کد خبر: ۱۰۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:
زنجان-معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۲۹ سد خاکی در مناطق مختلف استان آماده آب‌گیری است و این سازه‌ها با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، جعفر بیات گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکنون ۲۹ سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث نموده که در حال حاضر مخزن دو سوم آنها پر شده و در حال سرریزاست.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت مخازن این سدها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره برداران آنها و بویژه دهیاران و اعضاء شوراهای اسلامی روستاهای بهره بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله های تخلیه آنها هم باز و یک سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلابهای احتمالی فروردین ماه خالی باشد.

بیات خاطر نشان کرد: در محل سدها و سیل بندهای مخزنی احداث شده تابلوهای اطلاع رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده است که متاسفانه بعضاً توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، بعهده این افراد است، چرا که این هشدارها در در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه ها نصب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت، بستر سدها و بندهای مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آنها پایین است و شنا کردن در آنها اکیداً ممنوع است زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آنها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل ها در جلوگیری از وقوع سیلاب ها اشاره کرد و افزود: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزانترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه ها است.

وی همچنین از مردم استان خواست به توصیه های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف مسیر آبراهه ها و رودخانه ها بشدت پرهیز نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار