کد خبر: ۱۰۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
اصفهان یک کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت اصفهان توصیه هایی به خانواده های بیماران غیربستری در بیمارستان ها ارائه کرد.

خانواده‌های مبتلایان کرونا در خانه، بخوانند

اصفهان یک کارشناس آزمایشگاهی توصیه هایی به خانواده های بیماران غیربستری در بیمارستان ها ارائه کرد.

سلیمه تجددراد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز درمان و واکسنی برای ویروس کووید - ۱۹ شناخته نشده است، اظهار کرد: تشخیص زود هنگام بیماری و ایزوله سریع افراد بیمار از سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر تنها راهکار جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس، قرنطینه خانگی است.

وی افزود: محققان و پزشکان هر روز نکات جدیدی در مورد این ویروس می آموزند. تا به امروز می دانیم که ویروس کووید -۱۹ می تواند حتی در ابتدا هیچ علامتی از خود بروز ندهد و فرد مبتلا ممکن است به مدت دو روز یا دو هفته ویروس را بدون بروز هیچ علامت و نشانه ای با خود حمل کند.

این کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت شماره یک اصفهان تصریح کرد: بعد از آن علایم شایع این بیماری سرفه خشک، لرز و گلو درد همراه با تنگی نفس با تب یا بدون تب است.

تجددراد در خصوص تشخیص آزمایشگاهی این بیماری گفت: تشخیص ویروس کووید– ۱۹ با فرآیند RT-PCR انجام و نمونه گیری از مجاری تنفسی انجام می شود و قابل ذکر است که یک یافته ارزشمند در ابتلا به این ویروس تست CRP مثبت همراه با کاهش لنفوسیتهای خون است.

وی اضافه کرد: برای افزایش احتمال شناسایی ویروس، گرفتن همزمان دو سواپ نازوفارنژیال و اوروفارنژیال و قرار دادن هر دو دریک لوله حاوی محیط مخصوص انتقال توصیه می شود .

این کارشناس آزمایشگاه با بیان اینکه تسریع در نمونه گیری و انجام آزمایش بر روی نمونه مناسب بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: نمونه گیری در بیمارستان مطابق با دستورالعمل های ابلاغی و به کمک افراد آموزش دیده و مطلع در بیمارستان انجام می شود.

تجددراد اظهار کرد: در ایران تعداد محدودی از آزمایشگاهها قابلیت انجام این تست تخصصی را دارند و آزمایشگاههایی که کیفیت و عملکرد آنها به تایید آزمایشگاه مرجع سلامت نرسیده است، مجاز به انجام آزمایش RT – PCR  جهت تشخیص کرونا ویروس جدید نیستند.

وی در خصوص تشخیص رادیولوژی این بیماری گفت: سیتی اسکن قفسه سینه ویژگی های رادیولوژی رایج در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ را مشخص می کند . سیتی اسکن روشی سریع و آسان است و هم اکنون از روشهای تشخیص در بیمارستانها است.

توصیه‌هایی به خانواده‌های مبتلایان به کرونا در خانه

تجددراد در خصوص روشهای پیشگیری از انتقال ویروس به اعضای خانواده های  بیماران غیر بستری در بیمارستان ها توصیه کرد: بیمار را در یک اتاق جداگانه و با تهویه مناسب قرار دهید، محدودیت ارتباط و تماس بیمار با افراد دیگر، به طور ایده آل یک نفر که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی است ( از گروههای پر خطر نباشد ) برای مراقبت از بیمار اختصاص داده شود .

وی ادامه داد: اعضای خانواده باید از تردد به اتاق بیمار خودداری کنند و در شرایط ناچاری از اشتراک فضای روزانه، بیمار باید بهداشت تنفسی را رعایت کند و از سایر افراد خانوار فاصله حداقل یک متر را حفظ کند. فرد مراقبت کننده باید از ماسک استفاده کند و ماسک تمام صورت را بپوشاند و در حین استفاده از ماسک نباید لمس شود و اگر با ترشحات تنفسی یا سرفه بیمار آغشته شد ماسک تعویض و دستها شسته شود .

وی با تاکید بر اینکه تردد و جابه جایی بیمار باید محدود باشد، خاطرنشان کرد: فضای مشترک را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک به عنوان مثال آشپزخانه، دستشویی و حمام به خوبی تهویه می شود. ( به عنوان مثال پنجره ها را باز نگه دارید)

این کارشناس آزمایشگاه اضافه کرد: بهداشت دست را فورا به دنبال تماس با افراد بیمار یا محیط اطراف آنها انجام دهید. رعایت بهداشت فردی ضروری است و باید استفاده از ظروف غذایی مشترک، حوله یا ملحفه های مشترک خودداری شود. به طور روزانه سطوح مورد تماس بیمار با محلول ضد عفونی کننده وایتکس رقیق یک درصد گندزدایی شود.

تجددراد در مورد البسه، حوله و ملحفه های مورد استفاده بیمار گفت: با استفاده از ماشین لباسشویی در آب ۶۰ تا ۹۰ درجه شسته شود. توصیه به پیگیری درمان و مراجعه مجدد بیمار در صورت بروز علائم هشداردهنده ضروری است. همچنین اگر یکی اعضای خانواده علائم عفونت حاد تنفسی از جمله تب، سرفه، گلودرد و تنفس دشوار را تجربه کرد، بلافاصله به تیم بهداشت شهرستان و دانشگاه منطقه اطلاع داده شود و توصیه های بهداشت را دنبال کند.

برچسب ها: کرونا ، قرنطینه ، ویروس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار