کد خبر: ۱۰۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
علاقه مندان تاریخ پر رمز و راز وایکینگ‌ها را می توانند در موزه نروژ ببینند

علاقه مندان تاریخ پر رمز و راز وایکینگ‌ها را می توانند در موزه نروژ ببینند

آشنایی هر چه بیشتر با وایکینگ‌ها در یکی از موزه‌های نروژ

وایکینگ‌ها Vikings دریانوردان اسکاندیناوی بودند که عمدتاً به زبان اسکاندیناوی قدیمی صحبت می‌کردند. آن‌ها با طرف‌هایی از سرزمین‌های اروپای شمالی رابطه تجاری داشتند. این معامله در یک منطقه وسیع شمالی، مرکزی، شرقی و غربی اروپا در خلال اواخر قرن ۸ تا ۱۱ میلادی صورت می‌گرفت.

وایکینگ ها که بودند,Vikings,موزه وایکینگ ها,کشتی وایکنگ ها,کشتی وایکینگ ها در موزه نروژ
موزه کشتی وایکینگ ها در اسلو در کشور نروژ

امروز به موزه‌ای سر می‌زنیم که آلبوم یادگاری‌های وایکینگ‌ها محسوب می شود. این موزه که با نام موزه کشتی وایکینگ شناخته می‌شود، در شبه جزیره بیگدی و شهر اسلو قرار گرفته است.

وایکینگ ها که بودند,Vikings,موزه وایکینگ ها,کشتی وایکنگ ها,کشتی وایکینگ ها در موزه نروژ
عکس موزه وایکینگ ها در اسلو نروژ

موزه کشتی وایکینگ بخشی از موزه تاریخ فرهنگی دانشگاه اسلو است و محل نگهداری سه کشتی دفن شده دوره وایکینگ به حساب می‌آید. یکی از این کشتی‌ها با نام کشتی اوزبرگ شناخته می‌شود. این کشتی که در یک تپه بزرگ در مزارع اوزبرگ در نزدیکی تانسبرگ در بخش وستفولد نروژ کشف شده است، جزو مصنوعات ظریف باقی مانده از دوران وایکینگ‌ها است.

کشتی اوسبرگ ۲۱/۵۸ متر طول و ۵/۱ متر عرض دارد. یک بادبان مربعی و پانزده جفت پارو برای زمانی که جریان باد موافق نبود تعبیه شده‌اند. محققان سرعت این کشتی را تا ده گره تخمین زده‌اند و گفته می‌شود تاریخ ساخت آن به دهه اول قرن نهم میلادی باز می‌گردد. دماغه و دم کشتی به زیبایی حکاکی شده‌اند و تصویرشان را بر روی بسیاری از کتاب‌های مرتبط با وایکینگ‌ها می‌بینید.

وایکینگ ها که بودند,Vikings,موزه وایکینگ ها,کشتی وایکنگ ها,کشتی وایکینگ ها در موزه نروژ
موزه کشتی وایکینگ Vikings اسلو

سالن این کشتی با بودجه پارلمان نروژ در موزه کشتی وایکینگ ساخته شد و کشتی در سال ۱۹۲۶ با دقت فراوان از پناهگاه‌های دانشگاه اسلو به این سالن منتقل شد.

هویت دو زنی که داخل کشتی پیدا شدند هنوز هم به صورت راز باقی مانده است. یکی از آن‌ها در زمان مرگ حدود ۶۰ الی ۷۰ سال سن داشته و دیگری تقریباً ۲۵ الی ۳۰ ساله بوده که برخی از محققان بر این باور هستند که زن سالمند ملکه وایکینگ‌ها یا یک نجیب زاده و دیگری برده او محسوب می‌شده که باید تا زندگی دیگر نیز در کنار او می‌ماند. البته برخی دیگر اعتقاد دارند که این دو زن از شَمَن‌ها بوده‌اند. یکی از این زن‌ها لباسی با تارهای ابریشم چینی به تن داشته و برخی لوازم خانگی و ابزار کشاورزی نیز به همراه آن‌ها دفن شده است.

 وایکینگ ها که بودند,Vikings,موزه وایکینگ ها,کشتی وایکنگ ها,کشتی وایکینگ ها در موزه نروژ
کشتی وایکینگ ها در موزه نروژ

در موزه وایکینگ‌ها دو کشتی دیگر نیز وجود دارد. یکی از آن‌ها کشتی «گوکْسْتاد» (Gokstad) با ۲۳/۲۴ متر طول و ۵/۲۰ متر عرض است که شانزده جفت پارو و یک بادبان تکی مربعی داشت. باستان شناسان اعتقاد دارند تا هفتاد نفر می‌توانستند با این کشتی سفر کنند. این یافته را نیز مانند کشتی اوسبرگ برای تدفین استفاده می‌کردند و تنها اندکی بعد از آن در حوالی سال ۸۹۰ میلادی ساخته شد. برخی از نروژی‌های ماجراجو برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ یک نسخه شبیه به این کشتی را ساخته و بر روی اقیانوس اطلس دریانوردی کردند.

کشتی سوم نیز متعلق به سال ۹۰۰ میلادی بوده ولی تنها نیمی از آن جان سالم به در برده است. البته هنوز هم تماشای بقایای آن شگفت انگیز خواهد بود. در کنار کشتی‌ها می‌توانید تعداد زیادی دست سازه به دست آمده از آن‌ها را نیز در موزه ببینید. این اقلام شامل سلاح، لباس، طلا و نقره و همچنین مبلمان می‌شوند. امروزه مسئولین موزه نگران این اشیا هستند زیرا مواد نگه دارنده‌ای که باستان شناسان اولی برای کشتی اوسبرگ به کار بردند به مرور زمان سبب نابودی بافت چوبی آن می‌شود و تلاش‌هایی جدی‌ برای حفظ آن‌ها از نابودی در دست اجرا است.

در سال ۱۹۰۴ که کشتی اوسبرگ از زیر خاک در آمد، هیچ جایی برای نگهداری آن در موزه تاریخ وقت وجود نداشت؛ در واقع دو کشتی دیگر نیز به خانه‌ای برای نگهداری محتاج بودند. اولین طراحی‌ها برای موزه وایکینگ در سال ۱۹۱۴ انجام شد ولی تا سال ۱۹۵۷ این پروژه به پایان نرسید و بعد از آن درهایش را به روی مردم باز کردند.

 

بیشتر بدانید : قدیمی‌ترین کشتی تدفینی وایکینگ‌ها کشف شد

بیشتر بدانید : کشف 51 اسکلت بدون سر افراد یک قبیله!

بیشتر بدانید : 45 حقیقت جالب درمورد سریال وایکینگ ها که نمی‌دانستید!

بیشتر بدانید : موزه دیدنی که دو رودخانه را به هم متصل می کند + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eavar.com/yjc.ir


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار