کد خبر: ۱۰۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
ایرنا نوشت: همزمان با گسترش ویروس کرونا عده‌ای از افراد سودجو در سایت‌ها و فضای مجازی از فرصت استفاده کرده و این شایعه را تقویت می‌کنند که افراد معتاد به کرونا مبتلا نمی‌شوند. در صورتی که متخصصان بیماری‌های عفونی و درمان‌گران اعتیاد دیدگاه دیگری دارند.

از زمان شیوع ویروس کرونا این سوال در میان مردم ایجاد شده که آیا با مواد مخدر می توان کرونا را درمان کرد و آیا معتادان به کرونا مبتلا می شوند؟ به همین دلیل هم عده ای با شایعه پراکنی دلایل مختلفی می آورند که معتادان به کرونا مبتلا نمی شوند. البته باید اذعان داشت که معتادان بی‌خانمان و کارتن‌خواب، مصرف‌کنندگان پرخطری هستند که به‌صورت جمعی در پاتوق‌ها، مواد مصرف می‌کنند و معمولاً هم از پایپ و لوازم مصرف مواد به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه تغذیه مناسبی ندارند، بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند و به خاطر مصرف مواد دچار مشکلات نقض ایمنی هستند. به همین دلایل اگر فردی در میان آن‌ها به ویروس کرونا آلوده شود این بیماری بین همه آنها منتشر می‌شود.

شایعه

افرادی که تریاک و مشتقات آن را استفاده می‌کنند، تحت هیچ شرایطی کرونا نمی‌گیرند. دلیل آن این است که کرونا یک ویروس یا باکتری زنده نیست بلکه یک لیپید بی‌جان از جنس تماماً چربی‌ است که هیچ دارویی برای آن نیست. از طرفی دیگر افرادی که بدن‌شان مرفین دارد، چربی سوز است. از افرادی که تاکنون در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، هیچکدام معتاد به تریاک نبودند.

تکذیب شایعه

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی گفته است که معتادان به سیگار، قلیان و تریاک هیچکدام مصونیتی در مقابل کرونا ندارند و هر فردی که گفته آنها به کرونا مبتلا نمی شوند، کاملاً غیرعلمی و بی ارتباط صحبت کرده است. خواهش می کنیم با تبلیغی که برای الکل شد و عده ای جان خود را از دست دادند این کار نشود. اینها سوداگران مرگ هستند که این تبلیغات انجام می دهند.

همچنین رامین رادفر پژوهشگر و درمانگر اعتیاد نیز گفته است: تمامی معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند که البته ضعیف بودن سیستم ایمنی در معتادان تزریقی بیشتر از دیگر معتادان است، اما به طور کلی پایین بودن سیستم ایمنی بدن معتادان باعث می‌شود آنها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی به شدت آسیب‌پذیرتر باشند. به طور مثال بیماری عفونی مانند سل که سرعت انتقال و مسری بودن آن به مراتب از ویروس کرونا و ویروس‌های تنفسی دیگر کمتر است، میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر بیشتر از افراد عادی است. اگرچه معتادان از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و بروز عوارض و علائم در آنها بیشتر است اما با این وجود آنها دسترسی مطلوبی به خدمات بهداشتی و مراقبتی ندارند و در صورتی که به ویروس کرونا مبتلا شوند، میزان مرگ و میر در آنها به مراتب بالاتر از جمعیت عادی خواهد بود.

۲۳۵۲۱۲
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار