کد خبر: ۱۰۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
همدلی منتظران در نیمه برات؛
گناوه- امسال جشن ها و برنامه های نیمه شعبان و میلاد خجسته و مبارک امام زمان (عج) با شیوع ویروس کرونا متفاوت است و با حضور عاشقان و دلدادگان آن امام عصر(عج) متفاوت تر از هر سال برگزار می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی: اعیاد شعبانیه و ولادت‌های مبارک ائمه اطهار، ایامی که برای ما مسلمانان و شیعیان مبارک شمرده می‌شود و با بهره گیری بیشتر از این روزها سعی می‌کنیم تا این ماه را با آمادگی و تمرین هرچه بیشتر به استقبال یک ماه بندگی خدا در ماه ضیافت الهی برویم.

پانزدهم ماه شعبان همزمان با میلاد مسعود و مبارک امام زمان، مهدی موعود (عج) از بزرگترین و مهمترین اعیاد شیعیان است و آئین‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای هر ساله با حضور دلدادگان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت و منتظران امام عصر (عج) برگزار می‌شود.

نیمه‌شعبان در فرهنگ‌نامه‌ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان سبب است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می‌بخشد.

در این متون آمده که هر کس در شب برات عبادت کند و نیکی به جای آورد، از دوزخ رهایی خواهد یافت یا این طور نوشته شده که در شب برات که شب پانزدهم شعبان است ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می‌کنند.

همه ساله در سالروز میلاد خجسته منجی عالم بشریت، در هر کوچه و خیابان شهر توزیع شربت، شیرینی برپا بود، و دل‌های کوچک و بزرگ هر خانواده‌ای را به سمت بیرون از خانه و تماشای منظره‌هایی از شادی و پایکوبی پرواز می‌داد.

امسال با وجود درگیری جهانی با ویروس کرونا که همه جهان را درگیر کرده است و در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و ممنوعیت تردد مردم در اماکن مقدسه، برگزار نشدن جشن‌های خیابانی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برگزاری این جشن نیز به صورت ویژه است و آئین‌های این مناسبت معنوی متناسب با وضعیت موجود از سوی دلدادگان حضرت تدارک دیده شده است.

اما برگزاری برنامه‌های امسال در فضای مجازی و حقیقی و با رعایت نکات بهداشتی و لازم در جهت جلوگیری از شیوع این ویروس نشان داد که هیچ مانعی در برابر اراده عاشقان و منتظران حضرت نمی‌تواند باعث شود تا آنها ارادت خود را به آستان مقدسش ابراز نکنند.

در این میان هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی که هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک شعبان به برگزاری جشن‌ها و آئین‌های ویژه این ماه مبارک می‌پرداختند امسال با تجربه جدید روبرو شده‌اند و در حال استفاده حداکثری از این فضا برای انتقال آموزه‌های دینی و ابراز عشق و دلدادگی خود به امام زمان (عج) هستند.

در این روزهای مبارک ماه شعبان و در عید بزرگ همه منتظران عالم، عموم مردم از پیر و جوان و زن و مرد در تلاش و جنب و جوش و تدارک برنامه ویژه ولادت امام زمان (عج هستند تا ارادت خویش را به آن امام همام و اشتیاق و انتظار خود را برای ظهور آن عادل جهانی به منصه ظهور برسانند.

هم‌زمان با سراسر ایران اسلامی و همگام با همه منتظران حضرتش در گناوه نیز به این مناسبت از سوی عاشقان و ارادتمندان خاندان نبوت برنامه‌های ویژه ای تدارک دیده می‌شود که به تناسب وضعیت موجود در حال برگزاری است.

امسال همزمان با میلاد مسعود آخرین ذخیره الهی و منجی عالم بشریت، امام زمان مهدی موعود (عج) با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت مردم مراسم جشن در قالب حسینیه‌های مجازی از سوی هیئت‌های مذهبی برگزار شد.

هیئت‌های مختلف مذهبی با برگزاری آئین‌های ویژه در فضای مجازی و استفاده بهینه از این ظرفیت ارادت خود را به آستان مقدس آن حضرت ابراز داشته و جشن میلاد مسعود منجی عالم بشریت را برپا داشتند.

در شب میلاد منجی عالم بشریت هیئتهای مذهبی شهر گناوه اقدام به برگزاری جشن به صورت مجازی و پخش مستقیم در پیچ‌های اینستاگرامی برای علاقمندان کردند.

پخش دعاها و مناجات، سخنرانی امام جمعه گناوه و روحانیون و کارشناسان مذهبی در پیچ‌های اینستاگرامی همراه با مولودخوانی و نورافشانی بخش دیگری از برنامه‌های جشن نیمه شعبان بود.

عطرافشانی و پخش نواهای مهدوی همراه با نورافشانی از چندین مکان در شهر انجام شد که جلوه‌های زیبایی را در این شب معنوی ایجاد کرد.

خلوت خانه‌ها امسال هر کدام خلوتگاه راز و نیاز با امام زمان (عج) شده است و در روزگاری که به اجبار صحن‌های مساجد و محافل خالی است دل‌های منتظران از خانه‌های به هم پیوند می‌خورد و تعجیل در ظهور را زمزمه می‌کنند.

همزمان با سراسر کشور دعای استغاثه امام زمان (عج) از گلبانگ مساجد شهر گناوه همراه با نورافشانی پخش شد و همزمان مردم از خانه‌های خود تعجیل در فرج امام عصر (عج) را از درگاه خداوند طلب کردند.

عاشقان و دلدادگان آن حضرت و منتظران ظهور امسال با توجه به شرایط ایجاد شده و نیاز بیشتر برای کمک به محرومان و مستضعفان، با حضور در برنامه‌های خیرخواهانه و کمک به مستمندان و نیازمندان دل به امید ظهور بسته‌اند و به یاری مستمندان شتافتند.

توزیع بسته‌های غذایی و کمک معیشتی بین نیازمندان، توزیع نان صلواتی توسط نانوایی‌ها با کمک خیرین، تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز در این روزها از دیگر برنامه‌های اجرا شده در نیمه شعبان امسال بوده است.

برگزاری مسابقات فرهنگی کتبی به صورت آنلاین، خواندن زیارت ال یاسین و دعای کمیل، چراغانی، نورافشانی و آذین‌بندی کوچه‌ها و معابر، سردادن بانگ یا مهدی (عج)، پخش زنده جشن‌های میلاد امام زمان (عج) از فضای مجازی از دیگر برنامه‌های اجرا شده به این مناسبت است.

برگزاری سرود خیابانی و کاروان خودرویی مهدوی و احیای شب نیمه شب به صورت مجازی عصر امروز و امشب نیز برگزار خواهد شد.

برگزاری این آئین‌ها نشان داد که منتظران منجی عدالت گستر جهانی در هر شرایطی با عشق و دلدادگی در راه مهیا کردن زمینه حکومت عدل جهانی در تلاشند و اگر چه با توجه به شرایط در ظاهر از هم دور ولی دل‌های آنها به هم نزدیک است و همگی ظهور منجی عالم و عافیت و شادی و سلامتی در سایه حکومت عدل الهی را برای همه جهان و جهانیان آرزو دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: