کد خبر: ۱۰۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
پاک‌آئین در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:
سفیر پیشین کشورمان گفت: از نظر رهبر انقلاب " تولید" محور اصلی اقتصاد مقاومتی است و در سال های اخیر، "تولید" کلید واژه اصلی بیانات ایشان بوده است.

جهش تولیدمحسن پاک آئین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری شعار سال به «جهش تولید» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب صاحب گفتمان اقتصاد مقاومتی هستند که این گفتمان در واقع یک نظریه اقتصادی است. کاربردی شدن این نظریه قطعا به مقاوم سازی کشورهای در حال پیشرفت از جمله جمهوری اسلامی ایران کمک می کند.

او ادمه داد: اجرای این نظریه، مبتنی بر توجه به چند موضوع مهم نظیر تولید، اشتغال، صادرات و حمایت ملی از کالای ایرانی است. در چهار سال گذشته شعار‌های سال حول اقتصاد مقاومتی بوده است. شعار سال ۱۳۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، شعار سال ۹۷ «حمایت از کالای ایرانی»، شعار سال ۹۸ «رونق تولید» بود؛ و امسال نیز رهبر انقلاب شعار سال جدید را «جهش تولید» نام گذاری کردند.

پاک آئین افزود: از نظر رهبر معظم انقلاب " تولید" محور اصلی اقتصاد مقاومتی است، چرا که در سال‌های اخیر، "تولید" کلید واژه اصلی بیانات ایشان بوده است. تقویت تولید ملی در هر کشوری ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی مردم دارد. در سایه رونق تولید است که اشتغال ایجاد می‌شود، صادرات و درآمد ارزی از منابع غیرنفتی  افزایش می‌یابد و وابستگی کشور به درآمد نفت و به عبارتی "خام فروشی" کاهش می‌یابد.  

سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان تصریح کرد: ما با مقاوم سازی اقتصاد می‌توانیم حربه کشور‌های سلطه طلب از جمله آمریکا یعنی تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را بی خاصیت کنیم. اینکه سال جاری به عنوان سال جهش تولید نامیده شده به این معنا است که الحمدلله در سال‌های اخیر، کشور از مرحله رونق تولید عبور کرده و برای جهش تولیدی آماده است.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از کارخانه‌های صنعتی، بهداشتی و دفاعی با ظرفیت بالا کار کرده اند و در حوزه‌های کشاورزی و خدمات هم تحولات مهمی رخ داده است، اضافه کرد:  وضعیت مقابله با قاچاق کالا و ممانعت از واردات کالا بهبود یافته که البته باید بهتر شود. در این شرایط جهش تولید یک اتفاق شدنی و ممکن است و با برنامه ریزی‌های لازم بخصوص در شورای عالی اقتصاد، انشاالله شعار سال عملیاتی خواهدشد.

سفیر اسبق کشورمان درباره اقدامات یک ساله وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اظهار کرد: در سال‌های اخیر دیپلماسی کشور هم در خدمت شعار سال و مقاوم سازی اقتصاد بوده است. دیپلماسی اقتصادی در دستور کار سفارتخانه‌های کشورمان قرار داشته و وزارت صمت و مرکز توسعه صادرات هم همراه با وابستگان بازرگانی برای این هدف تلاش کرده اند.

دیپلمات اسبق کشورمان ادامه داد: برای تحقق شعار سال و یافتن بازار صادراتی برای کالا‌های داخلی، تقویت روابط با همسایگان دور و نزدیک و استفاده از ظرفیت آنان جهت افزایش صادرات و مقابله با تحریم‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.  امروز اغلب کشور‌های منطقه بخصوص در آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین و شرق آسیا، وارد کننده تولیدات دیگر کشور‌ها به خصوص کشور‌های غربی هستند.

پاک آئین تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی در سایه جهش تولید می‌توانند هم نیاز‌های بازار داخلی را تامین کنند و هم بازار کشور‌های گفته شده را با صادرات خود رونق بخشند. بسیاری از کشور‌های آسیایی و حتی اروپا نظیر روسیه نیز همانند ایران از رویکرد‌های یک‌جانبه‌گرایانه و سلطه جویانه آمریکا صدمه دیده اند و به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند. مشابهت نوع زندگی در کشور‌های ایران و آسیای میانه در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، کالا‌های مصرفی و نوع خدمات، دسترسی آسان و سریع در نقل و انتقال کالا، خدمات و رفت‌وآمد، ازمزیت‌های مثبت تجاری و اقتصادی همسایگان هستند.

او ادامه داد: تراز تجاری ما با اکثر این کشور‌ها کاملاً مثبت و به نفع ایران بوده و از اصلی‌ترین بازار‌های صادراتی ایران هستند. در صورتی که دستگاه دیپلماسی همانند سال‌های گذشته در خدمت بازاریابی برای کالا‌های ایرانی باشد، قطعا می‌تواند به جهش تولید کمک کرده و نقش بسیار مثبتی در جهت تحقق شعار سال ایفا نماید.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار