کد خبر: ۱۰۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کرونا اگرچه اقتصاد جهانی را ویروسی کرده اما برخی صنایع در یک ماه اخیر رشد عجیب‌ و غریبی داشته‌اند؛ صنایع مبتنی بر وب آشپزی، بدنسازی و مدیتیشن.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خانه‌نشینی، روند روزانه زندگی در تمام جهان را متحول کرده است. کافی است صفحه اینستاگرام را باز کنی، یکی در حال آموزش شیرینی‌پزی است، یکی خمیر نان ورز می‌دهد و یکی دیگر از روش‌های ورزش در خانه می‌گوید. یکی یوگا می‌کند و یکی دیگر نیز روی تردمیل می‌دود. این وضعیتی است که نه فقط در ایران، بلکه در تمام جهان و در تمام زبان‌های شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. 

نشریه اکونومیست در این باره می‌نویسد:«اپلیکیشن‌های مدیتیشن‌، برنامه‌های بدنسازی یا فیتنس دیججیتال و دوره‌های آشپزی آنلاین در حال رونق چشمگیری هستند. برنامه «زوم» یک سرویس کنفرانس ویدئویی، حالا بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. از آن‌جایی که بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌ها به صورت پخش گسترده آنلاین برگزار می‌شوند، حالا زوم به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های «سلامت اجتماعی» تبدیل شده است.» 

بر اساس گزارش اکونومیست، تعداد بازدیدهای روزانه ویدئوهای «یوتیوب» که با تیتر «با من…» شروع می‌شوند و مربوط به آشپزی، درس خواندن و  چیدمان منزل می‌شوند، از ۱۵ ماه مارس تا کنون ۶۰۰ درصد رشدکرده است. 

در چین در یک ماه قرنطینه در ماه فوریه، دانلود پنج برنامه برتر دستور آشپزی دو برابر شد. در انگلستان فروشگاه بزرگ جان لوئیس از پنج برابر شدن فروش دستگاه‌های پاستا ساز خانگی خبر داده است. اکونومیست به کنایه می‌نویسد:«وزنه‌های ورزشی و تشک‌های یوگا، مانند دستمال توالت به فروش می‌روند.»

همچنین بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌ بیزینس، گردش مالی صنعت بدن‌سازی در سال ۲۰۱۸، ۹۴ میلیارد دلار بوده است. حالا قرنطینه خانگی جهان، شکل و شمایل این صنعت را تغییر داده است. 

این پایگاه خبری می‌نویسد:«با گسترش ویروس کرونا، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی درهایشان را بسته‌اند و خود را با یک واقعیت جدید هماهنگ می‌کنند. تغییر ناگهانی، باعث ایجاد خلاقیت و انعطاف‌پذیری باشگاه‌ها شده است؛ باشگاه‌هایی که به شدت وابسته به محل فیزیکی و کارکنان‌شان بوده‌اند.» 

«مودو یوگا» عنوان یک استودیوی ورزشی بزرگ است که در آمریکا، کانادا، استرالیا و فرانسه شعبه و فعالیت دارد. تمام کلاس‌های این شرکت بزرگ تعطیل شده است. مودو یوگا، حالا کلاس‌های آنلاین رایگان در پخش زنده اینستاگرام برگزار می‌کند. 

گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، نشان می‌دهد که از این شرایط، شرکت‌های مجازی و دیجیتالی بدن‌سازی سود خوبی از تغییر وضعیت این صنعت می‌برند. «میرر» یک سیستم بدنسازی خانگی مبتنی بر واقعیت مجازی و کنش متقابل است که با قیمت ۱۴۹۵ دلار به فروش می‌رسد. فروش این سیستم در روزهای اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. «برایان جینت»، رئیس این شرکت می‌گوید:«از زمان شیوع کووید ۱۹، فروش ما بیش از دو برابر شده است.» 

نمودار زیر که از پایگاه اینترنتی نشریه اکونومیست برداشته و به فارسی برگردانده شده است، میزان رشد جست‌وجوی صنایع سلامت اجتماعی را در گوگل در دو ماه اخیر نشان می‌دهد. «جیگساو» که بیشترین میزان رشد را دارد، عنوان پازل‌های چند هزار تکه در آمریکاست که بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، میزان فروش آن‌ها در دو هفته اخیر ۳۷۰ درصد رشد داشته است! 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار