کد خبر: ۱۰۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
بیلبوردهایی برای تبلیغ قسمت های مختلف حیوانات از خون تا پاها، روده و سایر اعضای بدن

سلامت نیوز:در طول اپیدمی سارس در سال 2003 که منشا ان چین بود، چین ممنوعیت هایی را در زمینه تجارت حیوانات وحشی وضع کرد. بسیاری از طرفداران محیط زیست و متخصصان پزشکی همچون اعضای آکادمی علوم چین امیدوار بودند که این محدودیت ها دائمی شود، اما پس از بحران این تجارت دوباره کار خود را شروع کرد.

به گزارش سلامت نیوز چین و جنوب شرقی آسیا، نقاط مرکزی برای ظهور بیماری های مشترک انسان و دام اند. عوامل بیماری زایی که به طور طبیعی در حیات وحش اتفاق می افتد و مسیرشان را در بین حیوانات اهلی و انسان ها از طریق جهش یا تماس با آنها پیدا می کنند. که این امر بخاطر تقاضا برای حیوانات و قسمت های مختلف آنها چه برای خوردن یا تحت عنوان طب سنتی می باشد که عوامل بیماری زای بالقوه ایی را به طور گسترده حمل می کنند.

طبق گفته آژانس تحقیقاتی محیط زیست[1] واقع در لندن که تحقیقات و کارزارهایی را علیه جرایم محیطی انجام دهد، شیوع ویروس کرونا نیز باعث نشده است که تقاضا برای حیوانات وحشی کاهش یابد. مطالعه ای که در اکتبر سال 2019 در مجله ساینس تحت عنوان تجارت جهانی حیوانات وحشی[2] منتشر شد، تخمین زده است که تجارت گونه های حیات وحش، 5600 گونه حیوانی را در برمی گیرد که تقریبا یک پنجم حیوانات مهره دار شناخته شده را شامل می شود.

نمایی از بازار ووهان چین

در حالیکه برخی تجارت های حیات وحش غیرقانونی است، بخش عمده ای از صنایع پنهان، شامل تجارت قانونی می شود، که اغلب اوقات تجارت کنترل نشده گونه های محافظت نشده شامل جوندگان، خفاش ها، مارها و قورباغه ها می شود.

تجارت حیات وحش بویژه در آسیا به طور خاص برای سلامت بشری خطرناک است، زیرا این حیوانات اغلب به صورت زنده منتقل و فروخته می شوند و گاهی به شکل زنده خورده می شوند. مخفیانه ترین لابراتوری که بارها سبب شیوع امراض همه گیر در جهان شده است. و تحت عنوان بازارهای مرطوب شناخته می شوند. بازارهایی که مردم، حیوانات زنده و حیوانات مرده مانند سگ، مرغ، خوک، مار، زباد و بسیاری از حیوانات دیگر در تماسی نزدیک و مداوم قرار دارند. جاییکه به راحتی این بیماری های مشترک انسان و حیوان می تواند منتقل شود. در چنین بازارهایی، غرفه هایی با فضای باز در مسیرهایی باریک در کنار هم قرار گرفته اند جاییکه افراد محلی و بازدیدکنندگان برای خرید گوشت ها و حیوانات جدید رسیده و تکه کردن آنها مراجعه می کنند. مخلوطی از حیوانات زنده متنوع، گوشت های مختلف آنها و وسایل مختلف برش زدن گوشت ها و حیوانات در کنار هم جمع شده اند. آنچه سبب شده انجمن حمایت از حیات وحش[3] بیان کند که: "بازار حیوانات زنده با نظارت بسیار کم که همراه با تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی نیز همراه است، فرصت بی نظیری برای ویروس ها است تا از میزبان حیوانات وحشی به انسان منتقل شوند."

آندرس گومز[4]، متخصص محیط زیست و دامپزشکی، در ویرجینیا بیان می کند که "حتی اگر یکی از این جهش ها یک اتفاق نادر باشد، میلیون ها تماس هر روز در این نوع بازارها روی می دهد. انگار شما با آتش بازی می کنید."

بازارهای مرطوب محل فروش انواع مختلف حیوانات زنده و گوشت آنها

بازارهای گوشت زنده، آزمایشگاههای مناسبی برای ایجاد ویروس های جدید هستند. حیوانات استرس زده و پریشان، ویروس های بیشتری را بیرون می ریزند و بیشتربه عفونت حساس هستند و قفس ها اغلب در روی هم چیده می شوند و این امر سبب بی حفاظی بیشتر می شود. شما یک پرنده دارید که روی قفس یک لاک پشتی قرار گرفته که روی یک گربه زباد است. دکتر والزر[5] می گوید برای ظهور یک ویروس جدید، چه محلی بهتر از این محل ها که به راحتی بدل به آزمایشگاهی برای ظهور ویروس می شود.

بازار مرطوب ووهان چین

دکتر نیجمان[6] این را به گفته قبلی می افزاید که در این چنین بازارهای مرطوبی، اصول بهداشت عمومی هم رعایت نمی شود و برای همه تکه گوشت های تمام حیوانات یک چاقو استفاده می شود و از شستن دست ها هم که خبری نیست.

به طور روزافزونی گونه های مختلف و تعداد زیادی حیوان با هم مخلوط می شوند. با پیشرفت تکنولوژی حمل و نقل و این واقعیت که بسیاری از گونه های محلی یا تعدادشان در حال کم شدن و انقراض است، بسیاری از حیوانات این بازارها از مسافت های طولانی تر به آنجا آورده می شوند. گونه های جدید، عجیب و غریب برای خرید و فروش و تجارت به تناوب به این بازارها آورده می شوند تا عطش خوردن گوشت های مختلف حیوانات را فرونشاند.

نمونه ای از مورچه خوارهای فروخته شده در بازار مرطوب ووهان چین

چین 54 گونه وحشی را برای پرورش تجاری و فروش تصویب کرده است که در بین آنها روباه های قرمز آمریکایی، گورخرهای استرالیا و شترمرغ آفریقایی وجود دارند. این تنوع در بازار ووهان چین جایی که کرونا ویروس جدید انتشار یافت، به وضوح قابل مشاهده است. تنها در یک فروشگاه گوشت شما می توانید گوشت طاووس زنده ، موش، روباه ، تمساح ، توله گرگ، سگ، لاک پشت ، مار ، خوک وحشی و غیره را بخرید.

تنوع حیوانات وحشی فروخته شده در یک بازار مرطوب

خانم گابریل از صندوق بین المللی رفاه حیوانات[7] بیان می کند که بیلیبوردهای بعضی از این فروشگاه ها تبلیغ قسمت های مختلف حیوانات از خون آنها تا پاها، روده و سایر اعضای بدن از هفتاد گونه حیوان مختلف را شامل می شود. این حیرت انگیز است. در استان گوانگدونگ در سال 2003 با ظهور سارس این مغازه ها موقتا تعطیل شد. تجارت و مصرف در نتیجه آن به شدت کاهش یافت. اما این تجارت با وجود درخواست های فراوان جهت ممنوعیت دائمی آنها طی حدود یکسال مجددا از سر گرفته شد. چین نبایستی درد بعد از چنین بیماری را بعد از بهبود آن فراموش می کرد.

نمونه ای از خفاش های فروخته شده در بازار مرطوب ووهان چین

دانشمندان بیان می کنند که بدون ممنوعیت کامل تجارت حیوانات وحشی، تنها چیزی که برای ظهور ویروس بعدی وجود دارد، مساله زمان است که چه زمانی مجددا شاهد ویروس دیگری هستیم. دکتر گومزدرباره اپیدمی کنونی ویروس کرونا می گوید که اگر چیزی تغییر نکند این ویروس تنها یک بخشی از یک مجموعه ادامه دار ویروس ها خواهد بود که هر چند سال یکبار جامعه جهانی را درگیر می کند. ما مجبوریم تا بعنوان یک جامعه واحد جهانی تصمیمی بگیریم که آیا با این مساله به راحتی کنار می آییم که مجددا در آینده ویروس دیگر ظهور پیدا کند و بسیاری از مردمی را که آلوده می شوند را بکشد. این موضوع باید یکبار برای همیشه پایان یابد.

دولت چین این قدرت را دارد تا بطور دائم تمامی تجارت حیوانات وحشی را ممنوع کند. آنچه شاید بسیار خوش بینانه بنظر می رسد، اما واقعیت اینست که در دو دهه گذشته چندین بار جامعه جهانی درگیر ویروس هایی از چین شده است که ناشی از همین تجارت وحشیانه است.

سیاست های این کشور در زمینه تجارت حیات وحش مبتنی بر این اساس است که حیات وحش، منبعی طبیعی است که باید از آن استفاده شود و بجای اینکه این موضوع را از دیدگاهی اکولوژیک، زیست محیطی بنگرند، تنها از دیدگاهی اقتصادی و بهره جویانه بدان نگریسته می شود که حیوانات بایستی برای بهره اقتصادی انسان ها و لذت آنها مورد استفاده قرار گیرند.

ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی نیازمند تغییری اساسی در رویکردهایمان به طبیعت و حیوانات دارد. بایستی حیوانات را بعنوان بخشی از ساکنان این سیاره بپذیریم. ما نیازمند آنیم تا با احترام بیشتر به حیوانات و طبیعت پیرامونمان بنگریم. دولت چین معضل بزرگی را بویژه از نظر اقتصادی برای خود با همین قوانین و دیدگاه ها ایجاد کرد. با تشویق استفاده از حیوانات وحشی و عدم احترام به حیوانات وحشی و عدم رعایت اصول اکولوژیک سبز، میزان ضرر اقتصادی که چین ناشی از این رفتار خود دید بسیار بزرگ و دردناک بود. این در حالی بود که چین برای چندین بار در دو دهه گذشته موجب شیوع ویروس های همه گیر در جهان شده است. حال بایستی دولت چین انتخاب کند که آیا منافع اقتصادی اقلیتی کوچک را ترجیح می دهد یا منافع بهداشت عمومی 1.4 میلیار چینی و بقیه جهان را مورد حمایت قرار می دهد.

نویسندگان : دکتر مجتبی ولی بیگی، رحیمه عزیز زاده، انجمن تغذیه طبیعی و گیاهخواری آذربایجان شرقی


[1] - the Environmental Investigation Agency

[2] - Global wildlife trade across the tree of life: https://science.sciencemag.org/content/366/6461/71

[3] - the Wildlife Conservation Society

[4] - Dr. Gomez at the Inner City Fund (ICF) in Fairfax, Virginia.

[5] - Dr. Walzer

[6] - Dr. Nijman

[7] - Ms. Gabriel, of the International Fund for Animal Welfare

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار