کد خبر: ۱۰۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
تعدادی از اهالی قلم در سال ۹۸ از دیار فانی رخت بربستند و به دیار باقی شتافتند. به معرفی این شاعران و نویسندگان می پردازیم

تعدادی از اهالی قلم در سال ۹۸ از دیار فانی رخت بربستند و به دیار باقی شتافتند. به معرفی این شاعران و نویسندگان می پردازیم

از مظاهر مصفا تا گروسی نژاد: چهره های ادبی که سال 98 فوت کردند

در سال ۹۸ تعدادی از اهالی قلم از دیار فانی رخت بربستند و به دیار باقی شتافتند در این مجال یادی می‌کنیم از کسانی که در سال ۹۸ پرکشیدند و به دیدار محبوب رفتند.

محمد آذری شاعر پیشکسوت بوشهری

محمد آذری، شاعر پیشکسوت بوشهری ۵ اردیبهشت ماه ۹۸ در سن ۷۸سالگی به علت مشکل دستگاه گوارش و نارسایی کلیه در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران از دنیا رفت. او در سال ۱۳۲۰ در بندر گناوه متولد شد. شعر‌های او در مجله‌های «تهران مصور»، «فردوسی»، «آدینه» و... منتشر می‌شد. در دهه ۴۰ به واسطه او، احمد شاملو و دیگر شاعران مطرح معاصر برای جلسات شعرخوانی به آبادان دعوت می‌شدند.

از او مجموعه شعر‌هایی با عنوان «بی‌پناهی» در سال ۱۳۴۶، «سرود دره شقایق» در سال ۱۳۵۰، «مانا» در سال ۱۳۸۱، «نام تو نام باران» در سال ۱۳۸۴، «هنوز بوی تو می‌آید» در سال ۱۳۸۹، داستان «سبیلم» در سال ۱۳۸۱ و «باران بهار»، گزیده چهار کتاب شعر، منتشر شده است.

محمدرضا هاشمی‌زاده شاعر بوشهری

سید محمدرضا هاشمی‌زاده، شاعر بوشهری از دنیا رفت. هاشمی‌زاده مدت‌ها با بیماری دیابت و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام صبح روز ۲۱ اردیبهشت بر اثر سکته قلبی در منزل خود درگذشت. علت فوت این شاعر اهل خورموج سکته قلبی بوده است.

سیدمحمدرضا هاشمی‌زاده، شاعر، نویسنده و پژوهشگر متولد سال ۱۳۳۰ در شهر خورموج و صاحب آثاری، چون درنگه، از خاک تا افلاک، سوز و ساز، ساحت سرخ اجابت، شقایق‌های بیرمی، همصدا با نخل‌های تشنه و... بود. او دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی اجتماعی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز بود.

احد گودرزیانی پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس و مقاومت

احد گودرزیانی پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس و مقاومت فروردین ماه ۹۸ درگذشت. او بعد از دریافت مدرک دپیلم می‌توانست رشته‌های دیگری را انتخاب کند، اما در حوزه فرهنگ و انقلاب اسلامی وارد شد. یکی از کار‌های با ارزش او مربوط به پروژه ۱۵ خرداد است. داستان نویسی را زیر دست ناصر ایرانی که استادی سختگیر بود، فرا گرفت.

ناصر امامی نویسنده و شاعر شیرازی

ناصر امامی - نویسنده و شاعر شیرازی خرداد ماه سال ۹۸ در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت. این نویسنده، روزنامه‌نگار و شاعر شیرازی شامگاه شنبه ۱۸ خرداد بعد از عمل جراحی دیسک کمر، دیگر به هوش نیامد و از دنیا رفت. امامی متولد ۱۳۱۷ بود و پیشه شاعری را از سیزده سالگی آغاز کرد. او که در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمده بود، نویسندگی و شاعری را تا پایان زندگی پیشه خود قرار داد.

امامی در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت داشت و آخرین دفتر شعر او «باران خاطرات؛ زیرچتر ۷۵ سالگی» بود. «یک دریا مروارید»، «به سوی فردایی بهتر»، «پای مهتاب»، «مروارید‌های غلتان» و «یکسال شور و عشق و دانایی» از دیگر آثار این شاعر فقید است.

پرویز خالقی شاعر و حافظ‌ پژوه پیشکسوت

پرویز خائفی، شاعر و حافظ‌پژوه پیشکسوت در سن ۸۳ سالگی شامگاه دوشنبه ۲۵ شهریورماه پس از یک دوره بیماری در بیمارستانی در زادگاهش، شیراز از دنیا رفت. پرویز خائفی متولد ۱۶ آذرماه سال ۱۳۱۵ در شیراز بود. اولین مجموعه شعر پرویز خائفی با عنوان «حصار» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر‌تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعرند.

خائفی همچنین پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است.

مظاهر مصفا شاعر، استاد دانشگاه و مصحح برجسته ادبیات فارسی

دکتر مظاهر مصفا، شاعر، استاد دانشگاه و مصحح برجسته ادبیات فارسی، امروز دارفانی را وداع گفت. او سال‌های متمادی به‌عنوان استادتمام رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دوره‌های دکترای دانشگاه آزاد مشغول به تدریس بود.

بیشتر بدانید : نگار جواهریان، لیلا حاتمی و علی نصیریان در مراسم یادبود مظاهر مصفا + عکس

اورنگ ضیاء شاعر پیشکسوت آستارا

اورنگ ضیاء، شاعر صاحب اثر و آئینی گیلان در زادگاهضش، بندر مرزی آستارا در آذر ماه ۹۸ درگذشت. این شخصیت فرهیخته پس از چند دهه فعالیت ادبی و فرهنگی، در سن ۷۸سالگی به دلیل کهولت سن و بیماری، دار فانی را وداع گفت. او نوه زنده یاد «میرزا محمد رحیم طایر آستارایی» از شاعران و نویسندگان خوشنام بود و بیشتر اشعار ضیاء با محوریت ادبیات مقاومت و وصف ائمه اطهار (ع) سروده شده است.

محمدحسین گروسی نژاد شاعر و نویسنده

محمدحسین گروسی نژاد، شاعر، نویسنده و مولف کتاب مجموعه شعر از الهام تا عرفان در ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ درگذشت. او متولد سال ۱۳۳۲ و از مدیران ارشد بازنشسته راه آهن بود. گروسی نژاد در دوران مدیریتی خود در پست‌هایی همچون مدیرکل دارایی، رئیس دفتر تشریفات، کارگزینی و... خدمت کرده بود.

نادره بدیعی شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و موسیقی

نادره بدیعی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و موسیقی درگذشت. پیکر نادره بدیعی ۳۰ بهمن‌ماه ۹۸ در خانه ابدی او در مقبره خانوادگی مظفر بختیار، همسرش، در بهشت زهرا آرام گرفت. او شاعر، پژوهشگر و متخصص حوزه غرب چین و آسیای میانه بود و آثاری در زمینه‌های فرهنگی از خود به جا گذاشت. کتاب «تاریخچه ادبیات آهنگین ایران» او درباره گذشته ترانه‌سرایی ایران است. همچنین به مدت سه سال در چین ماند و همین باعث شد تا کنکاش‌هایی درباره راه‌یابی فرهنگ و زبان پارسی در چین به‌ویژه درباره فرهنگ و زبان ملیت اویغور چین انجام دهد. کتاب «دل‌سروده‌های ایران‌زمین» مجموعه شعر اوست که انتشارات پازینه در سال ۹۳ آن را منتشر کرده است.

فکورزاده شاعر

تقی محمد فکورزاده، شاعر در سن ۷۶سالگی درگذشت. او در ۱ مهر ۱۳۲۲ متولد شد. طی چندین دهه علاوه بر نگارش و تدوین آثاری از جمله مجموعه اشعار «نکند عشق بمیرد»، «عصر یکشنبه‌های بارانی»، «عصر یکشنبه‌های بی باران» و «هم‌آوای من باش»، در مراکز فرهنگی و ادبی از جمله فرهنگسرای معرفت در استعدادیابی و هدایت جوانان و نوجوانان در عرصه شعر و نویسندگی فعالیت داشت.

 

بیشتر بدانید : از جمشید مشایخی تا شهلا ریاحی: هنرمندانی که در سال 98 درگذشتند + عکس

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir


برچسب ها: مرگ ، ادبیات ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار