کد خبر: ۱۰۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
یک کارشناس اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اقتصادی را مهم‌ترین عاملان جهش تولید دانست و گفت: اگر به آن‌ها اهمیت بدهیم، تسهیلات برای آن‌ها فراهم کنیم، محیط کسب‌وکار را برای آن‌ها بهبود بخشیم و فرهنگ تولید و سرمایه گذاری را در جهت سرمایه‌داری تولیدی تقویت و حمایت کنیم، ما می‌توانیم فضای مناسب برای جهش تولید را فراهم کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی عزتی اظهار کرد: افزایش تولید در هر کشوری نیازمند داشتن عواملی است که اگر این عوامل فراهم شود تولید رشد می‌کند و اگر آن عوامل یک مرتبه به صورت جهش‌وار افزایش پیدا کند، در آن شرایط رشد اقتصادی و تولید هم جهش پیدا می‌کند که مهم‌ترین عامل در این زمینه سرمایه و سرمایه‌گذاری است. 

وی ادامه داد: اگر بتوانیم سرمایه زیادی را برای اقتصاد فراهم کنیم، اصلی‌ترین عامل جهش تولید را می‌توانیم فراهم کنیم‌. دومین عامل در تحقق جهش تولید، نیروی انسانی مناسب است که تقریبا کشور نیروی انسانی مناسب را دارد. 

سرمایه لازم برای رشد اقتصادی را فراهم کنید 

در ادامه این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه باید به فکر تامین سرمایه لازم برای رشد باشیم، گفت: متاسفانه سرمایه داخلی چندانی نداریم، اما عوامل دیگری همچون ایجاد روابط اقتصادی مناسب با خارج از کشور که بتوانیم تولیداتمان را صادر کنیم و به نحوی روابط خارجی خود را بهبود بخشیم تا بتوانیم از پیوند با خارج از کشور حداکثر منافع را برای رشد اقتصادی فراهم کنیم‌، می‌تواند سرمایه خارجی لازم برای جهش تولید را فراهم کند.

عزتی افزود: راهکاری مناسب در این زمینه، پیوند با کشورهایی است که همسو با تحریم‌ها نیستند که می‌تواند جایگزین موقتی برای رفع تحریم‌ها باشد. نباید انتظار جهش آنچنانی داشته باشیم، اما در صورتی که بتوانیم سرمایه و نیروی انسانی برای رشد را فراهم کنیم  آن وقت می‌توانیم انتظار جهش نسبی داشته باشیم‌. 

تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اقتصادی؛ مهم‌ترین عاملان تحقق جهش تولید 

وی با بیان اینکه نگاه سیاست‌گذاران در بخش‌های مختلف تولید یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تحقق جهش تولید است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کسانی که می‌توانند جهش تولید را فراهم کنند، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اقتصادی هستند اگر به آن‌ها اهمیت بدهیم و تسهیلات برای آن‌ها فراهم کنیم و محیط کسب‌وکار را برای آن‌ها بهبود ببخشیم، اگر فرهنگ تولید و سرمایه گذاری را در جهت سرمایه‌داری تولیدی تقویت و حمایت کنیم، ما می‌توانیم فضای مناسب را برای جهش تولید فراهم کنیم. 

عزتی ادامه داد: اقداماتی همچون فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان همچون مالیات، سیاست‌های ارزی، سیاستهای واردات و صادرات و... بتوانند کمکی به بهتر انجام شدن جهش تولیدی کنند. 

 سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ نیروی اساسی افزایش رشد اقتصادی 

این کارشناس اقتصادی درباره نقش دولت و بخش خصوصی، گفت: اساسی‌ترین نیرویی که در دنیا رشد اقتصادی را تامین می‌کند و آن را افزایش می‌دهد سرمایه گذار بخش خصوصی است. دولت در این زمینه از قوه مجریه، قوه قضائیه گرفته تا نهادهایی همچون شهرداری و بنیادها، نقش مهمی در اقتصاد دارند تمام حاکمیت در این مورد نقش دارد و مهم است ولی این نقش در حد زمینه‌سازی، فرهنگسازی و بهبود فضای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...  است تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوانند رشد را جهش بدهند. 

وی در پایان سخنانش درباره تفاوت رونق تولید و جهش تولید، اظهار کرد: امسال توقع این است که رشد تولید افزایش شدیدتری پیدا کند.  در سال گذشته هدف این بود که فعالیت‌های تولیدی  راکد مانده‌، فعال شوند و تولید کنند و به کسب‌کار رونق بدهند درحالیکه اکنون انتظار این است که رشد شدید اقتصادی داشته باشیم. به عنوان مثال باید رشد اقتصادی ۱۰ تا ۱۵ درصدی فراهم کنیم که نیازمند سرمایه گذاری بزرگ است و در صورت تامین  این سرمایه می‌توانیم امیدوار باشیم که به سمت جهش تولید حرکت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار