کد خبر: ۱۰۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد
پژوهشگران آمریکایی‌، نوعی برچسب ابداع کرده‌اند که بدون داشتن عوارض جانبی خاصی می‌تواند به بهبودی پس از حمله قلبی کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یکی از راه‌های درمانی که معمولا پژوهشگران حوزه پزشکی به افرادی که به حمله قلبی دچار شده‌اند، پیشنهاد می‌دهند، استفاده از برچسب‌های قلب برای بهبودی کامل است.

این برچسب‌ها طوری طراحی می‌شوند که به بازسازی بافت سالم پس از آسیب و بازگرداندن اندام مورد نظر به عملکرد درست کمک کنند. پژوهشگران "دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی‌" (NC State)، نوعی برچسب طراحی کرده‌اند که بسیاری از خطرات روش‌های دیگر را به همراه ندارد.

در سال‌های اخیر، برچسب‌های آزمایشی بسیاری برای افرادی که حمله قلبی را پشت سر گذاشته‌اند، ابداع شده‌اند که هر یک از آنها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند اما همگی برای ترمیم بافتی طراحی شده‌اند که در اثر حمله قلبی، آسیب دیده و به صدمات بازگشت‌ناپذیری دچار شده‌اند. بسیاری از روش‌های درمان، راه‌هایی مانند استفاده از سلول‌های زنده را شامل می‌شوند که در چارچوب‌هایی پرورش یافته‌اند تا بتوانند نقش سلول‌های عادی قلب را بازی کنند و به تقلید از ضربان قلب بپردازند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی معتقدند که استفاده از مواد سلولی زنده، خطراتی را به همراه دارد؛ از جمله این که خطر بروز تومور و ضربان غیرعادی قلب را افزایش می‌دهد و موجب واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار می‌شود. این پژوهشگران باور دارند که با انتخاب جایگزین ایمن، توانسته‌اند بر چنین مشکلاتی غلبه کنند.

"که چنگ" (Ke Cheng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما یک برچسب برای قلب ابداع کرده‌ایم که می‌تواند مشکلات مربوط به استفاده از سلول‌های زنده را حل کند و سلول‌درمانی را به صورت موثر به محل آسیب‌دیده برساند.

پژوهشگران، این برچسب‌های جدید را روی بافت قلب موش‌هایی که به حمله قلبی دچار شده بودند، به کار گرفتند و توانستند طی یک دوره سه هفته‌ای، عملکرد قلب آنها را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. در این مدت، صدمات وارد شده به محل آسیب‌دیده نیز تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

پژوهشگران با آزمایش‌های بیشتر دریافتند که برچسب‌های منجمدشده نیز به خوبی برچسب‌های تازه کار می‌کنند و عملکرد درستی دارند.

این پژوهش، در مجله "Science Translational Medicine" به چاپ رسید.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار