کد خبر: ۱۰۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت تأکید کرد: بر ترددهای جاده‌ای و ورود و خروج مسافران به شهرها طبق تصمیم نهایی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قطعاً محدودیت‌های بیشتر اعمال می‌شود.

از این به بعد سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است

سخنگوی دولت تأکید کرد: بر ترددهای جاده‌ای و ورود و خروج مسافران به شهرها طبق تصمیم نهایی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قطعاً محدودیت‌های بیشتر اعمال می‌شود.

علی ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مصوبات امروز افزود: طرحی که پیش از این نیز گفتیم برای کنترل‌های جاده‌ای تا ۱۵ فروردین خواهد بود و در اواخر ۱۳ و ۱۴ فروردین درباره این تصمیم ارزیابی خواهیم کرد و در صورت لزوم تصمیم‌های جدید گرفته خواهد شد.

وی گفت: افرادی که بیماری دارند و با این بیماری حرکت می‌کنند تخلف محسوب می‌شود و وزارت بهداشت و دستگاه‌های انتظامی موظف هستند با افرادی که کرونای آن‌ها مشخص شده و باید در قرنطینه بروند، برخورد کند و حرکت آن‌ها تخلف محسوب می‌شود و حتما باید تحت پروتکل وزارت بهداشت قرار بگیرند.

ربیعی گفت: همچنین در جلسه امروز بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه عده‌ای از مردم در مراکزی مانند پارک‌ها و محیط‌های عمومی تجمع می‌کنند، بنابراین ما حتما مراسم روز طبیعت (۱۳ به در) پارکی نخواهیم داشت و ممنوع خواهد بود و تجمع افراد در محیط‌های اینچنینی ممنوع اعلام می‌شود و وزارت کشور در این خصوص دستورالعملی صادر خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا این دستورالعمل جدید رئیس جمهور درباره تعطیلی ادارات جدید است یا همان دستورالعمل قبلی است؟ گفت: ما در حقیقت ادارات را تعطیل اعلام کردیم مگر در موارد حساس و نوبتی؛ بنابراین با این تصمیم قرار شد برخی ادارات حساس مانند اداره استاندارد و گمرک چند نفری حضور داشته باشند تا تعطیل نشود یا بخش‌ها و اداراتی که مرتبط با زندگی مردم هستند نباید تعطیل شوند به غیر از موارد استثنایی که مدیران تصمیم می‌گیرند که به صورت دورکاری کارها انجام شود و انجام خواهد شد.

ربیعی افزود: از مردم درخواست کردیم رعایت کنند چرا که معتقدیم این طرح موفق نخواهد بود مگر آنکه مردم رعایت کنند و در واقع موفقیت آن مشروط به رعایت مردم است.

وی گفت: امروز رئیس جمهور تاکید کرد مراکز مرتبط با زندگی روزمره مردم مانند غذا و یا بخش کالا حتی به صورت سه نوبتی فعال باشند و وزارت صمت نیز گزارشی ارائه کرد که ما هیچ کمبودی در تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز تا ماه‌های آتی نداریم و حتی برای مصرف بیشتر نیز تمهیداتی صورت گرفته است که در صورت نیاز پاسخگو باشیم.

محدودیت تردد جاده‌ای برای مسافران

علی ربیعی همچنین پس از جلسه بررسی ابعاد اجتماعی - انتظامی شیوع بیماری کرونا در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: ورود و خروج آزاد مردم به حالت جدید خواهد رسید.

وی با تبیین موضوعات مطرح در این جلسه گفت: درباره مراکز تجمع مردم نیز تصمیمات جدیدی گرفته شد، زیرا طبق گزارش‌ها در برخی پارک‌ها و دیگر مراکز تجمعاتی شکل می‌گیرد و مقررات، مراعات نمی‌شود.

ربیعی افزود: امروز فهرست جدیدی از این گونه مراکز در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بررسی و تصمیم گیری در این باره به جلسه وزارت کشور محول شد.

سخنگوی دولت گفت: وزارت صمت مسئولیت گرفت که با همکاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و اتاق اصناف، مشاغل را طوری دسته بندی و برای آنان برنامه ریزی کنند که زندگی روزمره مردم به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نگیرد و کالاهای مصرفی و ضروری تأمین شود.

وی افزود: تأمین کالاهای ضروری به عهده وزارت صمت گذاشته شده که خوشبختانه این کالاها برای چند ماه آینده تأمین شده است.

ربیعی ارزیابی سیاست اتخاذ شده درباره ادارات را از دیگر تصمیمات جلسه امروز برشمرد.

سخنگوی دولت گفت: حدود دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر کارمند در کشور داریم که تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تعطیل شده اند و کارمندان برخی دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت که شمار آنان حدود ۵۰۰ هزار نفر است امکان تعطیلی ندارند.

وی شهرداری ها، نیروگاه‌ها و اداراتی مانند مراکز تأمین آب، برق و گاز را از دیگر مراکزی برشمرد که امکان تعطیلی کارمندانشان، وجود ندارد.

ربیعی گفت: برخی مشاغل اداری وجود دارد که تعطیلی کارمندان آن مراکز ممکن است کمترین آسیب را وارد کند و این امکان وجود دارد که تعطیلی آنان پس از ۱۵ روز نیز ادامه داشته باشد که ما در حال ارزیابی هستیم.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه امروز تصمیم خوبی گرفتیم که کارکنان این ادارات شیفتی شوند البته شنیدم که از این تصمیم برداشت‌های مختلفی شده است که به همین علت از رئیس سازمان اداری خواستم که در این باره توضیح دهد.

وی گفت: تعداد محدودی از ادارات مانند بانک‌ها نیز هستند که نمی‌توانیم همه کارمندانشان را تعطیل کنیم، اما شیفتی می‌شوند به نحوی که بتوانند مراجعات روزمره مردم را مدیریت کنند.

ربیعی همچنین از تصمیم گیری برای اجرای طرح «ایزولاسیون مبتلایان» خبر داد و افزود: بر اساس این طرح، افراد مشکوک به بیماری کرونا، قرنطینه و فاصله‌های اجتماعی ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: تصمیماتی که امروز گرفته شده است قطعاً به نحوی اجرا خواهد شد که در زندگی روزمره مردم اخلال ایجاد نکند، اما طرح ایزولاسیون مبتلایان با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد تا بیماری را انتقال ندهند.

سخنگوی دولت تعهد مردم به قراردادهای اجتماعی بزرگ را نیاز کنونی جامعه دانست و افزود: دولت مقررات و سخت گیری را پشت تصمیماتش آورد، اما در مرحله نخست اجرای این تصمیمات، بیش از ۵۰ درصد مردم به این تصمیمات عمل کردند و تعدادی نیز عمل نکردند به ویژه کسانی که به مسافرت رفتند.

ربیعی تأکید کرد: اگر بخواهیم ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده نفس گیر را از کشورمان بیرون کنیم، قطعاً باید این تصمیمات را به قرارداد اجتماعی بزرگ تبدیل کنیم و همگان به آن متعهد باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجتماعی شدن مردم و تغییر سبک زندگی، تصمیمات جلسات امروز با الزامات قانونی و حقوقی سخت گیرانه، همه گیری ویروس کرونا طولانی نشود.

سخنگوی دولت گفت: در برخی شهرها، ورودی و خروجی مسافران تغییر کرده است به نحوی که خروجی‌ها بیشتر و ورودی‌ها کمتر می‌شود که این اتفاق خوبی است، اما در برخی جاها نیز که مردم به مسافرت رفتند متأسفانه رو به پیک بیماری می‌رویم.

ربیعی همچنین گفت: از ابتدای امسال دو جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا و یک جلسه دولت برگزار شده است و فردا نیز جلسه دولت با همین موضوع برگزار می‌شود.

وی افزود: پنجشنبه نیز جلسه ستاد اقتصادی دولت با دستور کار مباحث اقتصادی مرتبط با کرونا برگزار می‌شود و راهکارهای کمک معیشتی به مردم به ویژه قشرهایی که مشاغلشان را از دست دادند و نیز تصمیم گیری برای جلوگیری از اخراج کارگران از مراکزی که احتمالاً به علت شیوع این بیماری آسیب دیده اند بررسی و تصمیم گیری می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که تصمیمات جلسه امروز وزارت کشور چه زمان در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب می‌شود، گفت: در جلسه امروز تصمیم گرفتیم که جمع بندی مباحث این جلسه از طریق وزیر کشور به استحضار رئیس جمهور برسد و اجرای تصمیمات نیازی به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ندارد.

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه ممنوعیت تردد مردم در جاده‌ها برای مهار همه گیری کرونا چقدر محتمل است؟ اظهار داشت: چون تصمیم گیری در این باره نیاز به جزئیات دارد، تبیین آن قبل از تصمیم گیری نهایی ممکن نیست و وزیر کشور بعداً در این باره اطلاع رسانی می‌کند.

وی در عین حال تأکید کرد: مسافران خروجی به سمت تهران دیگر نباید شهر به شهر مسیرها را طی کنند این تصمیمی است که قطعاً باید اجرا شود و باید از بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها عبور کنند.

سخنگوی دولت در پایان افزود: در خروجی شهرها مسافران کنترل می‌شوند و با ایجاد آمادگی وزارت بهداشت و هلال احمر، به مسافران باید برگه‌های سلامت داده شود تا در مسیر بازگشت بتوانند حرکت کنند.

 تمام پارک‌ها و محل‌های تراکم جمعیت برای مقابله با کرونا تعطیل می‌شوند

سخنگوی دولت گفت: برای پیشگیری از موج جدید شیوع کرونا، سفرهای جدید ممنوع است و تمام پارک ها، بوستان‌ها و محل‌های تراکم جمعیت تعطیل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی همچنین با انتشار رشته توییتی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

«امروز رییس‌جمهور در جلسه دولت، ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان کرونا، به‌ویژه خانواده کادر بهداشت و درمان، بر اساس گزارش وزیر بهداشت از  شیوع بیماری و با توجه به کنترل موج اول و برای پیشگیری از موج جدید شیوع، ابلاغ کرد سفرهای جدید ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

از مسافران تقاضا می‌شود سفر خود را مدیریت نموده و زودتر به شهرهای خود برگردند. ‏همچنین با دستور رییس جمهوری در جلسه امروز دولت علاوه بر تعطیلی ادارات که روال آن اعلام شده است، فعالیت‌ها در حوزه کسب و کار مگر در موارد حساس و روزمره مردم تا پانزدهم فروردین محدود می‌شود.

هیچ مشکلی در تامین مایحتاج روزانه مردم نیست و تمامی فروشگاه‌های تامین مایحتاج عمومی ۲۴ ساعته باز خواهند بود.

افرادی که براساس طرح غربال‌گری ابتلای آنها به کرونا مشخص شده است، موظف به تبعیت از دستورات وزارت بهداشت بوده و در صورت عدم رعایت و حرکت آزادانه مورد پیگیرد قرار خواهند گرفت.

تمام پارک ها، بوستان ها و محل‌های تراکم جمعیت تعطیل خواهد شد. باید در کنار هم، با اعتماد به نظام سلامت و تصمیمات دولت از این مرحله سخت عبور کنیم؛ این سیاستها باید به یک قرارداد اجتماعی بین همه ما تبدیل شود. مشارکت همه هموطنان، سبب کاهش طول دوره بیماری و هزینه‌های انسانی خواهد بود.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار