کد خبر: ۱۰۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
در این مطلب شما را با فواید خواندن رمان ایرانی و نیز خارجی آشنا خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کتابچین، هر دو نوع این رمان‌ها، سرگذشتی از زندگی یک شخص یا اتفاق خاصی را از یک دوره خاص، برای شما بیان می‌کنند؛ شما می‌توانید انواع رمان را که چه ایرانی باشند و چه خارجی، با یک جستجوی ساده و سریع در اینترنت بیابید؛ به عنوان مثال می‌توانید به یکی از سایت‌های دانلود کتاب صوتی و متنی مانند کتابچین، مراجعه کنید و رمان خارجی یا رمان ایرانی مد نظر خود را دانلود و مطالعه کنید.

رمان چیست؟

رمان واژه‌ایست انگلیسی به معنای novel. البته واژه رمان از زبان فرانسوی به زبان ما ایرانیان رخنه کرده است. رمان، به داستان‌های بلندی گفته می‌شود که به صورت نظم یا نثر نوشته می‌شوند. البته باید گفت که در ابتدا یعنی در سده ‌۱۸ میلادی، مضمون رمان شامل داستان‌های عاشقانه همراه با شکست عشقی یا وصل عاشقانه بود؛ اما بعدها، نویسندگان آن را در مضمون‌های دیگری نیز نگاشتند؛ اما مضمون‌های دیگر رمان‌ها که چه خارجی باشند و چه ایرانی شامل موارد زیر می‌شوند:

 رمان‌های آموزشی: منظور از رمان آموزشی، رمانی است که در آن نویسنده می‌خواهد با بیان یک داستان یا متن، خواننده را به سمت آموزش و یادگیری سوق دهد که این آموزش‌ها می‌توانند علمی، فلسفی و ... باشند.

رمان‌های تخیلی: این نوع رمان‌ها همان طور که از نام آن‌ها مشخص است، به صورت خیالی نوشته می‌شوند؛ یعنی نویسنده این گونه رمان‌ها، با توجه به خیال پردازی‌های خود در ذهنش، اقدام به تالیف مطالبی عجیب و غریب می‌کند؛ منظور از مطالب عجیب و غریب در نوشتن داستان‌های تخیلی این است که شاعر و نویسنده در تالیف این نوع رمان، از واقعیات برای نوشتن رمان تخیلی خود بهره نمی‌گیرد، بلکه در آن به عالم رویایی و خیالی سفر کرده که در آن هیچ یک از اشیا و نیز اتفاقات رخ داده، شبیه به دنیای واقعی نیستند.

رمان‌های پلیسی: این نوع رمان نیز، همانند دیگر رمان‌ها از نامش مشخص است که درباره چه موضوعی نگاشته شده است است؛ در رمان‌های پلیسی نویسنده، داستان را با یک تعقیب و گریز و فرار از دست پلیس برای خواننده داستان یا رمان خود مطرح می‌کند؛ هدف این نویسنده‌ها از نوشتن این نوع داستان‌ها، ایجاد یک نوع هیجان روحی در خواننده و دور کردن شخص از حالت عاطفی و احساسی است.

رمان تاریخی: رمان تاریخی، بیانگر وقایع تاریخی مربوط به دوره خاصی از تاریخ یک ملت یا افراد است.

هدف بسیاری از افراد از دانلود کردن و خواندن رمان‌های خارجی چیست؟

بسیاری از افراد علاوه بر خواندن رمان ایرانی، اقدام به دانلود رمان خارجی نیز می‌کنند؛ این افراد از خواندن این گونه رمان‌ها اهداف زیر را جستجو می‌کنند:

آشنایی با فرهنگ یک ملت و کشور دیگر

آشنایی با آداب و رسوم مخصوص یک ملت دیگر

آشنایی با نحوه عادات روزمره افراد در کشورهای دیگر

آشنایی با نحوه برخورد افراد یک ملت دیگر با انواع اتفاقات و حوادث

یافتن تجربه‌های جدید

گرفتن درس عبرت از زندگی افرادی با فرهنگی متفاوت از فرهنگ خود

دریافت رمان‌های مشهور و معروف که در زمره رمان‌های خارجی قرار می‌گیرند

رمان به چه صورتی تالیف شده؟

وقایع رخ داده در رمان به صورت منظم و پشت سر هم می‌باشد. زمانی که شما شروع به خواندن رمان می‌کنید، اتفاقی که به طور مثال در صفحه دهم این کتاب افتاده است، اهمیتش بیش از اتفاقی است که در صفحه اول آن افتاده است؛ منظور از این جمله این است که شما با خواندن رمان و پیش رفتن به صفحات بعدی خواهید دید که اهمیت و موضوع داستان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند و مهم‌تر می‌شود و هرچه به جلوتر پیش بروید خواهید دید که اتفاقات مهم تری برای اشخاص موجود در داستان اتفاق می‌افتد.

زمانی که اقدام به خواندن رمان می‌کنید باید مطالعه آن را به انتها برسانید، پس قبل از خواندن رمان وقت مناسبی را برای خود تنظیم کنید، چون زمانی که رمان را تا نیمه بخوانید و سپس آن را رها کنید، موضوع داستان برای شما مشخص نخواهد شد، چون همان طور که گفته شد، رمان داستانی است بلند، پیوسته و مداوم؛ ذکر این نکته نیز جالب است و آن این است که کسانی که اقدام به خواندن رمان می‌کنند، به طور ناخواسته نمی‌توانند دست از مطالعه آن بردارند، چون می خواهند با مطالعه تمام کتاب، از سرنوشت اشخاص مذکور در آن اطلاع یابند.

بهتر است که رمان در وقت آزاد مطالعه شود

رده سنی مناسب برای مطالعه رمان

مطالعه رمان اصولا به کودکان توصیه نمی‌شود؛ چون رمان‌ها در حقیقت برای افرد بالای ۱۵ سال نگاشته می‌شوند؛ یعنی مطالب درج شده در این گونه کتاب‌ها برای کودکان قابل فهم نیست؛ لذا ذکر این نکته ضروریست که اگر کودکی اقدام به خواندن رمان کند ممکن است، رفتارهای پرخاش‌گرانه و هیجانی خاصی را از خود بروز دهد، چون آنان توانایی فهم و هضم مطالب رمان‌ها را ندارند.

 از دیگر دلایل ممنوع بودن خواندن رمان برای کودکان این است که رمان، باعث می‌شود کودکان رفتاری بزرگ تر از سن خود، از خود بروز دهند که این اصلا برای رشد ذهنی و روانی کودک مناسب نیست.

انتهای رپرتاژ آگهی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار