کد خبر: ۱۰۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای داوطلب بسیج جامعه پزشکی در مجموعه‌ها و مراکز درمانی فعال در بحث مبارزه با ویروس کووید-۱۹ به‌کارگیری شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب‌دا، محسن ذاکریان اظهار کرد: بسیج جامعه پزشکی از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور در کنار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا با این مجموعه که ایفاگر نقش اصلی در نبرد با این بحران بود همراه و همگام باشد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: در گام نخست اقدامات لازم در حوزه‌های آموزش و پیشگیری صورت پذیرفت و بسته‌های آموزشی با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده و سپس اقدام به آموزش ۵ هزار نفر از اقشار مختلف و داوطلب مردمی کردیم تا آگاهی و آموزش لازم را در جمع مردم داشته باشند.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها را در میان عموم مردم، کارمندان و کسبه در مساجد، ادارات و صنوف داشتیم، خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگرمان استفاده‌ از توان و ظرفیت تخصصی نیروهای داوطلب مردمی در حوزه مبارزه با کرونا بود و متناسب با آن در حوزه‌های آموزشی، درمانی، خود مراقبتی، فنی، مشاوره‌ای و غیره به‌کارگیری شدند و تاکنون بیش از هزار نفر در مشهد ثبت‌نام کردند و در حال جمع‌آوری آمار شهرستان‌ها هم هستیم تا آمار دقیق استان را داشته باشیم.

ذاکریان تصریح کرد: در بحث آماده‌سازی نیروها جهت به‌کارگیری آنان در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها آموزش‌های حفاظت شخصی و کنترل عفونت را برای بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای داوطلب بسیج جامعه پزشکی پیش از اعزام به این مراکز داشتیم و هم‌اکنون این افراد در اکثر مجموعه‌ها و مراکز درمانی فعال در بحث مبارزه با کرونا به‌کارگیری شدند که بیشتر آنان در بیمارستان شریعتی که اکثر بیماران کرونایی را دارد در حال خدمت هستند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آموزش‌ها فعلاً به‌جهت تامین نیروی انسانی متوقف شده و به دیگر برنامه‌ها پرداخته می‌شود، تأکید کرد: در صورت نیاز مجدد بحث آموزش را در بخش‌های مختلف خواهیم داشت، همچنین در بحث غربالگری نیز با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بحث بررسی سلامت اولیه زائران و مجاوران را در ورودی‌های اصلی مشهد داشتیم، این کار در حرم مطهر رضوی هم با همکاری نیروهای متخصص در این حوزه انجام شد و کار تب‌سنجی از زائران در مقابل درب‌های ورودی این مکان مقدس مقدس صورت می‌پذیرفت و موارد مشکوک به دارالشفاء و در صورت نیاز به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل می‌شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که درب‌های حرم مطهر رضوی بسته شده ماموریت تب‌سنجی در این مکان مقدس متوقف شده، اما اجرای این طرح پس از بازشدن درب‌های این مکان مقدس ادامه می‌یابد.

ذاکریان گفت: ساماندهی کمک خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بوده تا در بحث خرید ماسک، دستکش، لباس مخصوص کادر درمان کرونایی‌ها و محلول ضدعفونی‌کننده متناسب با نیازها خریداری شده و در اختیار گروه‌های مختلف پزشکی و مردمی، به‌خصوص بیماران خاص و ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار قرار بگیرد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با مجموعه‌های مختلف در بحث پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه، افزود: جلسات کارگروه‌ها با گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف برگزار شده که یک مورد آن جلسه با علما و روحانیون در بحث عدم برگزاری محافل دینی و مذهبی به جهت حفظ سلامت مردم تا زمان خروج این ویروس منحوس از کشور بود و مورد مهم دیگر در جمع اصناف و بازاریان در بحث تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای صنفی غیرضروری و عدم تجمع‌های مردمی بود.

وی ضمن تأکید بر نقش کلیدی رسانه‌ها در حوزه آگاهی‌رسانی و تقدیر از همکاری اصحاب رسانه در انعکاس صحیح اخبار کرونایی، بیان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی با همکاری اصحاب رسانه صورت پذیرفت تا اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار بگیرد.

ذاکریان تصریح کرد: یک سازماندهی جدی در بحث شناسایی دقیق نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف درمانی اعم از نیروی تخصصی، نیروی غیرتخصصی و نیروی داوطلب داشتیم تا در صورت ایجاد مشکل برای نیروهای درمان‌گر کرونایی در بخش‌های مختلف، نیروی جایگزین آنان در محل خدمت حاضر شود، البته خوشبختانه تا این لحظه مشکلی برای نیروهای کادر درمان کرونایی‌ها نداشته‌ایم که بخواهیم نیروی جایگزین را مستقر و بکارگیری کنیم.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث پادگان‌ها و مراکز نظامی پایش‌های مختلفی در میان پرسنل کادر و وظیفه صورت گرفته و خوشبختانه تا این لحظه مورد مثبتی نداشته‌ایم، تأکید کرد: همچنین بیمارستان‌های امام حسین(ع) سپاه، شمس‌الشموس(ع) ارتش و ثامن‌الائمه(ع) نیروی انتظامی هم همکاری خوبی با بسیج جامعه پزشکی و اعضای ستاد استانی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی داشته‌اند که از این بابت از مسئولان و پرسنل این مراکز درمانی تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: نقاهتگاه‌های موردنیاز بیماران کرونایی هم فعال شده و در این رابطه مراکز مختلف ۲۵۰ تا ۱۱۰۰ تختی با همکاری مجموعه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی، سپاه، ارتش و دیگر مجموعه‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند و آماده خدمت در زمان موردنیاز هستند.

انتهای پیام/ 70058

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار