کد خبر: ۱۰۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
یک روانشناس درباره تولد فرزندان که گاهی باعث دور شدن زوجین از یکدیگر می‌شود، توضیحاتی داد.

پریسا ارجمندی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولد فرزندان که گاهی باعث دور شدن زوجین از یکدیگر می‌شود، اظهار کرد: گاهی والدین با مسئله تولد فرزند مواجه می‌شوند و به روان شناس مراجعه می‌کنند.

این روانشناس بیان کرد: برای حل تعارضات والدین، مساله مربوط به خود آگاهی، روابط میان فردی، ارتباط موثر، مدیریت خشم و مدیریت حل مسئله است، به عنوان مثال؛ در روابط فرازناشویی بعضی‌ از افراد که در قسمت خیانت مانده‌اند و حل نشده است و به دلیل آن عدم تربیت مناسب است پس باید نزد مشاور بروند و معمولا زن یا مرد در مرحله بخشش قرار نگرفته و مسایل مختلفی را به همراه خواهد داشت، پس آگاهی دادن ۵۰% درمان است.

وی گفت: مثالی از مکالمه والدین در اتاق مشاوره؛ آقا: دیدی مقصر تو بودی؟ خانم:آهان مقصر من هستم و ...، زوجین در اینگونه مکالمات خودشان تعارض دارند، آن‌ها باید چند جلسه با هم به یک نتیجه برسند و در اینجا قاعده ماسک اکسیژن کار می‌کند، یعنی وقتی خودم حالم خوب نیست نمی‌توانم به فرزندم کمک کنم، امکان ندارد زن و شوهری که حالشان بد است بتوانند به بچه کمک کنند.

ارجمندی درباره تمرین جهت حل تعارضات والدین، گفت: زن و مرد یک ویژگی خوب از خودشان بگویند، سپس یک ویژگی منفی از خودشان بگویند، بعد یکبار زن مجسمه ساز باشد و مرد مجسمه باشد و زن هر جور که دوست دارد مجسمه را شکل دهد، هم گفتاری و هم رفتاری و یکبار مرد هر کاری می‌گوید زن انجام دهد، نوبت را عوض کنند و اول مرد شروع کند بعد حس همدیگر را بپرسید، کسی که مجسمه می‌سازد احساس قدرت و برتری دارد و مجسمه احساس عصبانی و ناراحت دارد و احساسات را بروز دهند.

این روانشناس تصریح کرد: ما اجازه تغییر طرف مقابل را نداریم، کسی که می‌خواهد تغییر دهد، احساس قدرت و کسی که تغییر می‌کند، احساس حقارت و بی ارزشی می‌کند، این بازی این پیام را می‌دهد که همان گونه که هستیم همدیگر را بپذیریم و وقتی به طرف مقابل دست می‌زنید انتقام پیش می‌آید.

وی درباره چالش‌های زندگی مشترک، اظهار کرد: از چالش های زندگی مشترک، اعتماد و تداوم است یعنی اعتماد به وجود آید و ادامه دار باشد، بعد از آن تطبیق با تفاوت‌ها یعنی تفاوت‌های همدیگر را بپذیریم و احترام بگذاریم، سپس تغییر یکدیگر و مداوا گری با یکدیگر، تغییر تدریجی باشد و با درخواست طرف مقابل هماهنگ باشد و در نهایت استقلال و وابستگی، یعنی من می‌خواهم حریم خصوصی را داشته باشم، اما این اجازه را ندارم کنترل گری می‌بینم و استقلال من زیر سوال رفته و وابستگی شدید یکی از طرفین به طرف مقابل است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: