کد خبر: ۱۰۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
شیوع کرونا و درخواست رئیس مجلس به صداوسیما برای فراهم کردن زیرساخت لازم برای برگزاری ویدئو کنفرانس‌ها، خبرهایی را به گوش می‌رساند که برای محقق شدن این کار، از ۶ فرستنده SNG ارسال صدا و تصویر و سیگنال‌رسانی از ۶ استان اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علیرضا شریفی قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما درباره آمادگی سیگنال‌رسانی به صحن خانه ملت، تأکید کرد:  سازمان صدا و سیما و بویژه معاونت توسعه و فنآوری رسانه وظیفه دارد تا در هر شرایط یآمادگی کامل برای جلوگیری از قطعی سیگنال را دارا بوده و در سال گذشته، آزمون های پیش آمده را با موفقیت گذراندیم.

وی با اشاره به انتشار ویروس کورونا در جامعه، خاطرنشان کرد: ابتدای امسال این اتفاق تلخ که از اواخر سال گذشته تمامی فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، باعث شد تا به منظور رعایت دستورات بهداشتی، جلسات معاونت توسعه و فناوری رسانه به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شود و بنا به درخواست مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تازیرساخت لازم برای برگزاری جلسات مجلس به صورت ویدئو کنفرانس از طریق صدا و سیما محقق شود.

 شریفی اضافه کرد: برای برقراری این ویدئو کنفرانس که بیش از 300 نماینده در سطح کشور در آن حضور دارند ، مراکز فارس، خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه، تبریز و کرمان به عنوان مراکز معین انتخاب و تجهیز شدند تا نمایندگان محترم بر حسب فاصله جغرافیایی محل سکونت خود در یکی ازاین مراکز مستقر و امر مهم جلسات مجلس از این طریق اتفاق بیفتد.

قائم مقام معاون ت توسعه و فنآوری رسانه این پروژه را مأموریتی سخت، سنگین و حساس عنوان کرد و گفت: برقراری ویدئو کنفرانس به صورت مجازی پلت فرم‌های مختلفی همچون استفاده از نرم افزارهای موجود دارد که بنا به اهمیت موضوع به دلایل مسایلامنیتی و جلو گیری از نشر اطلاعات و هک کردن نرم افزارها ، به دستو ر معاون توسعه و فناوری رسانه‌ مقرر شد   تا با طراحی جدید و تغییرات لازم از امکانات و تجهیزات داخلی سازمان در این خصوص استفاده شود.

وی  خاطرنشان کرد: ما علاوه بر دریافت و ارسال سیگنال های شبکه های سازمان، اقدام به تجهیز 6 مرکز معین ذکر شده کردیم تا سیگنال این مراکز به اضافه سیگنال مجلس همگی دریافت و پس از تجمیع تمامی سیگنال‌ها، مجدداً به مراکز ارسال شوند که برای شکل گرفتن این اتفاق، در وهله اول موضوع فیبر مجلس و مشکلات موجود و استاندارد سازی آن توسط همکاران فنی ما در معاونت انجام و توسط اداره کل ارتباطات زمینی سیگنال رسانی تست و ارتباط برقرار شد.

شریفی از رزرو خط دوم برای مواقع اضطرار در این ارتباط خبر داد و افزود: به دلیل حساسیت موضوع و برای آمادگی کامل به منظور برقراری ارتباط ویدئو کنفرانسی بدون حتی لحظه‌ای قطعی، با استقرار دو دستگاه فرستندهSNG توسط اداره کل فناوری فضایی و ماهواره‌ای ، سیگنال رزرو نیز برقرار شد.

قائم مقام معاون توسعه و فناوری رسانه به برگزاری دو مانور جهت تست تمامی مراحل سیگنال رسانی اشاره کرد و گفت: طی این دو مانور، سیگنال از 6 مرکز معین بدون کوچکترین مشکلی دریافت و ارسال شد و آزمایش برگزاری این ویدئو کنفرانس با موفقیت کامل صورت گرفت.

وی در پایان ضمن تأکید مجدد بر حساسیت این اتفاق، اضافه کرد: بحمدالله طراحی و اجرای زیرساخت های این برنامه مهم به عنوان اصلی ترین بخش این پروژه، تماما بومی بوده و با افتخار توسط همکارانمان در معاونت توسعه و فنآوری رسانه صورت گرفت که لازم است از همکاری امور استان ها یصدا وسیما و همچنین امور حقوقی مجلس نیز در این امر قدردانی داشته باشم.

سیگنال‌رسانی به مجلس از نگاه مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره‌ای صداوسیما

مهدی سیاسی‌فر مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره‌ای معاونت توسعه و فناوری رسانه‌ملی تأکید کرد:

"طی دستور معاون توسعه و فناوری رسانه مقرر شد تا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از طریق ویدیو کنفرانس پوشش داده شود که این امر در ابتدا با توجه به محدودیت وقت، مقرر شد تا با بهره‌گیری از 6 دستگاه فرستنده SNGکار ارسال صدا و تصویر و سیگنال رسانی در 6 استان کشورمان محقق شود و طی جلسه ای که با کارشناسان و متخصصان این اداره کل تشکیل شد به جزئیات موضوع پرداخته و مسایل ارزیابی شد.

اما پس از تغییر زمان برگزاری جلسه مجلس شورای اسلامی و موکول شدن به تاریخ 20 فروردین، همکاران این حوزه با حضور در مجلس ، تست اولیه را به انجام رسانده و در ادامه با توجه به فرصت پیش آمده این امکان میسر شد تا با بهره گیری از اندیشه و خلاقیت همکاران این حوزه با تغیر ساختاری و سیستماتیک و همچنین بهره بردن از بعضی تجهیزات امکان استفاده از 2 دستگاه فرستنده SNG با قابلیت پوشش همزمان این 6 استان معین و ارسال صدا و تصویر با کیفیت محقق شود. با این تمهید دیده شده موفق شدیم تا با استفاده از یک دستگاه SNG امکان دریافت سیگنال از 6 استان و تحویل به مجلس را فراهم و فرستنده دوم وظیفه ارسال سیگنال به ماهواره و ارسال تصاویر از مجلس به این شش استان را بعهده گرفت که این کار در نوع خود علاوه برخلاقانه بودن و جدید بودن، موجب کاهش استفاده از فرستنده‌ها از 6 دستگاه به 2 دستگاه شد.

در تست‌های بعدی نیز ارسال سیگنال به دو طرف به خوبی انجام پذیرفت و دلیل استفاده از ماهواره با توجه به بهره بردن از فیبر نوری درایت معاون محترم در استفاده از تجهیزات و ایجاد دو بستر و مسیر مناسب برای سیگنال رسانی بصورت اصلی و رزرو است. همچنین با استفاده از موضوع استرامبلینگ و یا کد کردن سیگنال در خصوص امنیت سیگنال امن و محتوای ارسالی تلاش ویژه‌ای را بکار گرفته‌ایم."

سیگنال‌رسانی از طریق ارتباطات زمینی

سید محسن بلادیان مدیرکل ارتباطات زمینی معاونت توسعه و فناوری رسانه‌ای سازمان صداوسیما اشاره کرد:

"پس از اعلام معاون  توسعه و فناوری رسانه برای سیگنال رسانی از مراکز صدا وسیما به مجلس شورای اسلامی همکاران فیبرنوری بصورت جهادی و بسیجی وار در ایام تعطیل سال نو و حاکم بودن مقررات قرنطینه سراسری موفق شدند با نصب تجهیزات سیگنال رسانی در صحن مجلس شورای اسلامی ارتباط جام‌جم با مجلس را برقرار نمایند و با استفاده از شبکه فیبرنوری STM-1سازمان امکان انتقال صدا و تصویر از 6 مرکز خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه به عنوان استان‌های معین با مجلس شورای اسلامی و بالعکس ارتباط صدا و تصویر مجلس با آن 6 مرکز را برقرار نمایند.

در این راستا مانورهای آمادگی برگزار شد که مانور اول سیگنال‌رسانی بین مجلس و مراکز معین روز شنبه 16 فروردین از ساعت 10 الی 12 اجرا شد و مانور دوم در روز یکشنبه 17 فروردین به منظور برگزاری جلسه هیات رئیسه با تعدادی از نمایندگان از ساعت 10 تا 12:30 بصورت زنده با موفقیت برگزار شد که در پایان جلسه نمایندگان و هیات رئیسه از بستر فراهم شده و زحمات کارشناسان سازمان صدا و سیما تشکر کردند.

بستر فراهم شده ضمن دارا بودن کیفیت بالای صدا و تصویر بصورت همزمان و دوسویه است. از این بستر می‌توان برای برقراری ارتباطات در شرایط مدیریت بحران و پدافندی در آینده نیز استفاده کرد.  در صورت صلاحدید هیأت رئیسه مجلس این هفته مجلس شورای اسلامی می‌تواند از طریق بستر صدا و سیما برای اولین بار جلسه علنی بشکل تله کنفرانس برگزار کند."

فراهم کردن زیرساخت‌های مجلس از نگاه مدیرکل فنی صدا و تصویر 

حسن مداد، مدیر کل فنی صدا و تصویر معاونت توسعه و فناوری رسانه‌ای سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد:

"با توجه به نیاز فوری و ضربتی مجلس شورای اسلامی برای ارتباطات امن و با قابلیت بالا و ارتباط همزمان با همه استان‌ها، یک گروه از همکاران خبره فنی صدا و تصویر به اتفاق همکاران حوزه ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای و فنی پخش معاونت توسعه و فناوری رسانه، نسبت به بازآرایی و بازطراحی ارتباطات صدا و تصویر و سیگنال رسانی در مجموعه مجلس شورای اسلامی اقدام و طی یک حرکت جهادی با تغییر و طراحی جدیدی در مجموعه مستقر در مجلس شورای اسلامی که مشتمل بر 2 خط اصلی و رزرو، کلیه خطوط امکان برقراری ارتباط با استان های مختلف میسر شد و طی تستهای انجام شده پیش از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صحت و عملکرد سیستم ارزیابی و مورد تأیید قرار گرفت و این قابلیت برای برقراری با بالاترین کیفیت و بر اساس زیر ساخت های موجود در مجلس شورای اسلامی میان استانها و مجلس و بالعکس بوجود آمد.

با استفاده از زیر ساخت موجود در مجلس و تغییرات ایجاد شده، به انضمام افزودن تجهیزات رده ی برودکست که قابلیت اتصال به سیگنال های سازمان را فراهم کرد، همه نیازهای فنی را با طراحی جدید اجرا و طی تست های انجام شده صحت عملکرد با تایید رسید. نگاه ما به این پروژه تنها محدود به یک کنفرانس ساده نبوده و نیست بلکه نگاهی فراتر و در حد کیفیت ارتباطات برود کست این زیر ساخت را فراهم و ارتباط دو سویه را فراهم آورده‌ایم.

این پروژه که از خلاقیت و تیزهوشی فنی همکاران این معاونت بهره می برد به نوعی آرایشی جدید برای ارتباطات چند سویه و مدل همگرایی نوینی است که از تمامی قابلیت‌های یک برودکست بهره برده و با همراهی پتانسیل‌های استانی در گام اول با مجلس شورای اسلامی آغاز و امکان بسط و گسترش آن به دیگر سطوح کشور نیز مهیا شده است. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار