کد خبر: ۱۰۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیتهای اقتصادی و حمایتی ، در جهت رفع محرومیت و همچنین اشتغالزایی نیز اقدامات زیادی در سال ۹۸ انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح در آخرین روز تیرماه سال ۹۸ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست بنیاد مستضعفان انتخاب شد. وی که تا قبل از آن در کمیته امداد فعالیت می‌کرد با پایان یافتن دوره فعالیت سعیدی کیا در بنیاد مستضعفان به عنوان هفتمین رئیس این بنیاد فعالیت خود را آغاز کرد.

در حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهتمام به توانمندسازی تهیدستان و مصروف کردن این امانت ملّی در جهت آبادانی و پیشرفت جامعِ مناطق محروم، و ثانیاً رعایت دقیق بندهای اقتصاد مقاومتی، و ثالثاً به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص و انقلابی و جریان‌سازی فعالیت جهادی در همه بخش‌های این بنیاد است، توصیه شد.

همچنین در ادامه آن آمده، بنیاد مستضعفان یک نهاد اجتماعی برای خدمت‌رسانی به محرومان است. اقدامات زیادی در حوزه محرومیت‌زدایی انجام شده که مردم از آن بی‌خبر هستند و لازم است برای اطلاع‌رسانی این خدمات و بهبود وجهه اجتماعی بنیاد مستضعفان تلاش کنیم.

پرویز فتاح از همان روزهای ابتدایی شروع فعالیت خود در بنیاد مستضعفان اقدامات این نهاد برای خدمت به مردم و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف را قابل توجه توصیف و عنوان کرد که فعالیت‌های بنیاد مستضعفان به خوبی به مردم معرفی نشده است. متأسفانه ذهن جامعه از کارنامه بنیاد مستضعفان خالی است و این موضوع موجبات سوءاستفاده بدخواهان مردم و نظام را فراهم کرده است.

به همین دلیل بر لزوم تقویت شفاف‌سازی فعالیت‌های بنیاد مستضعفان تاکید کرده و گفت رابطه بنیاد با همه زیر مجموعه‌ها و شرکت‌ها باید کاملاً شفاف در معرض قضاوت مردم قرار گیرد تا اگر تذکر و انتقادی داشتند مطرح کنند و ما موظفیم به سوالات آنان پاسخ روشن دهیم.

یکی از مأموریت‌های بنیاد مستضعفان رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه است که مورد تاکید مدیران این مجموعه نیز قرار دارد و علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی اقدامات زیادی را نیز در جهت رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار و همچنین ساخت مسکن برای نیازمندان انجام داده و برای سال آینده نیز توسعه آنها در دستور کار قرار دارد.

یکی دیگر از اقداماتی که در سال گذشته از سوی این بنیاد انجام شد واگذاری تعداد زیادی از املاک بنیاد علوی به صاحبان خود بود به طوری که تا پایان سال بیش از ۹۲ هزار فقره سند واگذار شد و طبق گفته فتاح در سال ۹۹ نیز عمده املاک علوی واگذار خواهد شد.

احداث آزادراه تهران شمال از اقدامات مهم بنیاد مستضعفان بود که در ماه‌های پایانی سال گذشته مورد بهره برداری و افتتاح قرار گرفت و با استفاده از این آزاد راه استاندارد، مسیر برای هموطنان کمتر و امن تر شده است.

از سوی دیگر ایجاد الگوی اشتغالزایی در قلعه گنج نیز از دیگر فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در سال ۹۸ بود که به گفته رئیس این بنیاد، ۱۲ منطقه از استان‌های مختلف را برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌ایم که بنا داریم کارهایی جدا از جنس امداد از جمله مسکن، و محرومیت‌زدایی انجام دهیم که بستر این کارها نیز فراهم شده است و ان‌شاءالله الگوی قلعه‌گنج در مناطق محروم مورد نظر اجرا خواهد شد.

فتاح تاکید کرد که در آینده‌ای نزدیک الگوی قلعه‌گنج در مناطق مختلفی در سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان و… اجرا خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام بنیاد مستضعفان، در حال ۱۷۴ هزار شرکت ثبت شده در کشور زیر مجموعه این بنیاد است که ۱۶۹ شرکت فعال هستند. از میان این شرکت‌ها البته تعدادی نیز زیان ده بودند که مسئولان دلیل آن را نوسانات ارز در سال ۹۷ عنوان کردند.

در همین رابطه پرویز فتاح با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان دو بال اقتصادی، حمایتی و محرومیت زدایی دارد، عنوان کرد که بنیاد علوی بال دوم ما در حوزه محرومیت زدایی است که تاکنون نیز توانسته اقدامات خوبی را انجام دهد. همچنین در حوزه محرومیت زدایی نیز قصد داریم ۱۲ منطقه را که مانند قلعه گنج شناسایی کرده‌ایم، این الگو را در آنجا پیاده کنیم.

وی گفت که ۱۴ هزار واحد مسکونی نیز بر اساس تفاهم با سازمان بهزیستی برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر ساخته و طی امسال در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

صادرات نیز از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان است بطوریکه طی ۹ ماهه سال ۹۸ صادرات به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۷ ه از رشد ۷۴ درصدی برخوردار بوده‌است.

از سوی دیگر در بحث امنیت غذایی نیز تقویت دامداری، کشاورزی و دامپروری این بنیاد فعالیت‌هایی انجام می‌دهد به طوری که در تولید شیر، دام، مواد غذایی، لبنی و …، اقدامات زیادی در سال گذشته انجام شد.

علاوه بر اقدامات ذکر شده در ماه پایانی سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا، بنیاد مستضعفان در جهت تولید مواد ضد عفونی، شوینده و همچنین ماسک و کمک به سازمان‌های حمایتی و امدادی اقدامات و فعالیت‌های خوبی انجام داده و همچنین اعتبارات ویژه ای نیز از سوی این بنیاد تخصیص داده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار