کد خبر: ۱۰۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸
در این گزارش عملکرد تیم فوتبال سایپا را در سال ۹۸ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم فوتبال سایپا تهران سال ۹۸ را با تساوی بدون گل مقابل نساجی مازندران در تاریخ ۸ فروردین و در چارچوب دیدار‌های هفته بیست و یکم لیگ هجدهم شروع کرد و شش روز بعد موفق شد استقلال را با تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی متوقف کند.

دربی برگشت خودروسازان در لیگ هجدهم ۱۹ فروردین انجام شد که در آن شاگردان علی دایی با نتیجه ۳ بر یک و گل‌های محمد صادق بارانی، آرمان رمضانی و امیر حسین حسین زاده در مقابل تک گل ماهان رحمانی فیروزه‌ای پوشان تهرانی را مغلوب کردند.

پس از این برد تیم شهریار فوتبال ایران در ۲ بازی متوالی مغلوب شد. آن‌ها ابتدا ۲۴ فروردین در هفته بیست و چهارم در دیداری جذاب و نزدیک ۳ بر ۲ به پرسپولیس باختند. بشار رسن، علی علیپور و مهدی ترابی گلزنان تیم برانکو و معین عباسیان و رضا اسدی زننده گل‌های سایپا بودند.

پنج روز بعد یکی از عجیب‌ترین نتایج نارنجی پوشان در لیگ هجدهم با باخت ۵ بر ۲ به سپاهان در ورزشگاه شهدای شهرقدس رقم خورد. رضا اسدی و آرش رضاوند برای سایپا و سجاد شهباززاده، کی روش استنلی (۲گل) ولادیمیر کومان و مهرداد محمدی برای سپاهان در آن بازی گلزنی کردند.

نگاهی به عملکرد سایپا در سال ۹۸

پس از تساوی بدون گل مقابل ماشین سازی در تاریخ ۵ اردیبهشت و برد ۲ بر صفر مقابل تیم آماده آن روز‌های ذوب آهن در ۱۰ اردیبهشت، آن هم در ورزشگاه فولادشهر که با گل‌های رضا اسدی و مهرداد کفشگری رقم خورد، اتفاق عجیبی در اردوی سایپا رخ داد و علی دایی به دلیل اعتراض به نحوه مدیریت مصطفی مدبر در این باشگاه با تصمیمی که می‌توان رگه‌هایی غیر ورزشی را هم در آن مشاهده کرد، از سمت خود اخراج شد.

ابراهیم صادقی، دستیار جوان دایی هم به شرط اینکه در لیگ نوزدهم سرمربی باشد در ۳ بازی پایانی فصل قبل جانشینی او را قبول کرد. او در اولین تجربه سرمربیگری اش مقابل پدیده با تک گل یونس شاکری شکست خورد و در ادامه ۲ بر یک استقلال خوزستان را مغلوب کرد. امیرحسین حسین زاده و رضا جعفری در برابر تک گل مصطفی کیانی برای سایپا در آن بازی گلزنی کردند.

۲۶ اردیبهشت ۹۸ آخرین بازی این تیم در لیگ هجدهم با باخت ۳ بر صفر به صنعت نفت آبادان تمام شد که طالب ریکانی، فاخر تهامی و عقیل و علی برای برزیلی‌های ایران به سرمربیگری پائولو سرجیو پرتغالی گل زدند.

در نهایت سایپا لیگ هجدهم را با ۳۰ برد، ۹ برد، ۱۱ مساوی، ۱۰ باخت، ۲۸ گل زده، ۳۳ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۵ و ۳۸ امتیاز در رده هفتم به اتمام رساند.

در نقل و انتقالات پیش از شروع فصل نوزدهم چهره‌های شاخصی مانند عبدالله ناصری (صنعت نفت) علی دشتی و آرش رضاوند (استقلال) مهرداد کفشگری (نساجی) محمد سلطانی مهر، محمد حسین اکبر منادی (شهرخودرو) محمد صادق بارانی (شاهین بوشهر) امید خالدی، رضا علیاری (نساجی) ساموئل سارفو و رضا اسدی (تراکتور) از سایپا جدا شدند و باشگاه طبق نظر صادقی با هدف جوان گرایی اقدام به جذب نفراتی، چون احمد گوهری (پارس جنوبی) آرمین سهرابیان (استقلال) فرشاد هاشمی (شهرخودرو) کمال الدین نیک خوی (شاهین) مجید علیاری (پارس جنوبی) مهدی نوراللهی (استقلال) محمد مهری (قشقایی) مجتبی لطفی (پارس جنوبی) امیر مهدی جانملکی (ملوان) سعید غلامعلی بیگی (شاهین) سعید محمدی فرد (پارس جنوبی) کرد تا با حضور نفراتی مانند طا‌ها شریعتی، ابوالفضل جلالی، رضا جعفری، محمدرضا سلیمانی، محمد شریفی، مهیار جباری، حسین نخودکار، حسین کامیاب، عارف حاجی عیدی، امیرعلی صادقی و امیرحسین حسین زاده، جوان‌ترین تیم لیگ شکل بگیرد.

این تیم کم تجربه که زودتر از تمام تیم‌های دیگر لیگ برتری تمرینات آماده سازی خود را آغاز کرده بود، پیش از شروع فصل با ۲ برد مقابل پرسپولیس و شاهین شهرداری بوشهر مقام قهرمانی جام شهدا را به دست آورد، اما تعویق در آغاز رقابت‌ها به دلیل فراهم شدن زیرساخت‌های مدنظر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به ضرر آن‌ها بود.

صادقی و شاگردان جوانش ۳۱ مرداد فصل را با یک کامبک دلچسب مقابل ذوب آهن آغاز کردند و درحالیکه با گل‌های ماکولی کریسانتوس و حمید بوحمدان ۲ بر صفر از تیم علیرضا منصوریان عقب بودند در نهایت با دبل محمدرضا سلیمانی و تک گل معین عباسیان ۳ بر ۲ حریف را بردند.

نگاهی به عملکرد سایپا در سال ۹۸

۸ شهریور این تیم در بازی خانگی برابر گل گهر با تساوی بدون گل متوقف شد و ۱۶ روز بعد در ورزشگاه دستگردی ۴ بر ۳ نساجی را مغلوب کرد. سعید محمدی فرد، امیرحسین حسین زاده، آرمان رمضانی و کمال الدین نیک خوی برای سایپا و رحمان جعفری، محمد مهدی نظری و علی شجاعی برای مازنی‌ها گل زدند.

پس از این شروع به نسبت خوب مشخص شد جوان گرایی تاوان‌های سختی هم دارد و تیره روزی‌های خودروسازان جوان پایتخت با باخت ۳ بر ۲ خارج از خانه مقابل پارس جنوبی جم شروع شد. محمد نوری و فریبرز گرامی (۲ گل) برای جمی‌ها و آرمان رمضانی و محمدرضا سلیمانی برای سایپا گل زدند.

باخت بعدی سایپا ۳ مهر و در هفته پنجم لیگ با تک گل کوین فورچونه مقابل تراکتور رقم خورد و ۹ روز بعد بازه  این تیم با گل عیسی آل کثیر به میزبانش یعنی صنعت نفت آبادان باخت. البته در حد فاصل این ۲ بازی لیگ برتری سایپا در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی میزبان داماش گیلان بود که با گل‌های محمد مهری و حسین زاده در برابر گل معراج پورتقی حریف را برد. ۲۴ مهر این تیم در مرحله یک هشتم نهایی ایم رقابت‌ها در بوشهر ۲ بر صفر به شاهین با هدایت مهرداد کریمیان باخت و از دور مسابقات کنار رفت.

۲۹ مهر سنگین‌ترین شکست این فصل تیم ابراهیم صادقی در بازی خانگی‌ای برابر استقلال و با نتیجه ۴ بر صفر ثبت شد که عارف غلامی، محمد دانشگر، سجاد آقایی و وریا غفوری گلزنان تیم استراماچونی در آن بازی بودند.

پس از سه باخت متوالی سایپا تا حدی به شرایط خوب بازگشت و ۲ تیم مدعی سپاهان و شهرخودرو را با تساوی بدون گل متوقف کرد.

دربی خودروسازان بین پیکان با سایپا ۱۶ آبان به سود تیم حسین فرکی به اتمام رسید و این تیم توانست با تک گل فراز امامعلی سایپا را ببرد.

تساوی بدون گل بعدی سایپا ۳ آذر و در ورزشگاه دستگردی با شاهین قعرنشین ثبت شد، اما نارنجی‌ها ۷ آذر در هفته دوازدهم لیگ با تک گل احمد زنده روح مغلوب ماشین سازی شدند.

تساوی بدون گل با فولاد در روز ۱۳ آذر، آخرین تساوی سایپا در نیم فصل اول بود. هرچند تیم ابراهیم صادقی در هفته چهاردهم پس از ۹ بازی موفق به گلزنی مقابل نفت مسجد سلیمان شد، اما گل رضا جعفری در برابر ۲ گلی که عماد میرجوان و فرزاد حاتمی برای تیم مهدی تارتار زدند راه به جایی نبرد تا هفتمین باخت سایپا در نیم فصل اول رقم بخورد.

۲۳ آذر دیدار پایانی سایپا در نیم فصل اول با گل‌های وحید امیری و احمد نوراللهی ۲ بر صفر به سود پرسپولیس تمام شد.

این تیم دور برگشت را هم مانند نیم فصل اول با برتری مقابل ذوب آهن آغاز کرد و این بار در دیدار خانگی ۳ بر یک تیم بدون سرمربی اصفهانی را برد تا طلسم پیروز نشدنش پس از ۱۲ بازی بشکند. رضا جعفری، روزبه شاه علی دوست و آرمین سهرابیان برای سایپا و دانیال اسماعیلی فر برای ذوبی‌ها گلزنان آن دیدار بودند.

سایپا در پنجره نقل و انتقالاتی نیم فصل تا حدی اقدام به تقویت خود کرد و براین اساس نفراتی مانند خالد شفیعی (ماشین سازی) صادق بارانی (شاهین) محمد حسین اکبر منادی (شهرخودرو) و مرتضی آقاخان (استقلال) جانشین احمد گوهری، مصطفی نائیج پور، امیر مهدی جانملکی و محمد مهری شدند.

نگاهی به عملکرد سایپا در سال ۹۸

سایپا ۵ بهمن در هفته هفدهم میهمان گل گهر سیرجان بود که با گل امیرحسین حسین زاده در مقابل گل یونس شاکری حریف خود را با تساوی یک بر یک متوقف کرد. ۱۱ بهمن چهارمین و آخرین برد سایپا در لیگ نوزدهم که دومین پیروزی خارج از خانه این تیم محسوب می‌شود با نتیجه ۳ بر یک برابر نساجی رقم خورد. محمدرضا سلیمانی، آرمان رمضانی و امیرحسین حسین زاده برای جوان‌ترین تیم لیگ و مجتبی بیژن برای قائمشهری‌ها گلزنی کردند.

تساوی یک بر یک مقابل پارس جنوبی در تاریخ ۱۸ بهمن و در هفته نوزدهم لیگ نتیجه بعدی تیم صادقی بود که با گل‌های صادق بارانی برای سایپا و محمد نوری برای پارس به دست آمد.

نارنجی پوشان در ۲ دیدار پایانی خود به ترتیب ۳ بر یک و ۲ بر یک به تراکتور و صنعت نفت باختند. در بازی با تراکتور سلیمانی برای سایپا و احسان حاج صفی، اشکان دژاگه و رضا اسدی برای حریف گل زدند. در دیدار با تیم بهنام سراج هم بار دیگر سلیمانی برای سایپا و میلاد جهانی و طالب ریکانی برای نفت گلزنی کردند.

سایپا تا پایان هفته بیست و یکم لیگ برتر آمار ۴برد، ۷ مساوی، ۱۰ باخت، ۲۰ گل زده، ۲۹ گل خورده، تفاضل گل منفی و ۱۹ امتیاز را ثبت کرده است.

میانگین گلزنی سایپا ۰.۹۵ و گل خورده این تیم ۱/۳۸ گل به ازای هر بازی است. ۵ کلین شیت در کارنامه فصل جاری این تیم دیده می‌شود. ضمن اینکه محمدرضا سلیمانی با ۶ گل (بهترین گلزن) معین عباسیان با ۵ پاس گل (بهترین پاسور) و آرمین سهرابیان با ۵ کارت زرد (خشن ترین) بازیکن سایپا هستند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: