از این طریق مشکلات کشور را حل کنند اما باید بدانند که راه حل مشکلات کشورمان آن است که به توانمندی‌های داخلی خودمان و افزایش تولید توجه کنیم.

۲۷۲۱۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار