کد خبر: ۱۰۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
سخنگوی وزارت بهداشت:۱۸ درصد مبتلایان کرونا علامتی ندارند
سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهارات در جامعه برای انتخاب مقاصد سفر در کشور به لحاظ پاک بودن از ویروس کرونا، گفت: اکنون دیگر هیچ نقطه عاری از ویروس کرونا در کشور نداریم و این خوش خیالی است که اگر کسی با این تصور، سفر کند.

تعطیلی ادارات دولتی ادامه پیدا می کند؟

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهارات در جامعه برای انتخاب مقاصد سفر در کشور به لحاظ پاک بودن از ویروس کرونا، گفت: اکنون دیگر هیچ نقطه عاری از ویروس کرونا در کشور نداریم و این خوش خیالی است که اگر کسی با این تصور، سفر کند.

دکتر کیانوش جهانپور در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران تاکید کرد: امروز بعد از ۳۵ روز از شناسایی بیماری کووید۱۹ در کشور اعلام می کنیم که هیچ نقطه پاکی در کشور در مورد کووید ۱۹ نداریم و هیچ جای کشور عاری از کروناویروس جدید نیست. این ویروس در همه جای کشور با شیوع و شدت متفاوت، وجود دارد. بنابراین افرادی که سفر می کنند، یا ویروس را با خود به آن منطقه خواهند برد یا هنگام بازگشت ویروس رو سوغات خواهند آورد.

وی ادامه داد: بر همین اساس هم از امروز وارد فاز دیگری در اعلام آماردهی استان ها شدیم و سیستم را به این سمت برده ایم که بیماریابی سریع تر انجام شود و بر همین اساس هم طی روزهای آینده مقداری موارد شناسایی بیماری افزایش خواهد یافت. در مجموع اکنون در همه جای کشور موارد مظنون، محتمل و مشکوک به بیماری بر اساس خوداظهاری افراد و همچنین یافته های آزمایشگاهی وجود دارد.

اعمال جریمه چقدر در کاهش سفرها موثر است؟

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره پیشنهادات مطرح مبنی بر اعمال جریمه برای افرادی که به توصیه ها عمل نکرده و به سفر رفته اند، گفت: پیشنهادات مختلف از نواحی مختلف مطرح می شود اما ملاک، مصوبات ستاد و موارد مورد تایید رییس جمهور است. در هر صورت اینکه لحاظ جرایم مالی تا چه حد می تواند پیشگیری کننده باشد و یا اینکه افراد از پرداخت جریمه از بار مسوولیت رفع تکلیف کنند و حتی اعمال جریمه به افزایش سفرها دامن زند هم بحثی است که نیازمند بررسی است. در مجموع اکنون تلاش بر آن است که با برنامه های اقناعی رفتار کنیم و جلب مشارکت داشته باشیم. برخوردهای قهری حداقل در ساختار اجتماعی، مدیریتی و سیاسی کشور ما مطلوب و ممکن نیست.

تاثیر منفی سفرها بر شیوع بیشتر کرونا

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره احتمال پیک دوباره بیماری در موج بازگشت سفرها، گفت: افراد ممکن است علامتی نداشته باشند اما ناقل بیماری باشند و با سفر کردن، بیماری را نیز منتقل کنند. قاعدتا هر تردد و سفری می تواند ابتلا ایجاد کند؛ چه رفت و چه بازگشت. در مجموع سفر تاثیر منفی خود در شیوع بیماری را خواهد داشت و این رفتاری غیرمسوولانه، ناصحیح و خودخواهانه است که برخی انجام می دهند و ما نیز در این زمینه نگرانیم. در نهایت هم با توجه به کاهش چشمگیر سفرها، به نیمه پر لیوان دل بسته ایم و امیدواریم شاهد پیک بیماری نباشیم.

وی ادامه داد: این تلقی اشتباهی است که تصور شود ابتلا و انتقال بیماری تنها از مسیر دیگران است و متوجه ما نیست؛ این موضوع هم بحثی روانشناختی است و هم فرهنگی و شاید نیازمند آن هستیم که فرهنگ ایمنی و حفاظت در کشورمان ارتقا یابد. در مجموع هر سفری از جنس بازگشت یا رفت می تواند به انتشار بیماری و پیک در نمودار بیماری دامن زند.

چند درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد؟

جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه دو سوم افراد جامعه به کروناویروس جدید مبتلا خواهند شد، گفت: این اظهارات بیشتر از سوی سیاسیون در دنیا مطرح می شود تا علمای طب و متخصصان. این اظهارات موضوعی است که اگر همه دولت ها نیز در راستای آن تلاش کنند، محتمل نخواهد بود و رخ نخواهد داد. مقداری در این اعداد بزرگنمایی می شود. آنچه که ما می دانیم آن است که این ویروس دارو و واکسن مشخصی ندارد و مسیر قطع زنجیره آن نیز قطعا کاهش مراوادات و سفرهاست.

وی در این باره افزود: در هر صورت درباره این بیماری نیازمند آن هستیم که بار مراجعات به مراکز درمانی را در حد وسع مان کنترل کنیم تا حداقل در بازه زمانی طولانی تر، با پیک های کوتاه تر، تعداد ورودی کمتری به مراکز درمانی داشته باشیم. بر همین اساس هر اقدامی را در جهت کاهش شیوع بیماری و کاهش ورودی به بیمارستانها انجام خواهیم داد.

سطح سوم قرنطینه در کشور

جهانپور ادامه داد: در حال حاضر ما در سطح سوم قرنطینه هستیم و اعمال محدودیت ها بخشی از طریق اقناع عمومی و بخشی هم از طریق ابلاغیه های دولتی است. آنچه هم که به عنوان حکومت نظامی مد نظر برخی افراد است، با شاکله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما قرابتی ندارد و ممکن است پیامدهای ناگوارتری هم به دنبال داشته باشد. بنابراین باید بر مسیرهای شدنی متمرکز شویم که پایان مطلوبی هم داشته باشد.

کرونا از چه تاریخی در ایران بوده؟

وی همچنین در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر وجود کروناویروس در کشور از آذرماه وبرخی تاریخ های دیگر، با کنایه گفت: به هر حال توانمندی های افراد متفاوت است و برخی در آذرماه و مهر ماه و حتی تیر ماه ویروس را مشاهده کرده و برخی ممکن است در آب و آیینه دیده باشند. در هر حال اگر فرد پزشک باشد، قاعدتا باید تشخیص افتراقی آن را داده باشد و مستنداتش را در پرونده بیمار ثبت کرده باشد. از اول بهمن ماه تمام مبادی ورودی کشور و بیمارستان ها در جستجوی کووید۱۹ بودند و هر جا که تست از موارد مشکوک اخذ شده بود، هیچ کدام مثبت نبودند.

جهانپور ادامه داد: در هر حال معما چو حل گشت، آسان شود. تاریخ های متفاوتی را در این زمینه در فضای مجازی داده اند. ما سلاح هایی مثل علم غیب و قدرت پیشگویی و ابزارهایی فراتر از علم روز نداریم. آن دوستان که این موارد را اعلام داشته اند باید همان زمان به چین، سازمان جهانی بهداشت و البته به ما موارد را مطرح می کردند. احتمالا موارد این چنینی را جهت انبساط خاطر مردم  مطرح می کنند.

۱۸ درصد مبتلایان کرونا هیچ علامتی ندارند

وی همچنین درباره برخی اظهارات درباره موارد زیاد با علایم خفیف بیماری گفت: مطابق آخرین آمار حداقل حدود ۸۴ درصد مبتلایان در ایران علایم خفیف، متوسط و یا حتی بدون علامت دارند و تنها ۱۵.۸ درصد دارای علایم شدید می شوند که از این میان ۱۲.۳ هم در آی سی یو بستری می شوند. پیش بینی می شود که حدود ۱۸ درصد مبتلایان اساسا هیچ علامتی نداشته باشند و شک به کووید ۱۹ هم نباشند. بر این اساس برخی ممکن است با تب و لرز خفیف، نابویایی، ناچشایی و مواردی از این قبیل از بیماری عبور کرده باشند. در مجموع تا روز گذشته بیش از ۵۸ هزار تست کرونا در کشور انجام شده است که نظام آزمایشگاهی کشور قابلیت انجام بیش از ۶هزار تست روزانه و ارتقای آن به ۱۰هزار تست را دارد.

جهانپور همچنین درباره تخت های بیمارستانی ارایه دهنده خدمت به بیماران کرونا؛ گفت: در گام اول ۲۷ هزار تخت بیمارستانی در ۱۶۵ بیمارستان لحاظ شد و اکنون این رقم به ۴۰هزار تخت رسیده است که البته بخشی از آن هنوز استفاده نشده است. ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تخت آی سی یو نیز برای مبتلایان کووید۱۹ در حال ارایه خدمت است.

هنوز مصوبه ای برای تداوم تعطیلی ادارات ابلاغ نشده است

وی همچنین درباره تعطیلی ادارات به دنبال پایان یافتن تعطیلات نوروز، گفت: تا این لحظه مصوبه ستاد مبنی بر تداوم تعطیلی ادارات به ما ابلاغ نشده است. اگر مصوبه ای در این زمینه بیاید، اعلام خواهد شد. البته مصوبات باید به تایید رییس جمهور برسند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار