کد خبر: ۱۰۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
جهانگیری عنوان کرد؛
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای سه میلیون نفر کمک مالی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی اختصاص دادیم، از مصوبه ۷۵ هزار میلیاردی برای پداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی خبر داد.

برای ۳ میلیون نفر کمک مالی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی اختصاص دادیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار داشت: از مردم بزرگوار ایران متشکریم که در این ایام به مصوبات ستاد مقابله با کرونا و دولت توجه کردند و در خانه ماندند.

وی افزود: این ایام برای مردم ایران به دلیل تعطیلات سال نو، ایام بسیار پر ترددی بوده؛ چراکه عید نوروز جزو سنت‌های ایران است و مردم انصافاً کار بزرگی را با در خانه ماندن انجام دادند.

جهانگیری اظهار داشت: وزیر راه امروز در گزارشی اعلام کرد که سفر‌های ریلی، هوایی و زمینی کاهش داشته است به گونه‌ای که سفر با قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما ۷۰ درصد کاهش داشته و سفر‌های جاده‌ای نیز سیر نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه حجم کاهش سفر‌ها اتفاق مهمی است، خاطرنشان کرد: به صورت طبیعی مردم ایران در این ایام به طبیعت می‌رفتند، اما ترجیح دادند امروز در خانه بمانند و گزارش‌هایی هم که در سراسر کشور به ما ارائه شده است، حکایت از همین مسأله داشته که ما در این باره از مردم تشکر می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم نحسی کرونا هم از مردم ایران دور شود؛ ان‌شاءالله.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اول همین هفته از یکی از بیمارستان‌های تهران بازدید کردم. مثلاً بیمارستان امام حسین (ع) که روزی ۲۳۷ تخت بیمار بستری بود به حدود ۳۰ تخت کاهش یافته است؛ البته این جدای از تخت‌هایی است که جدیداً اضافه کرده‌اند که در صورت ضرورت بتوانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روند به سمت بهتر شدن می‌رود گفت: با همکاری مردم و همه دستگاه‌ها انسجام بزرگی شکل گرفته و دستگاه حاکمیتی نیرو‌های مسلح، صدا و سیما و همه دستگاه‌های دولت پای کار آمدند.

جهانگیری با بیان اینکه موضوع اصلی کشور مسأله کرونا و سلامت مردم است، گفت: دولت با این اولویت پیش می‌رود درست است که کرونا تبعات بسیار زیادی در بخش اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. من از دانشگاهیان و نخبگان کشور دعوت می‌کنم که در خصوص تبعات کرونا هم‌اکنون تیم‌هایی تشکیل داده و کار کنند و نظراتشان را در اختیار دولت قرار دهند تا بتوانیم برای بعد از کرونا با توجه به اتفاقاتی که می‌افتد برنامه‌های بیشتری تهیه کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت در بخش اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: مردم ایران شرایط دولت خود را بهتر از بقیه می‌دانند. دولتی که به هر حال در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته و مهم‌ترین منابع درآمدی کشور که نفت و صادرات غیر نفتی بوده به دلیل فشار آمریکا با کاهش رو به رو شده و بخش زیادی از منابع درآمدی سال‌های گذشته از دست داده و این از دست دادن منابع درآمدی اثر خود را روی تأمین نیاز‌های مردم و بودجه دولت گذاشته است.

وی ادامه داد: تلاش دولت این است که با شرایط تحریم بتواند کشور را به نحوی مدیریت کند که بودجه منابع خود را تأمین کرده چراکه عملکرد سال ۱۳۹۸ در بودجه از نظر منابع درآمدی به هزینه خوب بود و حتی در شورای هماهنگی تصویب کرده بودیم سقف بودجه تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان نسبت به مصوب یعنی ۴۴۸ هزار میلیارد تومان کاهش یابد، ولی عملا آن چیزی که اتفاق افتاد ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بود.

جهانگیری تصریح کرد: مبنا این بود که دولت راهکار‌هایی را پیدا کند تا منابع بیشتری را به دست آورد تا تعهدات و مطالبات را پرداخت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز وزیر نفت گزارش کرد که ما سال گذشته در چنین ایام حدود ۱۰۰ میلیون لیتر هزینه مصرف بنزین داشتیم و الان چیزی حدود ۴۲ میلیون لیتر بنزین مصرف داریم. ظرفیت پالایشگاه‌ها یک مسأله جدی است و تولید بنزین یک مسأله اصلی است.

وی افزود: قیمت‌های نفت خام به شدت کاهش یافته و این کاهش بر روی فرآورده‌های نفتی هم اثر گذاشته و بنزین، گازوئیل و بقیه فرآورده‌ها جزو مسائلی که با این حجمی که الان ذخیره می‌شود باید برای آن راهکار جدی پیدا کنیم تا بتوانیم بفروشیم و منابع مورد نیاز بخش‌های مختلف تأمین شود.

جهانگیری تصریح کرد: به هر حال تمرکز اصلی دولت بر این است که بتواند منابع ارزی و ریالی برای سال ۹۹ تأمین کند؛ چراکه به این نیاز‌ها هم اضافه شده است و همه بنگاه‌های اقتصادی به شدت آسیب دیده‌اند. بخش وسیعی از کشور در بخش خدمات و تولید محدودیت‌هایی اعمال کرده‌ایم. ما برخی محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه طبق شرایط طبیعی کرونا کار‌های اقتصادی ضعیف می‌شود، گفت: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هفته گذشته تصویب شد که به صورت تسهیلات پرداخت شود. خود مردم افرادی که می‌شناسند نیازمند هستند، معرفی کنند. در فضای مجازی روز‌های گذشته صحبت‌های یک پیرمرد منتشر شد که می‌گفت من می‌خواهم برای فرزندم پنیر بخرم و ندارم. هر انسانی وقتی این‌ها را می‌شنود، دلش به درد می‌آید؛ این که کسی به موادی نیاز داشته باشد و نتواند تأمین کند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما برای این افراد از نظر خود فکر کرده‌ایم. یعنی سه میلیون نفری که هیچ جا مشغول نیستند و کار‌های حاشیه‌ای و فروش جزئی با یک گاری داشتند و اکنون کار خود را از دست داده‌اند بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت خواهند کرد تا زندگی این افراد آسیب نبیند. این‌گونه افراد اگر معرفی شوند قطعاً وزارت تعاون مورد پوشش قرار خواهد داد.

جهانگیری از خیرین جامعه خواست در روز‌های فعلی به افراد نیازمند که ممکن است از چشم دولت دور نگه داشته‌اند و دولت نتواند شناسایی کند، کمک کنند و نگذارند این قشر آسیب ببینند و نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی باید این افرادی که تحت پوشش نیستند را نیز مورد پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: ما حتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به بالا هم که آسیب دیده‌اند فکر کرده‌ایم و ۷۵ هزار میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد طی دو سال پرداخت در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم کسی بیکار نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک کردیم تا بتواند این‌گونه افراد را تحت پوشش قرار دهد.

جهانگیری تصریح کرد: کالا‌های مورد نیاز بخش بهداشت و نیاز‌های ضروری مردم تأمین شده و فردا در جلسه ستاد اقتصاد در مورد تأمین ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بحث خواهیم کرد تا کالا‌ها تأمین و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر گفته می‌شود در برخی از کالا‌ها از ذخایر استفاده می‌کنیم، چنین چیزی صحت ندارد؛ چراکه دغدغه‌ای نداریم و همین الان ورودی‌هایی که بنادر داریم بیش از ذخایر مورد نیاز ما است.

انتهای پیام/ 221

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار