کد خبر: ۱۰۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
در پی بارش‌های سیل آسا در 13 استان طی یکی دو روز گذشته، خسارت‌ زیادی به تاسیسات، بناها، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و ... وارد شد.

آخرین اخبار سیل در 13 استان کشور

در پی بارش‌های سیل آسا در 13 استان طی یکی دو روز گذشته، خسارت‌ زیادی به تاسیسات، بناها، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و ... وارد شد.

*معاون سازمان راهداری خبر داد: محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یک شهر و ۳ محور شریانی در سیل دیشب

رضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارندگی دیروز و شب گذشته که تا صبح امروز هم ادامه داشت باعث جاری شدن سیل در جنوب کرمان و درگیر کردن شهرها و روستاهای این استان به همراه سیستان و بلوچستان و بوشهر شد که نهایتا سه محور شریانی این استان‌ها شامل کهنوج، بندرعباس، بم، ایرانشهر، عسلویه و چنگان مسدود شدند که البته محور عسلویه-چنگان به دلیل جاری شدن سیلاب و جابه‌جا شدن گل و لای و سنگ از کوی به جاده با مشکل مواجه شد که پرسنل راهداری از همان شب گذشته تاکنون مشغول پاکسازی این محور هستند و به نظر می‌رسد تاکنون این اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: آسیب‌های بسیاری به جاده‌های این استان‌های جنوبی وارد شده است که می‌توان به محورهای چابهار-کنارک، میناب، عسلویه، عسلویه-دیر (بوشهر)، کنگان-عسلویه، خوزستان-چهارمحال بختیاری و.... اشاره کرد.

اکبری ادامه داد: چندین دستگاه پل در سیستان و بلوچستان تخریب شده است که به پل محور بم-ایرانشهر می‌توان اشاره کرد که البته به نظر می‌رسد تا صبح امروز با بازگشایی موقت این پل این مشکل فعلا برطرف شده باشد اما راهداران منتظرند تا آب در برخی مناطق سیل زده فروکش کند تا نسبت به بازگشایی آن محورها اقدام کنند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به محاصره شدن ۱۳۰ روستا در جنوب کرمان بر اثر سیل به همراه شهر زه‌کلوت در همین منطقه اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که از بامداد و صبح امروز به صورت آنلاین با مسئولان استانی و منطقه‌ای برگزار کردیم قرار شد ضمن ارسال لوله‌های پیش ساخته و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز مانند لودر، اکیپ‌هایی به مناطق مختلف به ویژه محورهای شریانی مانند بم-ایرانشهر و کهنوج-بندرعباس اعزام شوند تا بتوانیم این محورها را که محل عبور بار، کالاهای اساسی و کامیون های حامل سوخت است را باز کنیم.

وی با بیان اینکه سیل شب گذشته جنوب کرمان سومین سیلی بود که طی ماه‌های گذشته در این منطقه رخ می‌داد، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه این منطقه دشت بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی باران شدید باعث جاری شدن سیلاب می‌شود به نظر می‌رسد که دولت باید اعتبار ویژه‌ای برای تبدیل آبنماها به پل کند تا مشکل مسدود شدن برخی محورهای شریانی در صورت تکرار سیل برطرف شود. البته گرچه تخصصی در حوزه آبخیزداری و انجام دیگر عملیات‌ها برای مدیریت سیلاب ندارم اما در حال حاضر در دنیا راه حل‌های فنی و متعددی مانند آبخیزداری وجود دارد که دستگاه‌های متولی می‌توانند در این منطقه آن را انجام دهند تا در صورت تکرار بارندگی شدید شاهد این اتفاقات نباشیم.

 

*15 مصدوم در سیلاب تاکنون/ اختلال در امدادرسانی در پی انسداد برخی محورهای فرعی

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: انسداد برخی محور های فرعی در شهرستان‌های رودبارجنوب، کهنوج و فنوج خدمات رسانی به آسیب دیدگان ناشی از سیلاب را دچار اختلال کرده است.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش ها تا ساعت ١١ روز جاری هفت استان از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان و کرمان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند.

وی از مصدوم شدن ١۵ نفر تا این ساعت خبر داد و گفت: ١٠ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند و پنج نفر در محل درمان شدند.

خالدی تعداد جانباختگان بر اثر سیلاب را همچنان هفت نفر اعلام کرد و گفت: همچنین تا کنون دو نفر در رودان مفقود شده اند.

خالدی از تخریب هشت واحد مسکونی روستایی در شهرستان چابهار خبر داد و گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها دهستان زهکلوت در شهرستان رودبار جنوب در محاصره است. همچنین محورهای اصلی رودبار جنوب به ایرانشهر، فنوج، کهنوج، قلعه گنج و کهنوج به قلعه گنج، جیرفت و بندرعباس مسدود است و خدمات رسانی حوزه سلامت به آسیب دیدگان دچار اختلال شده است.

 

*امدادرسانی به ۲۳ شهر و روستای درگیر سیلاب

حامد سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، به اعلام آخرین گزارش از حوادث جوی رخ داده و بروز سیل در چند استان کشور پرداخت و اظهار کرد: ۱۳ استان آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و هرمزگان از این حوادث جوی متاثر شده‌اند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به ۳۵۰ نفر و انتقال ۱۲ نفر به مناطق امن گفت:  تخلیه آب از ۲۰ واحد مسکونی انجام و ۱۰ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رها سازی شده است و در مجموع ۱۷۸ نفر در قالب ۵۱ تیم مشغول انجام عملیات امدادرسانی هستند.

 

*امدادرسانی نیروهای هلال احمر به گرفتارشدگان در سیل جنوب بوشهر

غلامرضا حاجیانی با اشاره به جزئیات این امدادرسانی بیان کرد: پیرو طغیان رودخانه ها و بروز سیل در شهرستان کنگان ۴ تیم پنج نفره امدادی با تجهیزات کامل در محل های حادثه حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: پس از بررسی اولیه با شناسایی ۵۲ خانوار آسیب دیده به تعداد ۲۰۵ نفر نسبت به تخلیه آب و انتقال به این افراد محل های امن اقدام شد. 

این مسئول اظهار کرد: پس از اقدامات اولیه با توجه به نیاز و ضرورت اقلام امدادی از جمله چادر و بسته های زیستی به حادثه دیدگان این سیل کمک رسانی صورت گرفت. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان کنگان در روستاهای نخل غانم، برکه چوپان و قلعه میان خدمات امدادی و اولیه در مقابله با سیل را انجام دادند.

مدیرکل راهداری بوشهر خبر داد: بیش از ۵۰ ریزش کوه در مسیر جم-سیراف /احتمال ریزش مجدد

سید حمیدرضا علم در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: در مسیر جم-سیراف ریزش های پی در پی داریم که سریعا جمع آوری شده و در حال حاضر جاده باز است.

وی افزود: برای روز جاری مجددا احتمال ریزش کوه پیش بینی می شود، در واقع مرتب ریزش داریم اما عوامل راهداری در منطقه حضور دارند و سریعا اقدام به جمع آوری و بازگشایی مسیر می نمایند.

این مسئول اظهار کرد: بر اثر سیل و طغیان رودخانه روز گذشته مسیر روستای درویشی-کردلان بوده که به دلیل طغیان رودخانه مُند مسدود شده بود و الان باز شده است، همچنین مسیر چهارخطه کنگان-عسلویه محدوده روستای پرک که گل و لای بر روی اتوبان آمده، محور سیراف-جم نیز در چند نقطه ریزش های پی در پی داشته ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین محور شیرینو-گله دار در حوزه کنگان و دوراهک به ریز محورهای کوهستانی بوده که ریزش داشته ایم و بازگشایی شده است.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام هواشناسی امروز سامانه بارشی از استان بوشهر خارج خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای، عملیات ریزش برداری در ٣ نقطه محور کوهستانی ریز-دوراهک به طول ٨٠٠ متر، پاکسازی سطح جاده در محور ساحلی دیر -بردخون و محور روستایی جمرک (از توابع شهرستان دیّر) توسط نیروهای راهداری انجام شده است.

در پی سیل روز گذشته در جنوب استان بوشهر؛

گرفتار شدن ۱۵ نفر از اهالی روستای برکه چوپان در مسیر رودخانه

به دلیل بسته شدن راه های مسیر ارتباطی عسلویه کنگان و ریزش بخشی از کوه در مناطق روستایی یکی از روستاهای شهر کنگان به نام برکه چوپان در اثر تخریب جاده ۱۵ نفر در محل مسیر رودخانه گرفتار شدند.

به گزارش مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان بوشهر، سریعا تیم امداد و نجات سیلاب از شهرستان کنگان به منطقه مورد نظر اعزام شد اما با توجه به ناهموار بودن مسیر و طغیان رودخانه و عدم دسترسی، امکان نجات آنها وجود نداشت. 

لذا بنا به تقاضای مسئولین، مقامات محلی و مدیریت بحران استان ساعت ۸ صبح امروز ۴ فروردین ۹۹ درخواست نجات آنها توسط بالگرد صورت گرفت که فورا با هماهنگی لازم با سازمان امداد و نجات این امر محقق شد.

هم اکنون بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شده است، اطلاعات تکمیلی عملیات امداد و نجات متعاقبا ارسال می گردد.

پاکسازی آثار سیل روز گذشته در محوطه‌های عملیاتی و اداری بندر کنگان

سید علی اکبر هاشمی در تشریح جزییات پاک سازی محدوده عملیاتی بندر کنگان اظهار کرد: همان گونه که هواشناسی نیز از قبل پیش بینی کرده بود حدود ساعت ۱۲ ظهر (سوم فروردین) باران شدیدی در جنوب استان شروع به بارش کرد.

وی بیان کرد: شدت بارندگی به حدی بود که در طی ۳۰ دقیقه ۱۲۰ میلیمتر بارش داشتیم که به دلیل شدت زیاد و جاری شدن آب در سطح معابر ناگهان حجم زیادی از گل و لای وارد شهر شد و در نهایت با توجه به قرار گرفتن ۲ رودخانه فصلی در اطراف محوطه بندری و مسدود شدن آن آب سرریز به محوطه اداری و عملیاتی بندر کنگان شد. 

به گزارش ایسنا، رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان کنگان ادامه داد: از همان ساعت‎های اولیه تمامی کارکنان جهت بررسی اولیه وارد محوطه شدند که حدود ساعت ۱۳ پاک سازی ساختمان، محوطه، درب خروج و انبار اداره بندر کنگان آغاز شد.

هاشمی یادآور شد: به دلیل چند منظوره بودن اسکله کنگان تمامی مالکان شناورها که با خودرو وارد بندر شده بودند به بیرون از محوطه هدایت تا فضای مناسب برای پاک سازی محوطه از گل نیروهای آتش نشانی فراهم شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، این مسئول ادامه داد: بنا بر ادعای منابع محلی این حجم از بارش‎ها در طول ۳۰ گذشته بی سابقه بوده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان یادآور شد: هم اکنون روند عادی فعالیت‌ها در بندر کنگان از سر گرفته شده و مانعی فراروی آن وجود ندارد. 

الماسی: شهرستان کنگان نیازمند کمک فوری برای مردم آسیب دیده از سیل است

سکینه الماسی در گفت و گو با ایسنا در توضیح آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان بوشهر گفت: متاسفانه سیل در جنوب استان بوشهر جان دو نفر از همشهریان ما را گرفت و خسارت های مالی فراوانی به منازل مسکونی مردم شهرستان کنگان وارد کرد.

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیل به مزارع کشاورزی شهرستان دیر، باغ های مرکباتی و فیبرنوری و تاسیسات مخابراتی شهرستان جم و همچنین سایت دو شهرستان عسلویه را به دلیل کامل نبودن زیر ساخت ها خسارت وارد کرده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه خسارت های واردشده به منازل مسکونی شهرستان کنگان ناشی از دستکاری طبیعت در معادن خارج از شهر است، گفت که هماهنگی های لازم با فرمانداران عسلویه و کنگان و مدیرعامل منطقه ویژه برای ارسال بالگرد به تنگ هنویز از توابع شهرستان کنگان برای کمک و رسیدگی به وضعیت مردم انجام شده است.

وی تاکید کرد که باید وزارت نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی به مردم کمک کنند. درخواست دارم که سازمان‌های مردمی و خیرین و سپاه پاسداران به مردم خسارت دیده رسیدگی کنند.

الماسی با بیان اینکه تمام ارتباطات شهرستان جم به مدت ١٢ ساعت قطع بود، افزود: زیرساخت‌های مخابراتی این شهرستان به طور کامل قطع شده بودند. هرگز چنین امری پذیرفته نیست که با چنین بی مدیریتی‌هایی جان مردم به خطر افتد. فیبر نوری از مرکز استان بوشهر به شهرستان جم به دلیل کوهستانی بودن همواره با مشکل روبه رو بوده که پیشنهاد ما به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این بوده که فیبر نوری شهرستان جم از سمت استان فارس انجام شود.

وی در پایان با تشکر از هلال احمر و تمام کسانی که به مردم کمک کرده اند، گفت: کشاورزان و باغدارانی که خسارت دیده اند، لیست خسارت های خود را به سازمان های مرتبط اعلام کنند تا با رایزنی های لازم با دولت بتوانیم خسارت های آنها را جبران کنیم.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر: خسارت به منازل، باغات و تاسیسات زیربنایی /نجات ۴۰ نفر گرفتار در سیل

جهانگیر دهقانی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به خسارات سیل دو روز اخیر در استان بوشهر افزود: به طور کلی در شهرستان جنوبی جم که بارش تگرگ داشتیم خساراتی به باغات وارد شده است، همچنین خسارات کشاورزی مزارع گندم و جو در شهرستان دیّر و تلفات دامی در شهرستان کنگان که تعدادی از دام ها بر اثر سیل از بین رفتند.

وی ادامه داد: برای اعلام میزان دقیق خسارت ها نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد، برای نمونه در بحث منازل مسکونی باید فرم خسارت به طور دقیق تهیه و جمع بندی شود. بر اثر آبگرفتگی به تعدادی از منازل شهری و روستایی و لوازم ایشان خسارت وارد شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر خسارت بر منازل، خسارات کشاورزی و دامی، به تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز و راه خسارت هایی وارد شده است. خطوط مخابراتی به خصوص در شهرستان جم که ۱۲ ساعت قطعی ارتباط داشتیم و از دو مسیر سیراف به جم و دوراهک به ریز که قطعی فیبر نوری صورت گرفت و با تلاش های صورت گرفته ساعت ۲ و سی دقیقه بامداد روز جاری خطوط ارتباطی مسیر ریز به دوراهک وصل شد و فعلا مشکل خطوط ارتباطی تا حدودی برطرف شده، مشکل خطوط عسلویه نیز شب گذشته رفع شد اما در یکی از مسیرهای دیگر سیراف به سمت جم فیبر نوری همچنان قطعی دارد.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر بیان کرد: برخی از فیلم ها و کلیپ هایی که در فضای مجازی به نام عسلویه منتشر شده صحت ندارد، و بیشتر مربوط به شهرستان کنگان است. در عسلویه بارش باران کم بوده و خسارت عمده ای از این منطقه گزارش نشده است.

دهقانی تاکید کرد: علاوه بر خسارت بر منازل، تعدادی از خودروهای سواری را آب با خود برده و یا آبگرفتگی داشته اند، همچنین در شهرستان کنگان خسارت بر مبلمان شهری، و تخریب قسمتی از بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان را داشته ایم.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰ نفر در منطقه گردشگری هنوویز و مسیر رودخانه در محاصره سیل قرار گرفته و گرفتار شده بودند که تعداد ۲۵ نفر با ۵ پرواز شامل ۳ سورتی پرواز توسط بالگرد هلال احمر و ۲ سورتی توسط ۲ بالگرد منطقه ویژه نجات یافته و در حال حاضر این افراد به نقطه امنی در پایین کوه ها منتقل شده اند.

این مسئول تاکید کرد: پیش از این و طی روزهای گذشته چندین اخطار و هشدارهایی مبنی بر شرایط بحران و خطر وقوع سیل و آبگرفتگی از طریق هواشناسی و مدیریت بحران منتشر شده بود.

مدیرکل بحران استان بوشهر با بیان اینکه مسیرهای ارتباطی مسدودی باز شده و هم اکنون مشکلی از لحاظ تردد نداریم، گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۲۳ میلیمتر ظرف دو روز بارش باران داشته ایم، اما در کنگان در کمتر از یک ساعت ۱۰۲ میلیمتر، جم ۹۷.۳ میلیمتر و عسلویه در حدود ۷۰ میلیمتر ثبت شده است. بالاترین سرعت وزش باد نیز مربوط به شهرستان گناوه با ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بوده است.

جهانگیر دهقانی عنوان کرد: متاسفانه صبح امروز جسد یک نفر نیز در حوالی کنگان و در میان گل و لای پیدا شد که هویت وی در حال شناسایی است. 

 

*مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان خبر داد: ۳۰ روستای شهرستان ریگان در محاصره سیل/تلفات جانی نداشته‌ایم

"مجید سعیدی" در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت شهرستان های جنوبی استان کرمان در پی بارندگی روز گذشته اظهار کرد: شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و ریگان به شدت درگیر سیلاب هستند ضمن آنکه شهر زهکلوت در جنوب استان کرمان نیز دچار آبگرفتگی شدید شده بود که شب گذشته مردم این منطقه را با لودر جابجا و اسکان موقت داده شدند.

سعیدی با بیان اینکه برخی از مردم رودبار جنوب به خاطر بالا آمدن آب در این منطقه، شب گذشته را بر روی پشت بام‌ها گذراندند، تصریح کرد: جاده دسترسی به منطقه زهکلوت مسدود شده و دستگاه های اجرایی و امدادرسان در حال تلاش هستند تا راه دسترسی به این منطقه هرچه سریعتر بازگشایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه آب در شهر زهکلوت فروکش کرده است افزود: برای این مناطق درخواست امداد هوایی شده‌ که در این راستا نیز استاندار کرمان دستورات را داده و ایشان نیز صبح امروز به منطقه خواهند آمد.

سعیدی با اشاره به اینکه در شهرستان ریگان ۳۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند و در حال تلاش برای حل مشکلات این روستاییان نیز هستیم گفت: در شهرستان کهنوج نیز پل مسیر بندرعباس تخریب شده و در شهرستان قلعه گنج برخی منازل دچار آبگرفتگی شده و در تعدادی از روستاها برق و آب قطع شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده بود و همکاری مردم، تلفات جانی نداشته ایم، گفت: فعلا در مرحله مقابله با سیل قرار داریم و برآورد خسارت بعد از این صورت می گیرد. 

سیل‌زدگان جازموریان منتظر کمک‌رسانی

سرهنگ محمدرضا آستایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت جنوب استان کرمان در اثر بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه گفت: بارش شدید باران و وقوع سیل در شهرستان رودبارجنوب و بخش جازموریان، سبب تخریب زیرساخت‌های این شهرستان شده است و مردم به کمک های فوری نیازمند هستند.

وی از همه خواست برای تامین نیازهای اولیه سیل زدگان در جنوب کرمان بخصوص بخش جازموریان از توابع شهرستان رودبار کمک های خود را به حسینیه شهدای شهر جیرفت تحویل بدهند افزود: اولویت کمک رسانی فوری به سیل زدگان جازموزیان شامل ماشین آلات سنگین از جمله بولدوزر، لودر، بیل مکانیکی، کامیون و گریدر است. 

فرمانده‌ سپاه ناحیه جیرفت اقلام غذایی و خوراکی، آب معدنی، کنسروجات را از دیگر نیازهای سیل زدگان اعلام‌ کرد و گفت: پتو و چادر نیز برای اسکان در این منطقه مورد نیاز است.

آستایی تامین ملزومات بهداشتی را در شرایط شیوع کووید ۱۹ مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی اعم از دستکش، ماسک، اسپری و ژل ضدعفونی برای مقابله با شیوع کرونا در این منطقه به شدت مورد نیاز است. 

بارش های اخیر و آبگرفتگی همه شهر کهنوج

وحدت عیدی در گفت وگو با ایسنا، میزان بارندگی‌های ۲۴ ساعته اخیر را ۱۴۴ میلیمتر اعلام کرد و افزود:همه محله ها و منازل حاشیه رودخانه دچار آبگرفتگی شدید شده اند.

وی از خسارت به همه زیرساخت های شهرستان‌ خبر داد و اظهار کرد: در اثر تخریب پل ورودی شهر کهنوج از سمت منوجان، مسیر فرعی برای تردد عمومی در نظر گرفته شده است و همه دستگاه های اجرایی در حال رفع برخی مشکلات‌ هستند.

فرماندار کهنوج  وضعیت تردد در معابر عمومی را عادی اعلام کرد و گفت: ۲۴ ساعت بحرانی را پشت سر گذاشته ایم اما خسارات ناشی از بارش های اخیر توسط کارشناسان‌ در حال ارزیابی است.

عیدی از بهبود وضعیت سیستم فاضلاب شهری خبرداد و بیان کرد: مشکل آب و برق رفع شده است اما به همه زیرساخت ها خسارت جدی وارد شده است.

وی از آمادگی ستاد مدیریت بحران شهرستان خبرداد و گفت: همه اعضای مدیریت بحران شهرستان پای کار هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان خبر داد: ۳۰ روستای شهرستان ریگان در محاصره سیل/تلفات جانی نداشته‌ایم

مجید سعیدی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت شهرستان های جنوبی استان کرمان در پی بارندگی روز گذشته اظهار کرد: شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و ریگان به شدت درگیر سیلاب هستند ضمن آنکه شهر زهکلوت در جنوب استان کرمان نیز دچار آبگرفتگی شدید شده بود که شب گذشته مردم این منطقه را با لودر جابجا و اسکان موقت داده شدند.

سعیدی با بیان اینکه برخی از مردم رودبار جنوب به خاطر بالا آمدن آب در این منطقه، شب گذشته را بر روی پشت بام‌ها گذراندند، تصریح کرد: جاده دسترسی به منطقه زهکلوت مسدود شده و دستگاه های اجرایی و امدادرسان در حال تلاش هستند تا راه دسترسی به این منطقه هرچه سریعتر بازگشایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه آب در شهر زهکلوت فروکش کرده است افزود: برای این مناطق درخواست امداد هوایی شده‌ که در این راستا نیز استاندار کرمان دستورات را داده و ایشان نیز صبح امروز به منطقه خواهند آمد.

سعیدی با اشاره به اینکه در شهرستان ریگان ۳۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند و در حال تلاش برای حل مشکلات این روستاییان نیز هستیم گفت: در شهرستان کهنوج نیز پل مسیر بندرعباس تخریب شده و در شهرستان قلعه گنج برخی منازل دچار آبگرفتگی شده و در تعدادی از روستاها برق و آب قطع شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده بود و همکاری مردم، تلفات جانی نداشته ایم، گفت: فعلا در مرحله مقابله با سیل قرار داریم و برآورد خسارت بعد از این صورت می گیرد. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خبر داد: امدادرسانی زمینی و هوایی به مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان

رضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های سیل آسا در جنوب استان کرمان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: شهرستان های قلعه‌گنج، رودبار جنوب، ریگان، منوجان و کهنوج هم اکنون به شدت درگیر سیل هستند.

وی از اعزام نیروهای جمعیت هلال احمر به مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان خبر داد و گفت: حدود ۲۰۰ نفر نیروی امدادی و نیروی داوطلب به همراه ۲۰ دستگاه خودرو به مناطق متاثر از سیل در جنوب استان کرمان حضور دارند که در حال امداد رسانی به مردم این مناطق هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: هم اکنون امدادرسانی زمینی و هوایی به مناطق سیل زده جنوب استان کرمان در حال انجام است.

سیل مسیر «کهنوج – بندرعباس» و «رودبار جنوب – ایرانشهر» را مسدود کرد

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه همه مسیرهای منتهی به بخش زهکلوت مسدود می‌باشند اظهار کرد: بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در فاریاب، قلعه‌گنج، کهنوج و رودبار جنوب خسارات جدی را به زیرساخت های راهی این منطقه وارد کرد.

احسان شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت راه‌های جنوب استان کرمان در پی بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه گفت: به دلیل وقوع سیلاب و بالا آمدن آب در رودخانه های فصلی منطقه کهنوج، پل مسیر «کهنوج – بندرعباس» شکسته شده و هم اکنون این مسیر مسدود است همچنین با شکستن چند دستگاه پل در محور «رودبار جنوب – ایرانشهر» این مسیر نیز مسدود می‌باشد.

وی ادامه داد: مسیر «کهنوج – قلعه‌گنج» به دلیل آب‌بردگی قسمتی از جاده و خسارت وارده به این جاده، هم اکنون مسدود است ضمن آنکه راه‌های فرعی و روستایی بیژن‌آباد، مظفرآباد و ... نیز به دلیل آبنماهای که در آنها وجود دارد، مسدود هستند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه همه مسیرهای منتهی به بخش زهکلوت مسدود می‌باشند اظهار کرد: بارندگی‌ها در فاریاب، قلعه‌گنج، کهنوج و رودبار جنوب خسارات جدی را به زیرساخت های راهی این منطقه وارد کرده که بیشترین خسارت به زیرساخت های حوزه راه‌ها متعلق به شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج و فاریاب می باشد.

شاهرخی در باره زمان بازگشایی راه‌های مسدود شده نیز به ایسنا گفت: با تلاش راهداران و نیروهای امداری سعی می کنیم راه‌های مسدود شده را به صورت موقت تا آخر وقت امروز بازگشایی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان: هیچ خسارتی به سدهای استان کرمان وارد نشده است/بارش ۱۶۲ میلیمتری باران در کهنوج

علی رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان کرمان بعد از بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته به ویژه در جنوب استان کرمان گفت: خوشبختانه با پیش بینی ها و اقدامات صورت گرفته بحث آبیگری سدها به ویژه در جنوب و شرق استان کرمان را در این دو روز مدیریت و کنترل کردیم و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی های اخیر و میزان حجم آب موجود در پشت سد نرماشیر (سد نساء) در حدود ۱۴ میلیون مترمکعب از آب پشت این سد را رها کرده تا بتوانیم سیلاب‌ها را مدیریت کنیم و خوشبختانه مشکلی در حوضه سدها نداشتیم و هنوز سدهای استان حجم قابل قبولی آب ناشی از سیلاب را می‌توانند در پشت خود نگهدارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان از وضعیت سد جیرفت سخن به میان آورد و بیان کرد: سد جیرفت مشکلی ندارد و در حال حاضر ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره است گفتنی است که گنجایش نرمال این سد ۳۳۶ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر نیز ۱۰ مترمکعب خروجی این سد برای نیروگاه را داریم.

وی با اشاره به سدهای در حال تخلیه آب به ایسنا گفت: در حال حاضر فقط دریچه‌های سد نرماشیر باز هستند که مقرر شده این دریچه ها نیز امروز بسته شوند ضمن آنکه آب از سد جیرفت به منظور تامین نیاز نیروگاه (۱۰ مترمکعب) جیرفت در حال تخلیه است.

رشیدی در رابطه با خسارات وارد به زیرساخت‌های آبی جنوب استان کرمان در پی بارندگی های اخیر در این منطقه عنوان کرد: در بستر رودخانه‌ها و لایه‌روبی آنها خساراتی وارد شده اما در سدها به هیچ عنوان خساراتی گزارش نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان کهنوج ۱۵۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که با احتساب بارندگی های دو روز قبل، طی ۴۸ ساعت گذشته در این شهرستان حدود ۱۶۲ میلیمتر بارندگی را داشته ایم که به نوعی بیشترین بارندگی‌های استان در این ۴۸ ساعت مربوط به این شهرستان بوده است.

معاون راهداری استان کرمان خبر داد: خسارت ۱۷۹ میلیارد تومانی سیل به راه‌های شمال استان کرمان

احسان عراقی زاده در گفت وگو با ایسنا درباره خسارات وارد شده به محورهای شمال استان کرمان در پی بارندگی روز گذشته اظهار کرد: سیل روز گذشته به ۳۴۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۲۰۵ کیلومتر شانه خاکی، ۱۶ آبنما و ابنیه فنی و ۱۵ کیلومتر آسفالت راه روستایی در شمال استان کرمان خسارت وارد کرده است.

عراقی زاده با اشاره به اینکه میزان خسارات برآورد شده به راه های شمال استان کرمان تا امروز بیش از ۱۷۹‪ میلیارد تومان بوده است بیان کرد: بیشترین خسارت سیل مربوط به محورهای شهرستان های ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، بافت، رابر و سیرجان بوده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان درباره آخرین وضعیت راه های شمال استان نیز گفت: در حال حاضر هیچکدام از محورهای اصلی و فرعی شمال استان کرمان مسدود نیست و تردد در تمامی محورهای شمال استان صورت می گیرد.

در پی تخریب پل محور «کهنوج - بندرعباس»؛

تعیین مسیر جایگزین از طریق عبور از روستاهای «زه - دول آباد - کوتک و سهلاور»

سردار "عبدالرضا ناظری" در تشریح جزییات این خبر گفت: از شب گذشته در پی بارش شدید باران در مناطق جنوب استان و طغیان روخانه ها، برخی از منازل مسکونی دچار آب گرفتگی شده و تخریب پل محور مواصلاتی «کهنوج - بندرعباس» باعث قطع ارتباط چندین مسیر روستایی شده و امکان تردد در این محور وجود ندارد.

وی با اشاره به تلاش عوامل اداره راهداری و پلیس به منظور بازگشایی معابر و پیشگیری از حوادث بعدی برای رانندگان عبوری این محور تصریح کرد: با توجه به مسدودی محور اصلی «کهنوج - بندرعباس» مسیر جایگزین از طریق عبور از روستاهای «زه - دول آباد - کوتک و سهلاور» تعیین شده است.

ناظری با بیان اینکه کارکنان انتظامی از اولین ساعت بارش باران در کنار ماموران امدادی یاری گر سیل زدگان بودند، افزود: با تلاش ماموران انتظامی، نظم و امنیت عبور و مرور و فعالیت ماشین آلات ساخت و ساز جاده ای در مناطق سیل زده در حال انجام است.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه عملیات بازگشایی در محورهای مسدود شده آغاز و برای تامین امنیت شهروندان، تمهیدات لازم اندیشیده شده خاطرنشان کرد: در شرایط جوی نامناسب احتمال هر گونه حوادث طبیعی وجود دارد از این رو لازم است مردم از حضور و تردد در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و نقاط فرودست خودداری کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان:

قطعی آب در مناطق سیل زده استان کرمان نداریم/مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

محمد طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جاری شدن سیل در جنوب استان کرمان گفت: گزارشی مبنی بر قطعی آب از شهرهای جنوبی استان کرمان از جمله جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، جبالبارز و ... تا این لحظه نداشته ایم و خوشبختانه شبکه آبی تمامی این مناطق وصل است.

وی با بیان این مطلب که مسئولین جنوب استان کرمان تا این لحظه گزارشی از قطعی آب در روستاهای سیل زده جنوب استان به ما ارایه نداده‌اند، عنوان کرد: روستاهایی که به شبکه آب متصل هستند، قطعی نداشته‌اند ضمن آنکه به روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند، این آبرسانی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان تاکید کرد: از مردم خواهش می کنیم برای آنکه دچار افت فشار یا قطعی آب در مناطق مختلف استان نشویم ضمن رعایت بهداشت فردی، نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب داشته باشند.

آبگرفتگی شدید ۱۷ روستا و قطع راه‌های ارتباطی در قلعه‌گنج

"مهدی شهسواری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش های اخیر و جاری شدن سیل در این شهرستان افزود: علاوه بر اینکه ۱۷روستای این شهرستان دچار آبگرفتگی شدید شده اند، آب شرب و برق ۶ روستای این منطقه نیز قطع شده است.

وی از مسدود شدن محور «قلعه‌گنج -کهنوج» و محدوده دهستان سرخ قلعه خبر داد و اظهار کرد: راه ارتباطی «قلعه گنج -رودبار جنوب» نیز در اثر جاری شدن سیل و طغیان رودخانه های فصلی تخریب و مسدود شده است.

شهسواری با ابراز تاسف از خسارت وارده به بخش کشاورزی این منطقه در اثر جاری شدن سیل گفت: متاسفان خسارت وارده به بخش کشاورزی این منطقه زیاد است که کارشناسان در حال برآورد میزان این خسارات هستند.

فرماندار شهرستان قلعه گنج از امداد رسانی اولیه به سیل زدگان خبر داد و گفت: از اولین ساعات وقوع سیل همه دستگاه های امداد رسان به همراه راهداران در منطقه حضور پیدا کردند و تلاش ها برای بازگشایی راه های ارتباطی روستاهای توابع سرخ قلعه همچنان ادامه دارد.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان قلعه گنج از آمادگی کامل برای اسکان سیل زدگان خبر داد و گفت: اهالی مناطق و روستاهای سیل زده رغبت چندانی به اسکان موقت در چادرهای هلال احمر ندارند و بیشتر در منزل بستگانشان حضور پیدا کرده اند.

شهسواری تلفات دام های عشایر این منطقه را قابل توجه اعلام کرد و گفت: میزان تلفات و خسارت به دام های سبک و سنگین در دست بررسی است.

فرماندار شهرستان قلعه گنج در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت دهستان رمشک گفت: خوشبختانه در دهستان رمشک مشکلی وجود ندارد.

توضیحات رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان درباره سیل در این استان

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح وضعیت مناطق سیل زده گفت: سیل در پنج شهر جنوبی استان کرمان آمده که استاندار به این مناطق رفته است. هنوز اطلاعی از میزان خسارات وارد شده به این استان‌ها نداریم.

وی گفت که بیش از ۱۰۰ روستا درگیر سیل هستند. منتظر اطلاعات مربوطه از خسارات وارده هستیم ولی آنچه مسلم است قطعی آب و برق تعدادی از روستاها بوده که مسئولان در تلاش برای وصل هستند.

برق منطقه سیل‌زده زهکلوت تا عبور سیلاب قطع است

"عبدالوحید مهدوی‌نیا" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسا در جنوب استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: در پی بارش های شدید باران و جاری شدن سیلاب شاهد قطعی برق در مناطق و روستاهای شهرستانهای کهنوج، قلعه‌گنج و رودبار جنوب بودیم که خوشبختانه با اعزام تیم های امدادی شرکت توزیع برق این مناطق، هم اکنون مشکل قطعی برق این مناطق برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که هم اکنون تنها برق منطقه زهکلوت قطع است، اظهار کرد: در بخش زهکلوت، به‌دلیل مسدود بودن راه‌های مواصلاتی منتهی به این بخش، شبکه برق این بخش و روستاهای تابعه آن همچنان قطع است و تیم‌های امدادی شرکت توزیع از شهرستان های عنبرآباد، کهنوج و نقاط مختلف جنوب استان به این منطقه اعزام شده و همه این تیم‌ها پشت سیل با تجهیزات ایستاده‌اند تا بلافاصله پس از بازگشایی مسیرها اقدام به اتصال برق این منطقه کنند.

مردم مظلوم "جازموزیان" را دریابید

حجت الاسلام "حمیدبامری" امام جمعه‌ جازموریان(زهکلوت) در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز تاثر از وضعیت مردم این منطقه و عدم امکان امدادرسانی زمینی به سیل زدگان افزود: غالب روستاها و ۷۰ درصد شهر زهکلوت به غیر از مناطق کوهستانی دچار آبگرفتگی بی سابقه و بحرانی شده است.

وی از حجم بالای آبگرفتگی منازل شهری و روستایی بخش جازموزیان خبر داد و اظهار کرد: وضعیت مردم و منطقه به شکلی است که امکان امداد رسانی با مشکل روبرو شده است و نیروهای بومی در حال کمک رسانی های محدود هستند.

حجت الاسلام بامری با برشمردن روستاها و محله هایی که زیر آب رفته اند تصریح کرد: علاوه بر اینکه ۷۰ درصد شهر زهکلوت زیر آب رفته است، روستاهای پنگ، چاه شاهی، کروچان، حیدر آباد، برجک، و محله های امیر آباد، چراغ آباد، گل آباد و علی آباد در شهر زهکلوت ۱۰۰در صد غرق گل و لای شده اند و انتظار است خیرین به یاری مردم مظلوم و کم توقع جازموریان بشتابند.

امام جمعه‌ جازموریان(زهکلوت) سیل اخیر را در بخش جازموریان بی سابقه عنوان کرد و افزود: شب گذشته در اثر شکسته شدن سیل بندها، شهر زهکلوت از چهار مسیر در معرض سیل قرار گرفت و واقعا مردم شب سختی را سپری کردند.

حجت الاسلام بامری از هموطنان و خیرین خواست هر چه سریعتر برای کمک رسانی آستین همت را بالا بکشند، و قطع آب را از مشکلات عمده مردم دانست و گفت: نیاز به آب معدنی و آذوقه از نیازهای ضروری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان: راه ارتباطی ۱۴۴ روستای جنوب استان کرمان قطع است

ایسنا/کرمان مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان گفت: در مجموع راه ارتباطی ۲۹۰ روستا در بخش های متاثر از جاری شدن سیلاب در جنوب استان کرمان مسدود شده بود که با همکاری نیروهای امدادی و راهداری تاکنون راه ارتباطی تعدادی از این روستاها باز و همچنان راه ۱۴۴ روستا در شهرستان های قلعه گنج، کهنوج، رودبار جنوب و ریگان در اثر جاری شدن سیل قطع است.

"مجید سعیدی" در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان کرمان اظهار کرد: از شب گذشته هماهنگی های لازم بین دستگاهی در راستای مقابله با سیل انجام و دستگاه های اجرایی وارد عملیات شده بودند که تاکنون خوشبختانه تعداد زیادی از روستاهای متاثر از سیل در جنوب استان کرمان از حالت اضطرار خارج شده اند.

وی با اشاره به اینکه حجم بارش ها در جنوب و شرق استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته بسیار زیاد بوده است افزود: در مجموع  راه ارتباطی ۲۹۰ روستا در بخش های متاثر از جاری شدن سیلاب در جنوب استان کرمان مسدود شده بود که با همکاری نیروهای امدادی و راهداری تاکنون راه ارتباطی تعدادی از این روستاها باز و همچنان راه ۱۴۴ روستا در شهرستان های قلعه گنج، کهنوج، رودبار جنوب و ریگان در اثر جاری شدن سیل قطع است  .

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۶ روستا دچار قطعی آب، ۸۱ روستا دچار قطعی برق و ۴۴ روستا در چهار شهرستان دچار آبگرفتگی هستند، بیان کرد: بارش روز گذشته خسارات زیادی به راه های اصلی و فرعی، زیرساخت های روستایی و شهری، شبکه و خطوط انتقال آب و برق، دام و کشاورزی وارد کرده است که در روزهای آینده میزان این خسارات برآورده خواهد شد.

سعیدی با اشاره به سفر استاندار کرمان به مناطق سیل زده جنوب استان گفت: با حضور استاندار جلسه ای ستاد مدیریت بحران استان کرمان در شهرستان رودبار جنوب را ظهر امروز برگزار و هم اکنون در حال عزیمت به منطقه زهکلوت هستیم. 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان درباره وضعیت راه های جنوب استان کرمان نیز گفت: در حال حاضر شش راه فرعی و چهار راه اصلی در جنوب استان کرمان مسدود است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان: بازگشایی مسیر دسترسی به زهکلوت تا فردا/۴۴ روستای جنوب استان کرمان دچار آبگرفتگی شدید

مجید سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان کرمان گفت: از اوایل بامداد روز گذشته، بارندگی‌ها در سطح استان کرمان به تدریج آغاز شد که طی ۲۴ ساعت گذشته شدت بارندگی‌ها را در مناطق جنوبی استان شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه از عصر روز گذشته شدت بارندگی‌ها باعث شد که تعداد زیادی از روستاها و شهرهای مناطق جنوبی استان دچار مشکل شوند افزود: خوشبختانه عملیات های امداد رسانی و کمک‌های امدادی دستگاه‌های اجرایی به نحو خوبی در جنوب استان کرمان انجام شده زیرا از قبل و طبق هشدارهای اداره کل هواشناسی، فرمانداری‌های استان در حالت آماده باش کامل بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره شدت این بارندگی ها نیز اظهار کرد: برای نخستین بار شدت بارش‌ها در بخش زهکلوت به‌گونه‌ای بود که باعث شد نزدیک به ۸۰ درصد بخش زهکلوت دچار آبگرفتگی شدید شود و آب وارد تعداد زیادی از منازل مسکونی این منطقه شود و متاسفانه تعدادی از اهالی روستاهای منطقه جازموریان شب گذشته را بر روی پشت‌بام‌های خود به دلیل شدت بارش‌ها گذراندند.

وی در زمینه وضعیت راه‌های جنوب استان عنوان کرد: با تلاش دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان تعدادی زیادی از راه‌های روستایی مسدود شده ناشی از وقوع سیلاب در جنوب استان کرمان بازگشایی شده اما همچنان ۱۴۴ راه ارتباطی روستایی جنوب استان قطع و در برخی روستاها نیز تردد به سختی صورت می‌گیرد که با فروکش کردن سیلاب عملیات بازگشایی راه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

سعیدی با اشاره به اینکه آب روستایی حدود ۹۶ روستا در جنوب استان کرمان قطع است افزود: حدود ۸۱ روستای متاثر از سیل ۲۴ ساعت گذشته نیز دچار قطعی برق هستند که امیدواریم بلافاصله پس از بارگشایی راه های ارتباطی با این مناطق، مشکل قطعی آب و برق این روستاها نیز حل شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۴ روستای جنوب استان کرمان دچار آبگرفتگی شدید هستند که تلاش برای دفع آب اطراف این روستاها همچنان ادامه دارد افزود: حدود ۴ راه اصلی جنوب استان کرمان شامل «رودبار جنوب – زهکلوت»، « زهکلوت – ایرانشهر»، «ریگان – ایرانشهر» و «قلعه‌گنج – کهنوج» مسدود و یک لاین محور «کهنوج – بندرعباس» باز و یک لاین دیگر آن به دلیل تخریب پل این منطقه مسدود است ضمن آنکه ۶ راه فرعی در مسیرهای رودبار جنوب به قلعه‌گنج، رودبار جنوب به کهنوج و رودبار جنوب به مناطق روستایی و کوهستانی مسدود هستند که با فروکش کردن سیلاب دسترسی اولیه را ایجاد خواهیم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در خصوص خسارات ایجاد شده، اظهار کرد: با توجه به شدت بالای سیلاب، هنوز برآوردی از خسارات نشده است و اما ارزیابی اولیه این خسارات آغاز شده است اما در راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و عشایر و ابنیه فنی دچار خسارات زیادی شده ایم ضمن آنکه به شبکه و خطوط انتقال آب و برق جنوب استان کرمان نیز آسیب‌های بسیاری وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه مزارع کشاورزی، دام عشایر و روستاییان، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری و روستایی در مناطق جنوبی و شرقی استان دچار خسارت شده‌اند افزود: هم اکنون دسترسی به بخش زهکلوت به سختی صورت می‌گیرد و تردد به این بخش فقط با ماشین‌آلات سنگین و کمک دار امکان پذیر است و امیدواریم تا فردا این مسیر نیز بازگشایی شود.

سعیدی در خصوص وضعیت روستاهای که شب گذشته اهالی آنها برروی پشت بام گذرانده‌اند، گفت: وضعیت آنها از حالت اضطرار خارج شده‌اند و آب فروکش کرده اما آسیب جدی به این مناطق وارد شده که نیروهای جمعیت هلال احمر در حال ارزیابی این منطقه هستند تا امکانات زیستی آنها را برآورد کنند.

وی ادامه داد: مقرر شد دامپزشکی جنوب استان و سازمان امور عشایری با کمک و همکاری دهیاری‌ها اقدام لازم برای جمع‌آوری و دفن دام‌های تلف شده انجام دهند و بعد از فروکش سیلاب بحث سم‌زدایی و عفونیت‌زدایی در این مناطق صورت خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره ادامه وضعیت بارندگی در مناطق جنوبی استان کرمان نیز گفت: در دو روز آینده براساس نقشه‌های هواشناسی در استان بارندگی نخواهیم داشت اما هفته آینده سامانه بارشی جدیدی وارد استان خواهد شد که مناطق جنوبی استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان: بیشترین خسارات سیل استان کرمان مربوط به رودبار جنوب است

رضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح آخرین وضعیت جاری شدن سیلاب و امدادرسانی به مناطق متاثر از سیل در جنوب استان کرمان گفت: از بامداد روز گذشته در ۴ شهرستان جنوبی و شرقی استان کرمان شامل روبار جنوب، قلعه‌گنج، کهنوج و ریگان بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا را شاهد بودیم.

وی از اقدامات جمعیت هلال احمر در ساعات اولیه وقوع بحران سخن به میان آورد و عنوان کرد: در این چهار شهرستان جنوبی و شرقی استان کرمان تا این لحظه، ۱۴۴ روستا درگیر سیل شده اند که ۳۰ تیم عملیاتی شامل ۲۰۰ نیرو در این مناطق در حال خدمت‌رسانی با ۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و خودروهای کمک‌دار و خودروهای آفروید داوطلبان جمعیت هلال احمر در منطقه هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان های ریگان و رودبار جنوب امدادرسانی در حال انجام است، ادامه داد: اقلام زیستی و غذایی شامل چادر، پتو، موکت و مواد غذایی برای ۷۲ ساعت، برای مردم سیل زده رودبار جنوب و سایر شهرستان‌های متاثر از سیل جنوب استان انتقال پیدا کرده و توزیع آنها از ساعاتی پیش در این مناطق آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سیل در اصل پیشگیری خیلی موفق نبوده‌ایم، گفت: از مردم می خواهیم کمی در بحث امدادرسانی و توزیع اقلام مورد نیاز صبور باشند و همانگونه که تاکنون با ما همراهی کرده اند، این همکاری در توزیع اقلام امدادی نیز ادامه داشته باشد همچنین مردم به شایعات شبکه‌های مجازی توجه نکنند و اخبار موثق را از رسانه‌های رسمی دریافت کنند.

فلاح با بیان این مطلب که بیشترین خسارات سیل استان کرمان مربوط به شهرستان رودبار جنوب است، با اشاره به اقدامات امدادی در این شهرستان عنوان کرد: تا این لحظه در شهرستان روبار جنوب ۳۶۰ چادر امدادی، ۲ هزار پتو و ۷۵۰ رول موکت در حال توزیع شدن است که پیش بینی می کنیم تا عصر فردا این اقلام در شهرستان رودبار جنوب به صورت کامل توزیع شود.

 

*مدیرکل مدیریت بحران استان: بارش‌های شدید و طوفانی در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد خسارت به بار آورد

وحید محمدی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش‌ شدید باران در همه مناطق استان که از دیروز وارد جو استان شد، افزود: بارش‌های شدید و طوفانی روز گذشته منجر به آبگرفتگی منازل در برخی نقاط شهری و روستایی استان شد و خساراتی به عشایر وارد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه صاعقه منجر تلف شدن تعدادی دام سبک و سنگین در شهرستان لنده، بهمئی و سایر مناطق روستایی و عشایری استان شد، اظهارکرد: در جاده‌های روستایی و عشایری رانش زمین و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی گزارش شد که پس از پیگیری و با تلاش نیروهای زحمت کش راهداری استان اکثر راه‌های این نقاط بازگشایی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فصل گل‌دهی درختان خاطرنشان کرد: طوفان و بارش تگرگ در مناطق گرمسیری خساراتی را به باغات وارد کرد و باغات دچار خسارت شدند.

محمدی تبار از فرمانداران ۸ شهرستان استان خواست هرگونه خسارات در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، باغداران، عشایر، منازل، زیرساخت‌های عمومی و ... ناشی از بارش‌های اخیر را بصورت فنی و اعتباری جمع‌بندی و حداکثر تا پنجم فروردین جهت پیگیری به مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارسال کنند.

وی بیان کرد: همچنین مردم عزیز استان نیز هر گونه خسارات ناشی از بارش‌ها و رعد و برق را بصورت تلفنی به فرمانداری‌های محل زندگی خود با مستندات گزارش کنند.

 

*آخرین وضعیت بارندگی و سیل در شرق هرمزگان؛

طغیان رودخانه ها در حال فروکش کردن است/ثبت ورود حدود۵۰۰۰ متر مکعب آب در ثانیه به سد میناب

استاندار هرمزگان آخرین وضعیت بارندگی و سیل در شرق استان را در گفتگوی تلفنی با فرمانداران و مدیرعامل آب منطقه ای پیگیری کرد.

فریدون همتی صبح امروز(چهارم فروردین ماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به بارش های بسیارمناسب طی دو شبانه روز گذشته از سرریز شدن سد میناب بر اثر بارندگی ها خبر داد و گفت: بیشترین بارش در ایستگاه رهبران با ۲۲۱ میلیمتر بوده و از لحاظ دبی پیک سیلاب حدود ۵۰۰۰ متر مکعب در ثانیه مربوط به ایستگاه آبنمای رودان در سحرگاه دوشنبه ثبت شده است که برای ایجاد فضای آرامش سیلاب و جلوگیری از هرگونه خطر، سرریز سد میناب آزاد می شود.  

وی با بیان اینکه مردم حاشیه رودخانه برای تخلیه احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند،تاکید کرد: ساکنین مناطق پایین دست سد استقلال میناب باید علاوه بر رعایت نکات ایمنی، همکاری لازم با بخشداران، دهیاران و گروه های امدادی منطقه جهت کاهش خسارات احتمالی انجام دهند.

همتی افزود: با توجه به بارش سامانه اخیر در استان هرمزگان و همچنین جنوب کرمان و سیلابی شدن رودخانه میناب لذا جهت مدیریت سیلاب بخشی از حجم سیلاب از طریق دریچه های تحتانی و سرریز رها سازی میشود.

وی بیان کرد: هم اکنون سرپرست مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل آب منطقه ای و مسوولان مربوطه در محل حضور دارند و توصیه و مراقبتهای لازم به ساکنان در حال انجام است.  

استاندار هرمزگان با اشاره به آبگیری کامل مخزن سد میناب در پی بارندگی اخیر از ورودی ۴۰۰۰متر مکعب آب در ثانیه به سد میناب خبر داد و گفت: به علت سرریز شدن سد میناب حدود ۳هزار متر مکعب آب در ثانیه به پایین دست تخلیه می شود.  

وی تصریح کرد: هر چند میزان آب با توجه به پایان بارندگی افزایش نخواهد داشت اما توصیه اکید می شود مردم از مسیر و محدود جریان آب سیلاب فاصله بگیرند و روستاهای حاشیه رودخانه برای تخلیه احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.  گفتنی است به دلیل قطع بارندگی طغیان آب رودخانه ها در حال فروکش کردن است.

انسداد راه های ارتباطی جاسک به میناب و بشاگرد

محمد رادمهر با اعلام این خبر در گفت و گو با ایسنا، افزود: به علت طغیان رودخانه های فصلی بر اثر بارش های شب گذشته و بامداد امروز(چهارم فروردین ماه) راه های مواصلاتی شهرستان جاسک به شهرستان بشاگرد و همچنین محور جاسک به سیریک تا اطلاع ثانوی مسدود است.

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان جاسک بیان کرد: شهروندان و رانندگان از نزدیک شدن به رودخانه ها و آبنما های مسیرهای مذکور خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی بامداد امروز خساراتی را به زیر ساخت ها ازجمله راه ها و منازل مسکونی برخی روستا ها بهمراه داشته که دستگاهای مربوطه بویژه هلال احمر  در لحظات اولیه آبگرفتگی منازل درحال امداد رسانی هستند.

مردم از تجمع در حاشیه رودخانه های پایین دست سد استقلال میناب پرهیز کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: حضور مردم در اطراف رودخانه های پایین دست سد استقلال میناب موجب کندی تخلیه این سد شد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی احتمال بروز حوادث ناگوار را برای شهروندان در پی دارد.

رضا مدرس صبح امروز(چهارم فروردین ماه) در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام این مطلب اضافه کرد: مردم از حضور و تجمع در اطراف رودخانه های استان به ویژه شهرستان میناب با توجه به سر ریز شدن سد استقلال پرهیز کنند زیرا احتمال سیلابی شدن رودخانه ها وجود دارد و حریم رودخانه برای حضور مردم امن نیست.

وی بیان کرد: از تمامی مردم می خواهیم که از حریم رودخانه ها خارج شوند زیرا سرریز شدن سد استقلال می توان علاوه بر آسیب رسانی به این سد موجب جاری شدن سیلاب و اتفاقات ناگوار در منطقه شود.

مدرس از مردم خواست تا در این شرایط فعلی در خانه های خود بمانند و از حضور در اطراف حریم رودخانه های استان به ویژه شهرستان میناب پرهیز کنند تا تخلیه سد میناب انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان خبر داد: از مفقودی دو نفر در رودان تا نجات دو سرنشین خودرو گرفتار در خورگو

مختار سلحشور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در پی بارندگی‌های دو روز گذشته در استان هرمزگان تمامی نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر هرمزگان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شهرستان رودان خانواده‌ای که بدون توجه به هشدارهای اعلام‌شده در کنار پل آب‌نما رودان حضور پیدا کردند، نیز گرفتار طغیان رودخانه‌های فصلی شدند، اظهار کرد: در این حادثه نیز دو نفر مفقود و گرفتار سیل شده‌اند که از شب گذشته عملیات جستجو نیز ادامه دارد اما همچنان دو فرد مذکور نیز مفقود هستند.

سلحشور با اشاره به اینکه در بخش تخت شهرستان بندرعباس مادر ۳۲ ساله به همراه دختر پنج‌ساله‌اش هنگام عبور از رودخانه فصلی غرق‌شده و جان خود را ازدست‌داده بودند، اضافه کرد: در منطقه خورگو شهرستان بندرعباس یک خودرو با دو سرنشین گرفتار طغیان رودخانه فصلی شدند که خوشبختانه با تلاش نیروهای امدادی نیز هر دو فرد نجات پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تکمیل ظرفیت سه سد بزرگ استان نیز تمامی نیروهای امدادی در آماده‌باش هستند، عنوان کرد: با توجه به سرریز شدن آب این سدها نیز خوشبختانه تاکنون اتفاق خاصی گزارش نشده است و امیدوارم تمامی شهروندان از حضور در کنار رودخانه‌ها و حریم آن خودداری کنند و هشدارهای ستاد بحران استان هرمزگان را جدی بگیرند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان همچنین در خصوص وقوع سیل در شهرستان جاسک بیان کرد: دو منزل دریکی از روستاهای جاسک نیز دچار آب‌گرفتگی شده بود که با تلاش نیروهای امدادی نیز مشکل برطرف شده و روستاهایی که در سیلاب سال گذشته در شهرستان جاسک گرفتار سیل شده بودند اکنون وضعیت مناسبی داشته اتفاق خاصی گزارش نشده است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان:

نیروهای امدادی و راهداری در تلاش برای بازگشایی مسیرهای شرق هرمزگان هستند

ابراهیم سعدینی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح این خبر افزود: نیروهای امدادی و راهداری در شرق استان در حال فعالیت برای بازگشایی مسیرها هستند.

وی بیان کرد: بازگشایی مسیرهای مواصلاتی مسدودشده نیازمند فروکش کردن طغیان روخانه است و هم اکنون امکان تردد ماشین‌های سنگین در مسیر میناب به جاسک و جاسک به سیریک فراهم است و پیش بینی می‌شود با فروکش شدن آب و تلاش نیروهای راهداری طی چند ساعت آینده امکان تردد برای خودورهای سبک فراهم  شود.

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: با تلاش نیروهای امدادی ۱۷ نفر از محاصره در سیل  وگرفتار شدن در رودخانه های طغیان کرده استان نجات پیدا کردند.

سعدینی اظهار کرد: در شهرستان جاسک تمامی محورهای مواصلاتی به شهرستان‌های بندرعباس، میناب، سیریک، بشاگرد و بندر چابهار مسدود شده است و طغیان رودخانه جگین راه مواصلاتی ۵۴ روستا در بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد را مسدود کرده است.

وی عنوان کرد: هنوز گزارشی از میزان خسارات احتمالی بر اثر بارندگی‌های اخیر مخابره نشده، اما در صورت وجود خسارت آمادگی کامل برای بررسی و کمک به سیل‌زدگان وجود دارد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: نیروهای هلال احمر،راهداری و سپاه در آماده باش کامل برای خدمت رسانی در مناطق محاصره شده در آب هستندوتا فرو کش کردن آب امکان رفت وآمد در  مسیرهای مسدود وجود ندارد.

پس از باز شدن دریچه های سد استقلال میناب؛

انتقال ساکنان روستای تمبک پایین میناب به نقاط امن

محمد احمدی در گفت و گو با ایسنا افزود: به دنبال افزایش حجم سد استقلال میناب پس از بارندگی های دو شبانه روز گذشته و تکمیل ظرفیت آن دریچه های سد گشوده شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز روستاهای پایین دست نیز در مرعص خطر سیلاب قرار گرفتند.

احمدی اظهار کرد: روستای تمبک پایین از توابع بخش مرکزی میناب با جمعیت ۸۰۰ نفری و ۱۶۰ خانوار نیز در معرض خطر بودند که به وسیله ماشین های سنگین و راهداری در حال انتقال آنان به نقاط امن و ایمن هستیم.

فرماندار شهرستان میناب خاطرنشان کرد: پس از فروکش کردن آب و عادی شدن شرایط نیز مردم به روستای خود باز می گردند.

 

*بارش تندری و رگبار شدید در خاش سیستان و بلوچستان

طغیان رودخانه ها از ارتفاعات تفتان، پنج انگشت، گوهرکوه، کارواندر، بیرک، مورپیش و پشتکوه و غیره سبب پرشدن سد ها و بندهای سنگی و ملاتی گردیده است و با شدت بارش ها و سیلابی شدن رودخانه ها خسارتهای فراوانی به اراضی کشاورزی مردم در گوهرکوه و کارواندر وارد شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای شوگه از توابع بخش مرکزی خاش در گفت وگو با ایسنا گفت: بارش های باران در این منطقه به میزان بالای 90 میلی متر بوده که از عصر روز گذشته تاکنون سبب جاری شدن رودخانه ها از ارتفاعات همجوار گردیده و هم اینک بسیاری از سدها و بندهای خاکی و سنگی آبگیری شده اند.

محمدامین میربلوچزهی به مردم روستایی و عشایری و شهرنشینان توصیه کرد: از نزدیک شدن به چاهها و سدها و بندهای سنگی و ملاتی اجتناب کنند و مراقب باشند که جان فرزندان شان نیز به خطر نیفتد.

وی اظهار داشت: با توجه به حجم بالای آب ها در پشت سدها از مردم تقاضا داریم به این حوزه ها نزدیک نشوند.

میربلوچزهی گفت: مناطق جوژک، خان بی بی، تلگزی، شوگه، دولت آباد، شوراپ و غیره در روزهای دشوار کرونایی خاش از حضور گردشگران و تفریح کنندگان خانوادگی خلوت تر شده؛ بنابراین از خانواده ها می خواهیم به سلامتی خود و فرزندان شان اهمیت بدهند و در شرایط سخت وجود بیماری و سرمای منطقه و خطرات سقوط در آب اهمیت بدهند و بیهوده از منازل شان خارج نشوند.

عبدالمجید تمندانی شهردار خاش هم به ایسنا گفت: به دنبال دریافت هشدارهای هواشناسی اکیپ های خدمت رسانی شهرداری از روزهای قبل در حالت آماده باش قرار گرفته اند و در شرایط دشوار بارشها و در زیر رگبار و رعد و برق شب گذشته همکاران ما در زیر باران به مردم خدمات ارائه دادند.

وی اظهار داشت: به دنبال وقوع بارشهای تندری در خاش بسیاری از معابر دچار آبگرفتگی شدند.

آماده باش مرکز فوریت های پزشکی در پی بارندگی و وزش تندباد در سیستان وبلوچستان

رییس اورژانس مرکز فوریت های پزشکی و اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی زاهدان گفت: تعداد ۱۰۸ نفر از همکاران اورژانس پیش بیمارستانی در ۵۴ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری و جاده ای در پی بارندگی و وزش تندباد به حالت آماده باش هستند.

 دکتر فریبرز راشدی افزود: اگرچه مجموعه اورژانس ۱۱۵ به دلیل همه گیری کووید-۱۹ در آماده باش کامل هستند، امّا آماده باش جوّی نیز تا خروج کامل سامانه بارشی از استان و خاتمه طوفان و تندباد ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شمال و بخشی از نواحی مرکزی استان بارندگی جای خود را به وزش تندباد داده و خوشبختانه تا این لحظه در محدوده تحت پوشش دانشگاه  علوم پزشکی زاهدان در شهرستان های میرجاوه، زاهدان، خاش، سراوان و سیب و سوران‌ تلفات جانی یا مصدومیت ناشی از بارندگی نداشته ایم.

وی بیان کرد: با توجه به استمرار فعالیت  سامانه بارشی در جنوب استان، آمادگی مداخله لازم در صورت درخواست همکارانمان در دانشگاه های علوم پزشکی ایرانشهر، جیرفت و بم وجود دارد.

بارش 89 میلی متر باران در چانف نیکشهر/ بارش های 18 نقطه بیش از 50 میلی متر شد

محسن حیدری در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: همانطور که انتظار می رفت سامانه بارشی یک شنبه شب به اوج خود رسید و از حداقل 130 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان گزارش بارندگی دریافت شد.

وی با بیان اینکه بیشینه بارش های این سامانه تا صبح امروز با میزان 89.4 میلی متر مربوط به «چانف» نیکشهر بوده است، افزود: پس از نیکشهر از ایستگاه های «ساربوگ» قصرقند 78، «درودی نرون» خاش 71.5، «پیپ» نیکشهر 67، «همت آباد کورین» زاهدان63، «توتان» نیکشهر 62.5، بنت» نیکشهر 61، «دستگرد» نیکشهر 60 و «میرآباد» زاهدان 58.5 میلی متر باران گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از حداقل 18 نقطه استان در شهرستان های قصرقند، خاش، چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و زاهدان بارش بیش از 50 میلی متر گزارش شده است. همچنین میزان بارندگی 46 ایستگاه استان بین 20 تا 50 میلی متر بوده است.

حیدری در بخش دیگری به بارش های شدید در نواحی ساحلی استان اشاره کرد و گفت: تا صبح امروز در 15 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی در شهرستان های ساحلی استان بارندگی ثبت شده است که بیشترین مقدار با میزان 64.2 میلی مترمربوط به شهر چابهار بوده است.

 وی ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی همچنان شرایط برای بارش رگبار باران، رعدوبرق، بادشدید و گردوخاک در استان فراهم است اما پیک بارش ها را پشت سر گذاشته‌ایم.

چهار مخاطره جوی سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است

در حالی امروز ۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی است که هم اکنون حداقل ۴ مخاطره جوی سراسر سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و کارشناسان هواشناسی استان را در پرکارترین روزهای چند ماه گذشته قرار داده است.

به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، امروز علاوه بر بارش شدید باران و وقوع سیل در بخش هایی از استان، وزش باد شدید از یک سو دریای عمان را مواج کرده و از سوی دیگر کیفیت هوا در شمال استان را از حالت سالم خارج کرده است.

در این بین شمار پدیده های مخاطره آمیز جوی در شهرهای ساحلی سیستان و بلوچستان بیش از سایر نقاط بوده است چرا که علاوه بر رگبار شدید باران و طغیان رودخانه های محلی، وزش باد شدید، دریای عمان را مواج و متلاطم کرد.

نجات جان سه فرد گرفتار سیلاب در فنوج سیستان وبلوچستان

روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان اعلام کرد با تلاش نجاتگران جمعیت هلال احمر فنوج در پی بارندگی های روز گذشته در این شهرستان  ۳ نفر از اهالی  که بر اثر طغیان رودخانه تنگه  در خودرو گرفتار شده بودند نجات و به منطقه امن انتقال یافتند.

 

*یک مسئول خبر داد: لغزنده بودن برخی محورهای خراسان جنوبی

سرهنگ علیرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هم اکنون در محو های عبوری شهرستان‌های طبس، فردوس و بشرویه ریزش باران شدید گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این مسیرها باز بوده و تردد جریان دارد، یادآور شد محور ده محمد به طبس به دلیل جاری شدن سیلاب بطور موقت مسدود شد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه آب نماهای مسیر هم به دلیل بارش شدید باران در حال حاضر دچار آبگرفتگی شده است، خاطرنشان کرد: از رانندگان درخواست می‌شود با توجه به لغزنده بودن جاده‌ها از تردد غیرضرور پرهیز کنند و با احتیاط برانند.

نجات زوج طبسی از سیل با جانفشانی پلیس

سرهنگ محمود علی پور اظهار کرد: ساعتی پیش پس از بارش نزولات آسمانی و جاری شدن سیلاب در تمامی محورهای اصلی و فرعی شهرستان طبس، یک خودروی سمند با دو سرنشین در محور دیهوک- طبس هنگام عبور از سیلاب، گرفتار شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری پلیس، وی بیان کرد: مأموران بخش دیهوک هنگام کنترل محورهای عبوری خودروی گرفتار در سیلاب را مشاهده کردند که داخل خودرو پر از آب شده و راننده و سرنشین آن در حال غرق شدن هستند.

فرمانده انتظامی طبس افزود: ماموران پلیس بلافاصله با نیروهای امدادی تماس گرفتند و درخواست امدادرسانی کردند، اما با توجه به وضعیت جاده و شرایط ناپایدار جوی و همچنین احتمال غرق شدن سرنشیان خودرو، با جانفشانی وارد سیلاب شده و به طرز معجره آسایی این زوج طبسی را نجات دادند و از داخل سیلاب بیرون کشیدند.

علی پور ضمن قدردانی از تلاش کارکنان انتظامی ایستگاه بازرسی و فرماندهی انتظامی بخش دیهوک شهرستان طبس، از هوطنان و همشهریان درخواست کرد به علت شرایط جوی و وقوع سیل، به منظور جلوگیری از وقوع این چنین حوادثی، از تردد بی مورد و غیرضروری در مسیرهای مواصلاتی خودداری کنند.

اعلام آماده‌باش فرماندار بیرجند به دهیاران برای مقابله با حوادث سیل

علی ناصری، امروز دوشنبه ۴ فروردین در اطلاعیه‌ای که در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، اظهار کرد: با توجه به اخطاریه جدی هواشناسی مبنی بر پیش بینی رگباری، بارش شدید و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی و گرد و خاک امروز تا صبح فردا (سه‌شنبه)، لازم است دهیاران به عنوان مدیر بحران روستا با آماده باش تمامی امکانات و ماشین آلات در اختیار دهیاری‌ها و شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش و نیز ماشین آلات مردمی موجود در روستاها، تدابیر لازم و اقدام به موقع با همکاری دستگاه‌های امدادی را اتخاذ کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این اطلاعیه آمده است: لازم است دهیاران هرگونه حادثه را بلافاصله به ستاد مدیریت بحران فرمانداری و بخشداری منعکس کنند. 

طبق اعلام هواشناسی این سامانه بارشی طی امروز و فردا در استان تشدید خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی: آمادگی کامل دستگاه‌های خدمت‌رسان برای مواجهه با سیل/ مردم به هشدارها توجه کنند

محمدصادق معتمدیان، امروز دوشنبه ۴ فروردین در حاشیه جلسه ستاد بحران استان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی جلسه امروز ستاد بحران استان ضمن دریافت گزارش آخرین اقدامات انجام گرفته از اعضا ستاد، به تمامی دستگاه‌های خدمات رسان برای پیشگیری از بروز حوادث ناشی از بارندگی‌های پیش رو اعلام آماده باش داده شد.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: باتوجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید در برخی از مناطق به ویژه شمال شرق استان توصیه می‌شود هم استانی‌ها و به خصوص افراد در مناطق روستایی و عشایری به توصیه‌ها توجه ویژه داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مردم این روزها علاوه بر ضرورت ماندن در خانه برای پیشگیری و کنترل زنجیره انتقال کرونا ویروس، توجه به توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی از طریق رسانه‌های رسمی برای پیشگیری از حوادث ناشی از بارش‌های شدید ونقطه‌ای که در برخی مناطق استان پیش بینی و اطلاع رسانی شده است را نیز پیگیری و از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کنند.

 

*معاون راهداری خراسان شمالی: سیلاب مسیر گرمه به سنخواست را مسدود کرد

محمد مشتری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بارش باران شدید از سمت ورودی استان سمنان به خراسان شمالی گفت: در مسیر ورودی استان گلستان به خراسان شمالی نیز بارش شدید باران و برف وجود دارد.

وی تاکیدکرد: با توجه به بارندگی های شدید طی امروز و فردا در این استان از رانندگان درخواست می شود تا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

مشتری افزود: علاوه بر آن با توجه به بارش برف رانندگان تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: توصیه می شود تا قبل از انجام سفر در محورهای این استان، افراد با شماره تلفن 141 تماس بگیرند و از وضعیت جاده ها آگاهی پیدا کنند.

آماده باش تیم های هلال احمر خراسان شمالی برای کمک به سیل زدگان

نجات در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بارش شدید باران و برف در برخی از محورهای مواصلاتی استان گفت: در حال حاضر تمامی تیم های هلال احمر به برای امدادرسانی به حالت آماده باش درآمده اند.

مدیر کل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی افزود: با توجه به هشدارهای اداره کل هواشناسی استان مبنی بر بارش شدید باران به خصوص در مناطقی همچون بام و صفی آباد در شهرستان اسفراین در حال حاضر 50 نفر از امدادگران هلال احمر در این منطقه مستقر شده اند.

نجات ادامه داد: خوشبختانه تا حال حاضر اتفاق ناگواری در ارتباط با جاری شدن سیل و ... در استان اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: از رانندگان درخواست می شود از انجام سفرهای غیرضروری در محورهای این استان خودداری کنند.

ستاد بحران اسفراین در حالت آماده باش قرار گرفت

طاهر رستمی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با پیش‌بینی هواشناسی در خصوص بارش مستمر نزولات آسمانی در چند روز آینده، تمام تمهیدات لازم برای مقابله با مشکلات احتمالی در نظر گرفته شده است و تمامی دستگاه‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.

وی افزود: در برخی نقاط که در جریان جاری شدن سیلاب سال گذشته آسیب‌ دیده بودند، اقداماتی از قبیل خاک‌ریزی و لای‌روبی زیر پل‌ها و همچنین استقرار ماشین آلات جهت بازگشایی راه‌ها در نقاطی همچون روستای بام که طبق تجربه مسدود می‌شدند، صورت گرفته است تا به محض وجود مشکل عملیات بازگشایی جاده آغاز شود.

رستمی به کشاورزان هشدار داد: احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد و به همین جهت کشاورزان شهرستان اسفراین باید این مسئله را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

وی همچین خطاب به شهروندان توصیه کرد: اتراق در جوار رودخانه‌ها و مسیل‌ها ترددهای غیر ضروری به خصوص در ارتفاعات و مناطق کوهستانی از اقدامات خطرناکی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد و از همه افراد در خواست می‌کنیم تا از این اقدامات خطرناک پرهیز کنند.

مسیر گرمه به میامی بازگشایی شد

محمد مشتری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مسیر مذکور چند ساعت گذشته به علت بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب مسدود شده بود.

وی با اشاره به بارش باران شدید از سمت ورودی استان سمنان به خراسان شمالی گفت: در مسیر ورودی استان گلستان به خراسان شمالی نیز بارش شدید باران و برف وجود دارد.

وی تاکیدکرد: با توجه به بارندگی های شدید طی امروز و فردا در این استان از رانندگان درخواست می شود تا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

مشتری افزود: علاوه بر آن با توجه به بارش برف رانندگان تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: توصیه می شود تا قبل از انجام سفر در محورهای این استان، افراد با شماره تلفن 141 تماس بگیرند و از وضعیت جاده ها آگاهی پیدا کنند.

 

*فرونشست زمین و فوت ۳ نفر در قم

به گزارش ایسنا، عباس جعفری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خبر فرونشست زمین در قم گفت: با توجه به بارندگی شدیدی که از روز گذشته در قم آغاز شد آبگرفتگی نیز رخ داده است.

وی افزود: متاسفانه در همین راستا در ساعت ۱:۱۹ بامداد نشست زمینی در میدان کشاورز رخ داد و دو خودرو به داخل آن سقوط کردند. ماشین‌های آتش‌نشانی از ایستگاه شماره سه که نزدیک‌ترین مکان به محل حادثه بود در ۱:۲۰ اعزام شدند که با درخواست نیرو و تجهیزات کمکی از ایستگاه‌های دیگر نیز ماشین‌آلات و پرسنل اعزام شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: عمق این گودال حدود ۷ متر و با گستره ۱۰ بود که حدود ۵۰ آتش‌نشان به محل اعزام شدند و در نخستین گام خودروی اول با دو سرنشین را بیرون کشیدند. خودروی دوم با توجه به حجم بالای بارندگی و ورود آب روان‌ها در گل‌ولای فرورفته بود که متاسفانه در این خودرو سه نفر اعضای خانواده بودند که فوت کردند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش‌های شدید شب گذشته در مجموع ۶۵ عملیات آبکشی از منازل و مغازه‌ها توسط آتش‌نشانی انجام شد.

یک سوم بارش سالانه قم در 24 ساعت بارید/ رفع آبگرفتگی معابر به سرعت در حال انجام است

عبدالله جلالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بارش شدید باران در قم گفت: با توجه به سیلابی بودن باران 24 ساعت گذشته شهرداری با توجه به ‌پیش‌بینی‌های انجام‌ شده و تغییرات اقلیمی در کشور و شهر قم اقداماتی را در جهت رفع نقاط حادثه‌خیز آغاز کرده است.

رئیس شورای شهر قم تصریح کرد:  بارش باران 24 ساعت گذشته حدود 50 میلی‌متربوده است که این میزان بارش به‌اندازه یک‌سوم بارش سالانه شهر قم بوده و در این شرایط احتمال وقوع سیل قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: اولین کاری که در این زمینه انجام شد، شناسایی معابری است که امکان آب‌گرفتگی دارند. یکی از علل آب‌گرفتگی معابر سطح شهر می‌تواند مسائل فنی بوده و بخشی نیز به علت مسائل اجرایی به وجود آماده باشد.را نخستین اقدام در رفع موانع دانست و افزود: شهرداری از سال گذشته برنامه‌های خود را آغاز کرده و ردیف بودجه ویژه‌ای نیز در بودجه 99 برای آن پیش‌بینی‌ شده است.

رئیس شورای شهر قم بیان کرد:یکی از عوامل ایجاد سیل بارندگی‌های فصلی و عدم جذب آب در بیابان‌ها است. البته شهر قم یک شهر مسطح بوده در حالی‌ که  شیب شهر می‌توانست بسیاری از آب‌های روان را به سمت خارج از شهر هدایت کند که در قم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی یکی از اقدامت شهرداری برای هدایت آب‌های سطحی را احداث چاه‌های جذبی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در شهر قم  6 هزار حلقه چاه جذبی برای هدایت آب‌های سطحی وجود دارد که شهرداری در حال حفر چاه‌های بیشتری در سطح شهر است. حفر چاه‌های جذبی در مناطقی با شیب کمتر و یا کوچه‌های بن‌بست در اولویت کار شهرداری است.بسیاری از اقدامات لازم برای مدیریت آب‌گرفتگی سطح شهر در سال 98 انجام‌ شده و در بودجه سال 99 نیز برای مناطق هشتگانه شهرداری پروژه‌هایی تعریف‌ شده است.

وی با ذکر این مطلب که لایروبی کانال‌هاپیش از آغاز فصل بارش انجام‌ شده است، بیان کرد: در بودجه 99  برای مناطق بحرانی بودجه ویژه‌ای دیده‌ شده که البته بسیاری از مشکلات در سال‌های گذشته برطرف شده اما باید تمام مشکلات در اسرع وقت برطرف شود.

رئیس شورای شهر قم بیان کرد: رفع آب‌گرفتگی‌های شب گذشته در سطح شهر از اقدامات فوری شهرداری در این مدت بوده است. خوشبختانه با تلاش 260 تیم فنی از شهرداری و حضور سازمان آتش‌نشانی شهرداری با نظارت کامل شهردار قم از شب گذشته تمام آب‌گرفتگی‌ها برطرف شده و در حال حاضر مشکلی در سطح شهر گزارش نشده است.

 

*مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس: سیلاب در فارس خسارت‌های مادی به دنبال داشت

رحیم آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: سامانه بارشی اخیر موجب بارش‌های نسبتا خوبی در همه شهرستان‌های فارس شد، اگرچه این بارش‌ها در شهرستانهای جنوبی فارس به شکل سیلاب و تگرگ بود.

او خاطرنشان کرد: این سامانه بارشی که تا بعدازظهر دوشنبه ٤ فروردین در برخی از نقاط استان مستقر خواهد بود، سیلاب‌هایی را در شهرستان‌های لار، خنج، داراب، مهر و قیر و کارزین ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس عنوان کرد: متاسفانه سیلاب در فارس خسارت‌هایی ایجاد شده که کارشناسان هم‌اینک در حال برآورد میزان ریالی آن هستند.

رئیس اورژانس فارس:

سیلاب در جنوب فارس ٥ قربانی به جای گذاشت

محمدجواد مرادیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیلاب براثر بارندگی روز گذشته و بامداد امروز در جنوب فارس حادث شد، افزود: سیلاب جان ۴ نفر را در شهرستان مُهر، بخش فال و جان یک نفر را در لارستان گرفت.

او ادامه داد: روز گذشته، مفقود شدن ۴ نفر در شهرستان مُهر و منطقه گله دار، گزارش شد و بلافاصله نیروهای بسیج و هلال احمر جست و جو را آغاز کردند اما امروز متاسفانه اجساد این مفقودین، پیدا شد.

مرادیان با بیان اینکه اورژانس در حادثه فوق ماموریتی نداشته است، خاطر نشان کرد: همچنین جاری شدن سیلاب در رودخانه دشت گبر روستای کاریان بخش جویم لارستان، جان مرد ۵۷ ساله‌ای را گرفت.

به گزارش ایسنا، به گفته رحیم آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس بارش‌های چند روز اخیر در استان، خسارت‌هایی در بخش‌های زیربنایی و تاسیسات، کشاورزی، دامداری بعضی از شهرستان‌های جنوبی استان برجای گذاشته است.

 

*افزایش جانباختگان سیل و حوادث جوی به ١١ نفر

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه تا کنون ١٠ استان از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، مازندران، سمنان و کرمان درگیر حوادث جوی شده اند این در حالی است که تا ساعت ١١ امروز هفت استان درگیر بودند.

وی ادامه داد: تعداد کل مصدومان 17 نفر است که ١٢ نفر از آن ها به مراکز درمانی منتقل شده و پنج نفر در محل درمان شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش جانباختگان در اثر حوادث جوی به ١١نفر خبر داد و افزود: جانباختگان تا ساعتی پیش هفت نفر بودند اما متاسفانه با تایید جانباختن چهار تن دیگر بر اثر ریزش تونل در شهرستان مُهر آمار جانباختگان به ١١ نفر افزایش یافت.

به گفته وی دو نفر نیز در منطقه رودان همچنان مفقود هستند.

 

*در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شد

تاکید جهانگیری بر بسیج همه امکانات برای مهار سیلاب و امدادرسانی به آسیب دیدگان

معاون اول رییس جمهور امروز (دوشنبه) در مکالمه های تلفنی جداگانه با استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان در جریان آخرین وضعیت بارش ها، خسارات وارده و تمهیدات اتخاذ شده برای کاستن از آسیب های وارده به مردم و زیر ساخت ها قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی درباره میزان بارندگی در دهه اول فروردین سال نو، بر مدیریت سیلاب‌ها و بسیج همه امکانات به منظور جلوگیری از آسیب به مردم و زیر ساخت‌ها تاکید کرد.

وی همکاری دقیق و مستمر همه دستگاهها برای کمک به شهروندان در معرض خطر را ضروری دانست.

استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز در این مکالمه های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت بارندگی و خسارات ناشی از سیلاب‌ها به تاسیسات و زیرساخت‌ها ارایه کردند و از آمادگی همه دستگاه‌ها در این دو استان برای امدادرسانی و حفاظت و ترمیم زیرساخت‌ها خبر دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار