کد خبر: ۱۰۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

سلامت نیوز:طرح فاصله گذاری هوشمند از روز شنبه ۲۳ فروردین در سراسر کشور به غیر از تهران کلید خورد و این در حالی است که پایتخت، قبل از شروع این طرح هوشمند با مشکلات عدیده ای مواجه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بیش از ۵۰ روز از ورود کرونا ویروس یا همان کووید ۱۹ به ایران می‌گذرد و در این روزها، بیشترین مشکلات متوجه کادر درمانی بوده است که می‌بایست در خط مقدم مبارزه با این بیماری، از جان خود بگذرند.


این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌ها، سینماها، سالن‌های نمایش و مراکز فرهنگی به همراه مسابقات ورزشی، تعطیل شده اند. اما، هنوز نتوانسته ایم آن طور که از طرح فاصله گذاری اجتماعی انتظار می‌رود، در کنترل این ویروس ناشناخته موفق باشیم. شاید تنها نقطه روزهای کرونایی در کشور، ۱۳ فروردین باشد که اغلب مردم در خانه‌ها ماندند و بیرون نیامدند. بعد از آن بود که بار دیگر موج رفت و آمدها و ترددهای غیر ضروری به خصوص در کلانشهر تهران، شدت گرفت. به طوری که در ۱۶ فروردین به عنوان اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی، به یکباره خیابان‌ها مملو از خودرو بود.


در همین حال، ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیم گرفت به دنبال اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، این طرح را به روش هوشمند ادامه دهد تا بلکه برخی صنوف بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در صورتی که قرار است این طرح از ۳۰ فروردین در تهران اجرایی شود، اما صبح شنبه ۲۳ فروردین، خیابان‌های پایتخت قفل شده بود.


بروز چنین وضعیتی در بحران کرونا، می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد.
علی رضا زالی فرمانده ستاد عملیات مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: ارزیابی آثار تغییر رفتارهای جمعیتی، شکل گیری کلونی‌ها و خوشه‌های جمعیتی که ممکن است روزهای آینده در تهران با آن رو به رو باشیم در زمینه ابتلاهای جدید و مراجعه به بیمارستان‌ها ۹ تا ۱۴ روز آینده مشخص می‌شود.
به اعتقاد وی، آثار این تغییرات رفتاری در مورد میزان افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه سه هفته بعد و در مورد تعداد فوتی‌ها یک ماه آینده مشخص می‌شود.


فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، افزود: این بدان معناست که اگر امروز با تغییر میزان جمعیت در سطح شهر رو به رو باشیم نتیجه آن تا دو سه روز آینده تغییری در آمارها ایجاد نمی‌کند بلکه نتایج آن با تأخیر مشخص می‌شود.


حمید سوری متخصص اپیدمیولوژی، با عنوان این مطلب که نظارت بر طرح فاصله گذاری اجتماعی به جز در روز طبیعت آنچنان موفق نبوده و هیچ نشانه‌ای از روند خاموشی فراگیری بیماری کرونا نمی‌بینیم، گفت: نتوانسته‌ایم واکنش سریعی در مقابل رفتار مردم نشان دهیم و بر این اساس فراگیری از یک محدوده کوچک در کشور به مناطق دیگر نیز گسترش یافته است.


وی افزود: به هیچ وجه از پیک بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم و نگران این هستیم که با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند به موقع نتوانیم جلوی شیوع بیماری را بگیریم و تلفات زیادی داشته باشیم.


وی افزود: بار بیماری کرونا فقط اقتصادی نیست بلکه امنیت جانی جامعه را نیز در بر دارد و نمی‌توانیم با کمتر کردن فاصله گذاری اجتماعی، شیوع بیماری کرونا را متوقف کنیم.


استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: اکنون همه شهرهای کشور به ویروس کرونا آلوده هستند و نقطه سفید نداریم.
به نظر می‌رسد هنوز که اجرای هوشمند طرح فاصله گذاری اجتماعی در تهران آغاز نشده، وضعیت به شدت خطرناک است و فرض بگیریم در هفته آینده که قرار است این طرح در تهران آغاز شود، چه تصویری می‌توان از وضعیت موجود داشت و اینکه چگونه می‌توانیم بر روند ترددها و بیرون آمدن‌های غیر ضروری نظارت کنیم. در غیر این صورت، باید منتظر عواقب خطرناک این تصمیم اشتباه بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار