کد خبر: ۱۰۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

علی ابراهیمی - همشهری آنلاین: امسال روزه‌داران در حالی به استقبال ‌ماه مبارک رمضان می‌روند که علاوه بر دغدغه‌های ناشی از عرضه برخی محصولات غذایی پرتقاضا در این‌ ماه مانند آش حلیم و کباب، نگرانی از گسترش شیوع ویروس کرونا از طریق کسب و کارهای غیرمجاز مرتبط با این صنف نیز بیشتر شده است. همزمان تشکل‌های صنفی مرتبط، از بازگشایی کسب و کارهای مذکور، از هفته جاری، صرفا به‌صورت بیرون‌بر خبر می‌دهند و می‌گویند با عرضه‌کنندگان غیرمجاز این نوع خوراکی‌ها، به‌دلیل نگرانی از شیوع کرونا، برخورد خواهد شد. آنان تأکید می‌کنند با توجه به شرایط اقتصادی موجود امسال انواع آش حلیم و کباب نسبت به پارسال افزایش قیمت نخواهد داشت. اگرچه با افزایش حقوق و دستمزد و گرانی برخی کالاهای اساسی هزینه تمام‌شده محصولات غذایی عرضه شده در این صنف افزایش یافته، اما به‌نظر می‌رسد روند نزولی قیمت انواع گوشت قرمز و مرغ به‌عنوان ماده اولیه اصلی کباب و حلیم، به تثبیت نرخ این نوع خوراکی‌ها، در ‌ماه مبارک رمضان کمک کرده است. با حسین محمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان کبابی، حلیم و آشپز گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت امسال آش، حلیم و کباب نسبت به پارسال چه تغییری داشته است؟

در شرایط رکود اقتصادی، ناشی از شیوع ویروس کرونا، با وجود رشد هزینه تمام‌شده تولید انواع آش و حلیم و کباب، واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه برای رعایت حال روزه‌داران در ‌ماه مبارک رمضان، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت و قیمت اقلام مذکور نسبت به پارسال تغییر نخواهد کرد و مبنای عرضه همان قیمت‌های مصوب پارسال است.

به این ترتیب نرخ‌های امسال را اعلام می‌فرمایید؟

در ‌ماه مبارک رمضان امسال نرخ هر کیلوگرم آش و حلیم ساده ۲۵هزار تومان خواهد بود و نرخ هر کیلوگرم حلیم معجون، آش شله قلمکار و آش رشته با مخلفات کامل نیز کمی بیشتر از قیمت انواع ساده اینگونه اقلام است. قیمت انواع آش حلیم در سال گذشته نسبت به سال ۹۷تا دو برابر افزایش یافته بود. در سال ۹۷نرخ هر کیلو حلیم ساده ۱۲ هزار تومان، حلیم معجون با مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان، آش شله قلمکار با مخلفات کامل ۱۵ هزار تومان، آش رشته ساده ۱۲ هزار تومان و نرخ هر کیلو آش رشته با مخلفات کامل ۱۳هزار تومان تعیین شده بود اما پارسال نرخ فروش این اقلام برای آش و حلیم ساده به ۲۵هزار تومان افزایش یافت ولی امسال به‌دلیل شرایط بازار و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و رعایت حال روزه‌داران، واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در نرخ انواع آش حلیم و کباب نسبت به سال گذشته اعمال نخواهند کرد و مبنای تعیین قیمت این اقلام همان نرخ ۲۵هزار تومانی سال ۹۸برای هر کیلوگرم آش و حلیم ساده خواهد بود.

با توجه به نوسان نرخ گوشت قرمز، نرخ امسال کباب در ماه مبارک رمضان چگونه تعیین خواهد شد؟

واحدهای صنفی کبابی نیز همانند واحدهای عرضه‌کننده انواع آش و حلیم از ۳۰فروردین‌ماه امسال به‌صورت بیرون‌بر و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و ثبت نام در درگاه اینترنتی وزارت بهداشت و دریافت کد رهگیری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این واحدهای صنفی نیز با توجه به شرایط اقتصادی و برای رعایت حال مردم روزه‌دار هیچ افزایش قیمتی را در انواع کباب کوبیده، برگ و جوجه کباب نخواهند داشت. همچنین با توجه به روند نزولی قیمت انواع گوشت قرمز و مرغ و توجه اصناف به رعایت حال روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، امسال شرایط به‌گونه‌ای نیست که افزایش قیمت انواع کباب توجیه منطقی داشته باشد.

به‌طور مشخص در ‌ماه مبارک رمضان امسال، باید چه ضوابط بهداشتی برای عرضه انواع آش، حلیم و کباب در واحدهای صنفی مدنظر قرار گیرد؟

با توجه به اینکه حلیم و آش شله قلمکار در دمای ۳۰۰تا ۴۰۰درجه سانتی‌گراد و با بخار آب طبخ و به مشتریان عرضه می‌شود، هیچ مشکلی از نظر شیوع ویروس کرونا در مراحل پخت اینگونه مواد غذایی وجود ندارد. از نظر عرضه نیز واحدهای صنفی به عرضه اینگونه اقلام در ظروف بهداشتی یک‌بار مصرف دربسته یا ظروف متعلق به‌خود مشتریان ملزم هستند. با وجود این اگر باز هم مشتریان شک و شبهه‌ای در مورد مشکلات بهداشتی اینگونه اقلام دارند این امکان وجود دارد تا با چند دقیقه قرار دادن در مایکروفر و با داغ کردن، این نوع مواد غذایی را، استفاده کنند.

تأثیر کرونا بر فعالیت واحدهای صنفی کبابی، حلیم و آشپز در ۲‌ماه گذشته چگونه بوده است؟

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت واحدهای صنفی آش حلیم و کبابی از روزهای پایانی سال گذشته تعطیل شده‌اند و با توجه به ماهیت این صنف، فقط ۵درصد از واحدهای صنفی به ارائه خدمات به‌صورت بیرون‌بر مشغول بودند. این شرایط موجب تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از فعالان صنفی این رسته شغلی شده اما با فرا رسیدن‌ ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا و استقبال روزه‌داران برای غذاهایی مانند انواع آش حلیم و کباب، صنوف تحت پوشش این اتحادیه از ۳۰فروردین‌ماه امسال فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرفا به شکل بیرون‌بر از سر گرفته‌اند تا به تقاضای روزه‌داران در ‌ماه مبارک رمضان براساس قوانین و ضوابط بهداشتی و تحت نظر اتحادیه پاسخ دهند.

آیا ثبت نام واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد رهگیری انجام شده است؟

واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه کبابی، حلیم و آشپز نیز همانند سایر صنوف کم‌خطر در وهله نخست برای حفظ سلامتی خود و خانواده و جامعه الزامات بهداشتی در عرضه این مواد غذایی را رعایت می‌کنند علاوه بر آن براساس ضوابط مصوب ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، این واحدهای صنفی نیز نسبت به ثبت نام در سامانه این وزارتخانه، دریافت کد رهگیری و نصب آن در محل واحدهای صنفی به‌گونه‌ای که در معرض دید مشتری باشد، تا پایان پنجشنبه هفته گذشته، یعنی ۲۸فروردین، اقدام کرده و اینگونه واحدهای صنفی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغ شده اتحادیه منعی برای فعالیت به‌صورت بیرون‌بر ندارند اما به سرویس‌دهی به مشتریان در محل واحد صنفی مجاز نیستند.

با توجه به شیوع کرونا مردم برای خرید کباب، حلیم و آش باید به چه نکاتی توجه کنند؟

 به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم آش حلیم و کباب را تنها از واحدهای صنفی مجاز، که دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند، بخرند. این واحدهای مجاز با پارچه‌نوشته یکسان دارای آرم و لوگوی اتاق اصناف که روی آن نوشته شده عاملان فروش با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و اتحادیه و کد عامل و تلفن شکایت که در کنار آن درج شده هستند. متأسفانه در سال‌های گذشته فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود.

با توجه به شیوع کرونا به‌طور مشخص چه برنامه‌ای برای برخورد با فعالیت واحدهای غیرمجاز مرتبط با این صنف دارید؟

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برای بازگشایی مشاغل مجاز، امسال درصورت عرضه آش حلیم و کباب در واحدهای صنفی فاقد مجوز و کد رهگیری، بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف، سازمان‌های صمت استان تهران و تعزیرات حکومتی به‌شدت با اینگونه فعالان صنفی برخورد می‌کنند و نسبت به جریمه و پلمب این واحدهای غیرمجاز اقدام خواهند کرد. البته امسال تعداد واحدهای غیرمجاز نسبت به ‌ماه مبارک رمضان سال‌های گذشته کمتر شده است اما باید با همه عرضه‌کنندگان غیرمجاز برخورد کرد زیرا اینگونه فروشندگان با عرضه محصولاتی مانند آش حلیم و شله‌زرد که تقاضای بیشتری دارد سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند. بنابراین از مردم نیز درخواست می‌کنیم درصورت مشاهده فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز آش حلیم و کبابی یا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی دارای کد رهیگیری، مراتب را از طریق شماره تلفن‌های اتحادیه که در پارچه‌نوشته‌های متحدالشکل بر سر در همه واحدهای صنفی درج شده، اطلاع دهند، تا نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار