کد خبر: ۱۰۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
سفیر ایران در قرقیزستان در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی در شرایط کنونی این موضوع را اشکال جدید تروریسم خواند و از جامع بین المللی خواست تا در برابر این گونه اقدامات مقابله کنند.

«سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در مقاله‌ای که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک قرار داده از جامعه جهانی خواسته است تا برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا متحد شوند.

در این مقاله آمده است: همانگونه که اطلاع دارید و اخبار را با ناراحتی دنبال می‌کنید قریب به سه ماه است جهان با یک ویروس جهانگیر که تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است درگیر می‌باشد.

ابعاد این فاجعه انسانی هر روز وسیع‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. گذشته از دلایل و اسباب انتشار این ویروس کشنده، آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر اهمیت پیدا کرده وظیفه‌ای است که جامعه جهانی اعم از کشورها، سازمان ها و مجامع بین المللی، نهادهای دولتی و غیر دولتی و جوامع مدنی در قبال مبارزه با این ویروس و نجات جان انسان ها بر عهده دارند.

سرعت و روند گسترش  این ویروس نشان می‌دهد هیچ کشوری به تنهائی نمی‌تواند آن را ریشه کن کند مگر اینکه در تمام جهان ریشه کن شود. چنانچه یکی از کشورها در تضعیف این ویروس هم موفق شود هیچ تضمینی وجود ندارد که مجددا به کشورهای دیگر سرایت نکند.

امروز شعار انسانیت، انسان دوستی و دفاع از بشریت همه وجدان های بیدار و آگاه را به سوی خود فرا می‌خواند. باید دست در دست یکدیگر داد و جلوی این فاجعه انسانی را گرفت. امروز انسانیت در مقابل آزمایش سختی قرار گرفته است. یک موجود ناشناخته و نامرئی پیام روشن و هشداردهنده‌ای به قدرت طلب‌ها و ثروت اندوزهای جامعه بین الملل ارسال کرده است.

مهمترین نکته موجود در این پیام آن است که همه انسان ها حق حیات و زندگی دارند و باید به این حق بدون هر گونه تبعیض احترام گذاشت. از خود خواهی، استکبار طلبی و نژاد پرستی دست برداشت و به انسان ها، ملت ها و کشورها به صورت برابر نگاه کرد.

متاسفانه امروز در جلوی دیدگان بشریت حکمرانانی قرار گرفته‌اند که بدون درک شرایط حساس کنونی، به جای آنکه نگاه انسان دوستانه به رنجی که مردم جهان متحمل می‌شوند، داشته باشند با نگاه متعصبانه، مغرورانه و تبعیض آمیز وضعیت کنونی را فرصتی برای فشار بر دیگر کشورها پنداشته و از ابزارهائی مانند تحریم و فشار اقتصادی برای رسیدن به اهداف غیرقانونی و غیر انسانی خود به شکلی بیرحمانه استفاده می‌کنند.

جهان امروز با اشکال جدیدی از تروریسم بنام تروریسم اقتصادی مواجه است و کشورهائی مانند جمهوری اسلامی ایران بارزترین قربانی چنین تروریسمی در وضعیت کنونی بشمار می روند. در حالی که همه کشورها برای مقابله با این ویروس کشنده دست یاری و کمک به یکدیگر دراز می‌کنند دولت ایالات متحده آمریکا با مانع تراشی و برخوردهای سلبی مانع از رسیدن کمک‌های انسانی و داروئی و پزشکی به مردم ایران می شود.

امروز جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از این ویروس و قربانی دادن حدود سه هزار انسان بیگناه با مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و غیر انسانی و غیر قانونی آمریکا نیز مواجه می باشد. این یک واقعیت است که تحریم‌ها مردم ایران و بخش‌های اصلی نظام اقتصادی ایران را هدف قرار داده و منابع مالی و توان ایران را برای مقابله با کرونا عملا محدود کرده است.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم توانمندی بالا در نظام سلامت و درمان که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است تلاش بی امانی را از ابتدای انتشار این ویروس در کشور انجام داده و تاکنون به موفقیت هائی نیز دست یافته است.

اما برای آنکه مسئولین و کادر پزشکی ایران بتوانند به موفقیت‌های خود استمرار بخشیده و در نهایت تجربه خود را در مبارزه با بیماری کووید – 19 در اختیار کشورهای درگیر با این ویروس قرار دهند می‌بایست به تجهیزات پزشکی بیشتر دست پیدا کنند و این امر جز با شکسته شدن تحریم ها و آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف امکان پذیر نخواهد بود.

در مقطع حساس کنونی تنها کار مفیدی که از آمریکا می توان انتظار داشت این است که در مبارزه ایران با کرونا سنگ اندازی نکرده و مانع کمک رسانی بین المللی به ایران نشود. در این رابطه شمار زیادی از سران کشورها از جمله فدراسیون روسیه، چین، ترکیه، پاکستان و دبیر کل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده اند.

تلاش‌های این دولت‌ها اخلاقی و ستودنی است. اکنون زمان آن فرا رسیده تا همه اعضای جامعه جهانی نقش واقعی خود را ایفا کرده و با صدای بلند خواهان بر چیده شدن تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه بشریت شوند. زمان آن فرا رسیده که انسانیت و مهربانی چهره واقعی خود را نشان دهد.

امروز همه انسان ها، همه کشورها، همه نهادها و همه تصمیم گیرندگان در قبال فاجعه‌ای که هر روز و هر ساعت در مقابل چشمانمان رخ می‌دهد مسئول هستند و باید در مقابل وجدان خود و بشریت پاسخگو باشند.

امید است همه کسانی که شرایط حساس کنونی و فشارها و رنج‌هائی که مردم ایران در اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی متحمل می‌شوند را درک می‌کنند با پیوستن به کمپین مبارزه با تحریم علیه ایران همدردی و هم نوائی خود را با مردم مسلمان ایران نشان دهند. 

انتهای پیام/.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار