کد خبر: ۱۰۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
همه چشم‌انتظار خداحافظی با کووید-۱۹

سلامت نیوز:با در نظر گرفتن عوامل متفاوت، پیش‌بینی‌های متعددی برای روز آخر حضور کرونا در کشورهای مختلف مطرح می‌شود و در ایران هم تاکنون پنج سناریو برای اتمام ماجرای این بیماری پیش‌بینی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، با در نظر گرفتن عوامل متفاوت، سناریوهای متعددی برای روز آخر حضور کرونا در کشورهای مختلف مطرح می‌شود و در ایران هم تاکنون پنج داستان برای اتمام ماجرای این بیماری پیش‌بینی شده است.


در مقاله‌ای که اخیراً اقتصاددانان کشورمان روی درگاه دانشگاه ییل برای تحقیقات مربوط به سلامت منتشر کرده‌اند، با بسط یک مدل اپیدمیولوژی سعی شده است که موارد شناسایی نشده به این بیماری تخمین زده شود و تفاوت سناریوهای مختلف بر این اساس است:
سناریوی پایه یا همان سناریوی کنترل نشده

ایزوله کردن کامل موارد آلوده شناسایی‌شده (کسانی که جواب آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده است)

ایزوله کردن موارد و سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی

انجام آزمایش به‌صورت گسترده، تشخیص موارد و اعمال قرنطینه

ترکیبی از سناریوهای قبلی ایزوله کردن بیماران، سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی و آزمایش‌ کردن گسترده

نتایج سناریوی اول و دوم مشابه است
سناریوی دوم با این فرض مدل‌سازی شده است که به‌محض اینکه فردی مبتلا به کووید‌-۱۹ تشخیص داده شد، تمام اقدامات لازم برای جداسازی او از دیگر افراد صورت بگیرد. کشور چین تمام موارد بیماری را با اجبار در بیمارستان بستری کرد و تنها به مواردی که نیاز به مراقبت‌های درمانی دارند اکتفا نکرد؛ مقامات چینی این اقدام را در راستای جلوگیری از انتشار رو به گسترش در مکان‌های مسکونی و دیگر مکان‌های اجتماعی اجرا کردند. نتایج مقاله نشان می‌دهد که این سناریو تأثیرگذاری لازم را ندارد و رشد اپیدمی بدون ایزوله کردن کامل و حتی در صورت ایزوله کردن کامل موارد مبتلا با نرخ نسبتاً یکسانی گسترش پیدا می‌کند.


ناکارامدی سناریو سوم بدون قرنطینه ۸۰ تا ۹۰ درصدی جمعیت
در سناریوی سوم نمودارهای حاصل از نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، اضافه کردن سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد؛ اما نکته اینجاست که در این مرحله از اپیدمی حداقل ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت باید سیاست ماندن در خانه را اجرا کنند. متأسفانه درصورتی‌که فقط یک‌چهارم جمعیت به ارتباطشان با دیگران ادامه دهند، تعداد تلفات به‌راحتی از ۲۵۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت و در این صورت تعداد بیماران نیز در مقاطعی به بالاتر از ظرفیت حداکثر بیمارستان‌های کشور خواهد رسید.


افزایش ده برابری تست کرونا در سناریوی چهارم
سناریوی چهارم نیز که با انجام گسترده تست‌ همراه است با این فرض مدل‌سازی شده است که مقامات بهداشتی تعداد تست‌ها را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهند. این اقدام کمک می‌کند تا موارد آلوده به ویروس ایزوله شوند، کمک‌های ضروری پزشکی در اختیار بیماران قرار بگیرد و همچنین از سرعت پخش ویروس به بقیه جمعیت نیز کاسته شود. این سیاست سبب می‌شود تا اشخاص از گروه مبتلایان ناپیدا (کسانی که بیمار هستند، اما گزارش نشده‌اند) به گروه بیماران گزارش‌شده منتقل شوند و درنهایت منجر به اقدامات بهتر پیشگیرانه و کنترل شیوع بیماری شود. حتی در این سناریو نیز بیشتر از ۷۵ درصد جمعیت به این بیماری مبتلا می‌شوند و تعداد تلفات بسیار سنگین خواهد بود. تنها با ترکیب کردن این سناریو با سناریوهای قبلی، می‌توان امیدوار بود که بتوان اپیدمی را کنترل کرد و جان‌ها را نجات داد.


سناریوی پنجم؛ سناریوی ترکیبی
در سناریوی پنجم نیز که ترکیبی از سناریوهای دیگر است، فرض بر این است که فقط ۵۰ درصد از جمعیت سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و از سوی دیگر فرآیند تشخیص بیماران و انجام تست نیز به ۱۰ برابر مقدار کنونی افزایش پیدا می‌کند. در این تحقیق آمده است که اگر این سیاست ترکیبی، یعنی سیاست ماندن در خانه و تست گسترده، اگر به‌سرعت اجرا ‌شود، تعداد تلفات تا پایان ماه ژوئن (اواخر خرداد) زیر ۵ هزار نفر باقی می‌ماند. همچنین حداکثر تعداد افراد بیمار (مجموع افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده است و افرادی که تست نداده‌اند و گزارش نشده‌اند اما بیمارند) درنهایت به ۱۷۵ هزار نفر خواهد رسید و اکثریت جامعه نیز به این ویروس مبتلا نخواهند شد. همچنین نتایج حاصل نشان می‌دهد که در سناریوی ترکیبی، در زمان اوج شیوع این بیماری، تعداد بیمارانی که نیاز به مراقبت بیمارستانی دارند، از ظرفیت بیمارستانی کشور تجاوز نخواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار