کد خبر: ۱۰۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
 خرمالو یک میوه پاییزی خوشمزه و بسیار مفید است. خوردن این میوه برای پوست و مو نیز فواید زیادی دارد که در این مقابه به آنها می پرداریم

 خرمالو یک میوه پاییزی خوشمزه و بسیار مفید است. خوردن این میوه برای پوست و مو نیز فواید زیادی دارد که در این مقابه به آنها می پرداریم

خرمالو بخورید تا پوستی شفاف و مویی زیبا داشته باشید

خرمالو یا میوه خدایی (ریشه این اسم از زبان یونانی گرفته شده است) معمولا در طول فصل پاییز روانه بازار می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. در حالی که انواع گوناگونی از این میوه خوش‌طعم وجود دارد نوع ایرانی آن یکی از شیرین‌ترین و پرطرفدارترین انواع آن است. مصرف خرمالو فواید بسیاری مانند کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد بهتر سیستم گوارش، انرژی‌زایی همراه با خواص ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی دارد. اما یکی از بهترین فواید مصرف خرمالو تاثیر شگفت‌انگیز آن بر پوست صورت است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاکسازی کبد و کلیه با خرمالوی پاییزی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خرمالو لثه های تان را سالم نگه می دارد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کسانی نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند؟


  خواص خرمالو برای پوست و مو چیست؟

۱- خرمالو رنگ پوست را روشن می‌کند
خرمالو

استفاده از ماسک خرمالو برای روشن شدن رنگ پوست بسیار موثر و نتیجه‌بخش خواهد بود. این ماسک طبیعی حاوی ویتامینA، ویتامین E و کاروتین* Carotene است که برای روشنی و شفاف شدن پوست بسیار مناسب هستند. کافی است ماسک خرمالوی خالص را روی صورت‌تان بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید تا پوست صورت‌تان به طور ویژه‌ای درخشان و زیبا شود.

* کاروتین Carotene: کاروتن نوعی ترکیب آلی آلکنی است که رنگدانه‌ای نارنجی بوده و عامل رنگ نارنجی هویج و دیگر میوه های نارنجی و منبع ارزشمندی برای ویتامینA میباشد.


۲- خرمالو میزان چربی پوست را متعادل می‌کند

چربی بیش از اندازه باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و در نتیجه پوست‌تان دچار جوش و حتی تغییر رنگ هم خواهد شد. برای متعادل‌سازی چربی پوست‌تان کافی است خرمالو را با آب‌خیار مخلوط کنید و یک روز در میان روی پوست‌تان بمالید تا منافذ بسته آن باز شود و میزان چربی آن تنظیم شود.


۳- خرمالو از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

خرمالو دارای ترکیبات طبیعی برای پیشگیری از پیری زودرس است. مصرف مداوم ماسک خرمالو می‌تواند باعث جوان‌سازی، نشاط و سلامت دوباره پوست‌تان شود. خواص طبیعی و آنتی‌باکتریالی (ضد باکتری ها) این میوه نارنجی‌رنگ با محرک‌های بیرونی و درونی بدن مبارزه می‌کند و از وقوع نشانه‌ها و علائم پیری جلوگیری می‌کند.


۴- مصرف خرمالو مانع از ایجاد چین و چروک‌های صورت می‌شود

خرمالو حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانند یک کرم ضد آفتاب طبیعی از مضررات پرتوهای اشعه UV جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه ۱۶ میلی‌گرم لیکوپن با آسیب‌ها و صدمات بافت‌های سلولی پوست مبارزه می‌کند و رطوبت لازم برای پوست را حفظ می‌کند. این ویژگی از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر روی پوست هم جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لیکوپن بخورید


۵- خرمالو سلامت مو را بهبود می‌بخشد

خرمالو حاوی مواد مغذی بسیاری مانند ویتامینA، ویتامین B،ویتامین C است که برای حفظ سلامت موها بسیار مهم و موثر هستند.


۶- آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی درون خرمالو مانع از پیری می‌شود

محرک‌های مضر برای بدن،نه تنها منجر به ابتلا به سرطان می شوند بلکه می‌توانند باعث پیری زودهنگام در افراد مختلف شوند. این محرک‌ها باعث ایجاد صدمات جدی به سلول‌های پوستی می‌شوند و روند پیری را سریع‌تر می‌کنند. اما آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی درون خرمالو مانع از افزایش این فرایند می‌شوند و تا حد زیادی موجب از بین رفتن تاثیرات منفی این محرک‌ها هم خواهند شد. ویتامین C یکی از تاثیرگذارترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای حفظ و مراقبت از پوست است. این یک ویتامین حلال در آب است و نمی‌تواند در بدن ذخیره و انباشته شود. پس باید ویتامین مورد نیاز خود را روزانه تامین و دریافت کنید.

ویتامین A و ویتامین K پوست را سالم نگه می‌دارند و چین و چروک‌های مرتبط با پیری را کاهش می‌دهند. علاوه بر این ویتامین‌های مفید، بتاکاروتن* β-Carotene و لوتئین‌زی‌اکساید (رنگدانه های آن) موجود در آن تاثیر به سزایی در سلامت پوست خواهند داشت.

*بتاکاروتنβ-Carotene : رنگ نارنجی سبزیجات از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی کارتنوئید که بتاکاروتن نامیده می‌شود، ناشی می‌گردد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با خواص شگفت انگیز خوراکی های نارنجی رنگ پاییزی آشنا شوید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟


خوب، تا به اینجا توضیح دادیم و احتمالا قانع شده‌اید که چرا استفاده از خرمالو می‌تواند برای پوست‌تان مفید و اثربخش باشد. پس بد نیست تا با چند دستور‌العمل ساده و خانگی برای تهیه ماسک خرمالو هم آشنا شوید.


طرز تهیه ماسک خرمالو برای مراقبت از پوست

ماسک خرمالو و روغن زیتون
ماسک-خرمالو

یک خرمالو را پوست بگیرید و با یک قاشق‌چای‌خوری روغن زیتون و یا روغن آفتاب‌گردان مخلوط کنید و بعد یک عدد زرده ‌تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یک دست شود. ماسک را روی صورت‌تان بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب بشویید.


ماسک خرمالو و سیب‌زمینی

سفیده یک تخم‌مرغ را جدا کنید و بعد از اینکه پوست خرمالو را گرفتید سفیده را با آن مخلوط کنید، خوب هم بزنید و بعد با یک قاشق‌غذاخوری ماست کم‌چرب همراه با یک‌ قاشق ‌غذاخوری سیب‌زمینی خام و رنده شده مخلوط کنید. پوست‌تان را تمیز کنید و ماسک را روی آن بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و با استفاده از یک پد پنبه‌ای و یا یک اسفنج نرم آن را پاک کنید.

ماسک خرمالو، شیر، تخم‌مرغ و عسل

زرده تخم‌مرغ را جدا کنید. پوست خرمالو را بکنید و با آن مخلوط کنید. همه مواد را درون یک کاسه تمیز بریزید. یک قاشق ‌چای‌خوری شیر و یک ‌قاشق ‌چای‌خوری عسل هم اضافه کنید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید کمی گلیسیرین و مرطوب کننده هم اضافه کنید. ماسک را روی صورت‌تان بگذارید و ۱۵ دقیقه بعد با آب و یک پاک‌کننده گیاهی بشویید. استفاده از این ماسک موجب درخشش پوست‌تان خواهد شد و منافذ بسته شده آن را مجددا باز خواهد کرد و چهره‌ای شاد و جوان را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.


بیشتر بدانید : خرمالو سرد است یا گرم؟ + خواص خرمالو



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatism.com


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار