کد خبر: ۱۰۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

سلامت نیوز:جهان در روزمرگی هایش غوطه ور بود که به یکباره حضور مهمانی نا خوانده همه معادلات از پیش تعیین شده را تحت تاثیر قرار داد و نظم جهانی را بر هم زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، ویروس کرونا با حضور غیر منتظره و شیوع برق آسایش حتی زمان چاره اندیشی را از دولت‌ها و حکومت‌ها گرفت و درست در همین زمان بود که موضوع شایسته سالاری بار دیگر پر رنگ تر از پیش خود نمایی کرد چرا که همه حکومت‌های جهانی خود را در برابر این ویروس دموکرات عاجز دیدند و در اکثر کشور‌ها مدیریت درستی برای کنترل این بیماری صورت نگرفت.

حالا اما به این دلیل که گفته می‌شود این ویروس حال حالاها قرار است مهمان نا خوانده جهان باشد موضوعات دیگری مثل همزیستی مسالمت آمیز با آن مطرح می‌شود، بدون شک این موضوع مستلزم ترک خیلی از عادت‌ها در جهان و تغییر سبک زندگی انسان‌ها است و چاره‌ای جز آن دیده نمی‌شود اما باید دید مختصات زندگی مسالمت آمیز با یک ویروس دموکرات چگونه باید باشد؟ از طرف دیگر نگرانی‌های زیادی در خصوص زندگی پسا کرونایی مطرح است و به گفته کارشناسان باید عزم راسخی برای حل مشکلات دوران پسا کرونایی وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی که همه حکومت‌های جهانی سرگرم کنترل این ویروس هستند که البته از آن هم عاجزند، آیا برنامه ریزی درستی برای زندگی پسا کرونایی صورت خواهد گرفت؟ بدون شک این موارد باید از دید کارشناسان سراسر دنیا مورد بررسی قرار بگیرد تا بحران‌های دیگری حاصل نشود.

> همه انسان‌های روی کره زمین مثل زنجیرهبه هم متصل هستند

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص همزیستی مسالمت آمیز با کرونا به گفت: «همزیستی مسالمت آمیز با کرونا بر می‌گردد به اینکه در سراسر جهان همزیستی مسالمت آمیز بین انسان‌ها بار دیگر احیا شود چرا که ما دیدیم بدون این موضوع نمی‌توان با کرونا مقابله کرد. تا پیش از این گفته می‌شد که باید خود مراقبتی داشته باشیم اما واقعیت این است که برای همزیستی مسالمت آمیز با چنین ویروسی باید دگر مراقبتی را به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بپذیریم.

تا الان متوجه شده ایم که جوانان با اینکه درصد ابتلایشان به بیماری زیاد است اما درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در آن‌ها بسیار پائین است، همزیستی مسالمت آمیز به ما یاد‌آور می‌شود که همه افراد جامعه باید نگران یکدیگر باشند و آن جوانترها باید بیش از هر زمان نگران حال سالمندان باشند. در واقع می‌خواهم بگویم وقتی دیگران را مبنی قرار می‌دهیم خواه نا خواه خود مراقبتی را هم لحاظ کرده ایم چرا که کرونا به همه جوامع این را گوشزد کرد که همه انسان‌های روی کره زمین مثل زنجیره به هم متصل هستند و هر گونه رفتار و عملکرد ما می‌تواند باز تاب حتی جهانی داشته باشد.»

او در ادامه تاکید کرد:« همزیستی مسالمت آمیز با کرونا به ما این امکان را می‌دهد که از تهدید‌ها فرصت بسازیم اما این را فراموش نکنیم که این موضوع تنها با شایسته سالاری و کار کارشناسی امکان پذیر است، ریشه و بنیان همزیستی مسالمت آمیز همان بهزیستن انسان‌ها است و بهزیستن یعنی به جای خود مراقبتی، دگر مراقبتی را پیشه کنیم. کرونا به ما نشان داد اگر نتوانیم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم بهزیستن هایمان هم به خطر می‌افتد و این موضوع حتی شامل افراد مرفه و بیشتر برخوردار هم می‌شود.

کرونا این حسن را داشت که به مردم سر تا سر جهان یاد آوری کرد چه چیزی از زندگی می‌خواهند تا در دوران پسا کرونا به طور جدی به دنبال مطالباتشان بروند به همین دلیل هم من معتقدم در دوران پسا کرونا کار دولتمردان سخت تر خواهد شد چون با مردم جدی تری رو به رو خواهند بود.»

> در پسا کرونا جهان با بحران اقتصادیمواجه خواهد شد

این آسیب شناس اجتماعی در رابطه با زندگی پسا کرونایی نیز می‌گوید:«زندگی در پسا کرونا با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. برخی از این تغییرات کوتاه مدت هستند و از همین حالا نیز مشهودند؛ پیش بینی می‌شود نرخ بیکاری در پسا کرونا بسیار افزایش خواهد یافت و در تمام دنیا تولید در شرایط نا مطلوبی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر همه نگرانی‌ها برای زندگی پسا کرونا حول محور‌های اقتصادی است اما از آسیب‌های اجتماعی آن نیز که زیر مجموعه مشکلات اقتصادی است نمی‌توان غافل شد.

دولتمردان باید از همین حالا برنامه مدونی از لحاظ اقتصادی برای دوران پسا کرونایی داشته باشند تا بحران‌های اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر آن‌ها نشود. برای مثال من فکر می‌کنم در کشور ما در دوران پسا کرونا دزدی به شدت افزایش خواهد یافت چرا که اقتصاد ما امروز بیمار است و بیکاری چیزی نیست که بتوان در شرایط اقتصادی امروز از آن چشم پوشی کرد. همه کارشناسان بر این اعتقادند که در دوران پسا کرونا وضعیت اقتصادی در تمام دنیا با چالش‌های زیادی رو به رو خواهد بود و اگر حکومت‌ها نتوانند این وضعیت اقتصادی را که تاثیر مستقیمی بر وضعیت اجتماعی مردم دارد کنترل کنند، با نوع دیگری از خشونت اجتماعی مواجه خواهیم بود.» او تاکید کرد:

« کودکان و نوجوانان، امروز در حساس ترین شرایط خود قرار دارند، کودکانی که شرایط سخت قرنطینگی را تحمل می‌کنند در پسا کرونا با بحران مواجه خواهند بود، دانش آموزان هم که با افت شدید تحصیلی مواجه می‌شوند و مسئولان هیچ اقدام درستی برای رفع این موضوع انجام نداده‌اند. به نظر من در بحران امروز کودکان و نوحوانان مغفول مانده‌اند و حتی برنامه‌های سرگرم‌کننده هم برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است، بنابر این تاثیر نا مطلوب این روز‌های قرنطینگی را بعد‌ها در این نسل شاهد خواهیم بود.

کل دنیا به قدری درگیر کرونا ویروس هستند که هیچ فکر و برنامه‌ای برای پسا کرونا ندارند و این بسیار نگران‌کننده است. در تمام دنیا موضوع کرونا دیگر از دست سیاستمداران خارج شده است چون آنها نشان داده‌اند که توانایی لازم را ندارند و به کارهای کارشناسی توجهی نمی‌کنند و تنها فرصتی برای تسویه حساب‌های سیاسیشان پیدا کرده اند؛ این بسیار نگران‌کننده است چون پسا کرونا آنها را در تنگنای سخت تری قرار خواهد داد.»

به نظر می‌رسد شرایط زندگی پسا کرونا سخت تر از همزیستی مسالمت آمیز با کرونا خواهد بود. دولتمردان در سراسر دنیا ثابت کردند که توانایی مقابله با این ویروس را ندارند اما آیا در سراسر جهان برنامه ریزی مدونی برای دوران پسا کرونا صورت گرفته است؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار