کد خبر: ۱۰۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
به گفته وزیر ارتباطات، افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی گفت با تبدیل ADSL به VDSL با افزایش قیمت همراه نیست و تنها درصورت افزایش حجم مصرف و یا تغییر مودم، منجربه افزایش هزینه بیشتر برای کاربران می‌شود.

افزایش سرعت اینترنت کلید خورد

به گفته وزیر ارتباطات، افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی گفت با تبدیل ADSL به VDSL با افزایش قیمت همراه نیست و تنها درصورت افزایش حجم مصرف و یا تغییر مودم، منجربه افزایش هزینه بیشتر برای کاربران می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای  ADSL است و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به این موضوع اشاره کرده، چندی پیش هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد. جهرمی شب گذشته نیز اعلام کرد با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ شده که تا پایان اردیبهشت سرعت همه‌ مشترکین خود را به ۱۶مگابیت ارتقا دهند.

به گفته او با جایگزینی سرویس ADSL با VDSL، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن روی همان سیم مسی است، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی به ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در ارتباط زنده (لایو) اینستاگرامی اظهار کرد که افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست؛ هزینه اضافی از مشترک گرفته نمی شود مگر برای هزینه مودم و ارتقای آن.

آذری جهرمی با اشاره به افزایش ترافیک شبکه اینترنت‌ اظهار کرد: طراحی شبکه تلفن همراه کشور برای همراه اول و ایرانسل که‌ اپراتورهای بزرگ ما هستند، روزانه ۷.۵ پتابایت ترافیک را پیش‌بینی کرده بود. این عدد در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۹۸، برای هر اپراتور تلفن همراه به حدود ۶.۸ پتابایت رسید که عددد قابل توجهی است. در این شرایط متوسط سرعت اینترنت نسل چهار موبایل در کشور، می‌توانست حدود ۱۵ مگابیت‌برثانیه باشد، اما هر چه حجم مصرف بالا می‌رفت، سرعت اینترنت نسل چهار هم با کاهش روبه‌رو بود.

وی با بیان اینکه از شب گذشته مصرف ترافیک از ۱۱.۲  پتابایت گذشته است، افزود: البته در این مدت اقدامات مناسبی از سوی اپراتورها انجام شده برای اینکه خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند. همچنین بخشی از فرکانس‌هایی که در اختیار سایر فعالیت‌ها بود را آزادسازی کردیم و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دادیم، شرکت‌های بین‌المللی که تهیه‌کننده تجهیزات ما بودند نیز برای این افزایش ظرفیت همکاری کردند و اکنون ظرفیت شبکه موبایل از متوسط روزانه ۷.۵ پتابایت به ۱۱.۲ پتابایت افزایش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شب گذشته ظرفیت شبکه موبایل از ۱۱ پتابایت نیز عبور کرد، گفت: این بدان معناست که ظرفیتی که برای شبکه نسل چهار موبایل فراهم شده بود دوباره تکمیل شده است. به دلیل استفاده کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها که برای آموزش نیازمند اینترنت هستند، این ظرفیت شبکه افزایش پیدا می‌کند، اما ما منابع فرکانسی را در اختیار نداریم و همه تلاشمان برای توسعه ظرفیت شبکه انجام دادیم.

پیگیری آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی

آذری جهرمی ادامه داد: فرکانس‌های لازم اکنون در اختیار صداوسیماست. امروز با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، گزارشی از پیگیری‌ شش ساله برای آزادسازی این فرکانس‌ها ارائه کردم که به‌صورت فوری این موضوع در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بگیرد که ما بتوانیم این فرکانس‌ها را با همکاری صداوسیما آزاد کنیم و به شبکه تلفن همراه اختصاص دهیم و سرعت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شبکه اینترنت خانگی، اظهار کرد: ما یک بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت ارائه دادیم و پیش‌بینی ۵۰ درصد رشد اینترنت در شبکه ثابت را داشتیم، اما با ۱۰۰ درصد رشد مواجه شدیم که بیش از پیش‌بینی‌های ما بود و شبکه خانگی چند روز با اختلال مواجه شد. البته توسعه شبکه اینترنت خانگی کمی ساده‌تر از شبکه تلفن همراه است که این ارتقاء صورت گرفت و در ۲۷ اسفند شبکه اینترنت خانگی به کیفیت قبل برگشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد از کاربران بیش از ۷۰ درصد این اینترنت را استفاده کردند، افزود: اکنون وضعیت شبکه ثابت نسبتا مناسب است البته باید اقدامات بیشتری انجام شود، شبکه تلفن همراه هم پایدار است اما با توجه به رشد استفاده و شرایط فعلی، به نظر می‌رسد روند کاهشی در کیفیت داریم و امیدواریم با آزادسازی این فرکاسن بتوانیم این موضوع را پوشش دهیم و کیفیت شبکه را در کوتاه‌مدت برگردانیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار