کد خبر: ۱۰۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی کشور در اثر شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر و زیان بیش از اندازه شده است، 40 تا 70 درصد لبنیات ما در فرآیند توزیع با مشکل روبه رو شده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فیروز باقرزاده  امروز در جلسه پدافند زیستی که در اتاق جلسه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: باید مسائل و مشکلات بوجود آمده به همراه اعداد و ارقام احصاء و سازو کارهای مقتضی بکار گرفته شود در حال حاضر دنیا با یک بحران مواجه شده است و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی کشور در اثر شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر و زیان بیش از اندازه شده است، ادامه داد: بعد از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، کشور با چنین مشکلی بخصوص در بخش کشاورزی مواجه نشده بود، متاسفانه تبعات این بیماری روز به روز بیشتر و عمیق تر می شود و مهمترین آن در بحث شیر و لبنیات می باشد.  

باقرزاده با خاطرنشان کردن این موضوع که تازه خوری لبنیات به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: 40 تا 70 درصد لبنیات ما در فرآیند توزیع با مشکل روبرو شده است، کارخانه شیر پگاه در خرید شیر دامداران مشکل دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: هر روز بالای 1200 تا 1300 تن در سطح استان شیر تولید می شود که بدون فرآیند فروش، شیرهای تولیدی جذب می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: به دلیل کاهش شدید قیمت مرغ، قیمت جوجه هم پایین آمده است که متاسفانه هزینه حمل و نقل و تخم مرغ را کفاف نمی کند، اگر این روند پیش رود در اردیبهشت و ماه مبارک رمضان با کمبود مرغ مواجه خواهیم بود.

مهندس باقرزاده با ابراز امیدواری نسبت به حل و فصل مسائل و مشکلات بوجود آمده، گفت: بخش کشاورزی استان هر ماه متحمل 500 میلیارد تومان ضرر و زیان در بحث تولید محصولات کشاورزی می شود، در خصوص حمل و نقل نیز قیمت های حمل و نقل به شدت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: باید مشخص شود که چه اقدامات و تمهیداتی لازم است تا بصورت بهینه اطلاع رسانی شود تا بتوانیم از بروز زیان های بیشتر جلوگیری نمائیم، متاسفانه بخش تولید محصولات کشاورزی به شدت آسیب پذیر شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که تعدادی از واحدهای تولیدی، تولیدات خود را به تولید الکل تغییر داده اند، افزود: باید تلاش کنیم تا واحدهای تولیدی به فعالیت خود ادامه دهند، بایستی با مشوق ها و ایجاد انگیزه مرغداران را تشویق به جوجه ریزی نماییم تا در ماه رمضان با مشکل روبرو نشویم.

باقرزاده اظهار کرد: باید از طریق صدا و سیما موارد بهداشتی در حوزه دام و طیور، آبزیان و تولیدات گیاهی به اطلاع بهره برداران رسانده شود.

وی، افزود: علاوه بر رصد موارد بیماری کرونا، در بحث تهیه کود و سموم و مبارزه با آفات و امراض باید اقدامات لازم در این خصوص انجام گردد تا در فصل بعدی با مشکل مواجه نشده و سموم مورد نیاز کشاورزان به موقع در اختیار این عزیزان قرار گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: امید است تمام دستگاه های دولتی و مردم در کنار هم و با همیاری و همکاری این بحران بزرگ را مدیریت و با کمترین آسیب های فرهنگی ، روانی و اجتماعی و اقتصادی سپری نماییم و بخش کشاورزی همچنان با عزم جدی کشاورزان و تولید کنندگان عزیز و متولیان بخش در خدمت مردم عزیز و امنیت غذایی بوده و هستند.

انتهای پیام/60002

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار