کد خبر: ۱۰۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸

 

رشد خیره کننده شاخص بورس در بازار امروز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 21242 واحدی معادل 3.18 درصد به رقم 690 هزار و 147 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 144 واحدی به رقم 8 هزار و 583 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 5659 واحدی معادل 3.18 درصد به رقم 183 هزار و 885 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 4585 واحدی معادل 1.96 درصد، عدد 238 هزار و 111 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 3048 واحدی معادل 1.96 درصد به رقم 158 هزار و 322 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 22055 واحد افزایش معادل 2.58 درصد را رقم زد و به سطح 877 هزار و 58 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 16113 واحد افزایش معادل 3.48 درصد به رقم 486 هزار و 301 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 40571 واحد افزایش معادل 2.83 درصد همراه بود و عدد یک میلیون و 472 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

دلار ارزان تر شد

در پایان معاملات امروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به نرخ ۱۵۱۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان افت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۶۵۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، ۱۰۰ تومان کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، در معاملات بازار آزاد نیز شاهد افت قیمت دلار و یورو هستیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۵۵۰ تومان و هر اسکناس یورو نیز به نرخ ۱۶۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه در آخرین روز فروردین

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز در بازار آزاد تهران ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۷۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۸۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۰۹ هزار و ۴۴۴ تومان است.

پژو ۴۰۵ دیگر تولید نمی‌شود

فرشاد مقیمی، مدیرعامل یک خودروسازی گفت: از این پس برای خودرو ۴۰۵ سفارش تولید داده نمی‌شود و اگر تولیدی صورت می‌گیرد برای عمل به تعهدات گذشته است. وی افزود: با شروع ثبت نام‌ها در حوزه پیش فروش خودرو، برای خودرو پژو ۴۰۵ ثبت نامی صورت نخواهد گرفت البته خودروهای جایگزین خودرو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

افت ۵۰ درصدی فروش خودرو در اروپا

به گزارش رویترز، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که فروش خودرو در بازار اروپا طی ماه مارس و همزمان با اجرای محدودیت‌های رفت و آمد و تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. بنابر اعلام سازمان صنعت خودروی اروپا، در ماه مارس فروش خودرو در بریتانیا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان تجارت آزاد اروپایی، ۸/ ۵۱ درصد سقوط کرد. ایتالیا با ۸۵ درصد کاهش، فرانسه با ۲/ ۷۲ درصد، اسپانیا با ۳/ ۶۹ درصد و آلمان با ۷/ ۳۷ درصد افت فروش خودرو، به ترتیب منفی‌ترین بازارها را در ماه مارس به خود اختصاص دادند. در میان برندهای خودروساز اروپایی نیز شرکت فولکس‌واگن با ۶/ ۴۳ درصد کاهش فروش، رنو با ۷/ ۶۳ درصد و پژو-سیتروئن با ۹/ ۶۶ درصد، بزرگ‌ترین خودروسازان اروپایی زیان‌دیده در ماه مارس بودند. شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان که اکنون بیش از دو میلیون نفر را مبتلا کرده است، موجب شده است تا بسیاری از نمایندگی‌های فروش و کارخانه‌های خودروسازی تعطیل شوند.

سهمیه بنزین اردیبهشت ماه امشب واریز می‌شود

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کارت سوخت تمام خودروها ساعت ۱۲ امشب شارژ می‌شود. فاطمه کاهی با بیان اینکه اول هر ماه کارت سوخت افراد شارژ می‌شود، اظهار کرد: این ماه نیز طبق روال در بامداد کارت سوخت تمام وسائل نقلیه شارژ می‌شود و جای هیچگونه نگرانی نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا سقف ذخیره بنزین برای خودروهای شخصی در نه ماه مربوط به زمان کرونا می شود و یا خیر، گفت: در حال حاضر این مساله در حال بررسی است و در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد اما در حال حاضر سقف ذخیره سوخت ۹ ماه تعیین شده است. به گزارش ایسنا، از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای (ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

نرخ سود بانکی طبق روال گذشته ۱۵ درصد

ایبِنا نوشت: در حالی امروز خبر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد در رسانه ها منتشر شد که این نرخ از تیر ماه ۱۳۹۵ بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد تعیین و اجرایی شده بود. شورای پول و اعتبار در  تیر ماه ۱۳۹۵  تصمیم بانک ها مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به ۱۵ درصد را تایید و سیستم بانکی را مکلف کرد نسبت به کاهش نرخ کارمزد تسهیلات بانکی به حداکثر ۱۸ درصد اقدام کند. بانک ها هم از ابتدای تیرماه بر اساس توافقی که میان خودشان کرده بودند، سود سپرده های بانکی را از حداکثر ۱۸ درصد به حداکثر ۱۵ درصد کاهش داده بودند اما در توافق شان تصمیم روشنی در مورد کارمزد تسهیلات بانکی نگرفته بودند که بانک مرکزی و شورای پول واعتبار نیز در آن زمان برای  نرخ سود تسهیلات  هم تصمیم گیری کرد. البته هر چند شورای پول و اعتبار این مصوبه را  در سال ۹۵ مصوب و بانک ها را ملزم به اجرای آن کرده بود اما  برخی از بانک‌ها در بعضی موارد  از این مصوبه تخطی می‌کردند و بر همین اساس قرار است بانک ها  به صورت جدی به اجرای  این مصوبه اهتمام بخشند. بر همین اساس نرخ سود بانکی بدون تغییر از فردا طبق روال گذشته در بانک ها محاسبه می شود و تنها بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار تاکید بیشتر شده تا بازار پول با آرامش بیشتری همراه باشد.

بلومبرگ: در تگزاس نفت دو دلاری معامله شد

بلومبرگ نوشته است، در یک مناقصه برای فروش فیزیکی یک محموله نفت در ایالت تگزاس، جایی که زادگاه نفت شیل محسوب می‎شود، خریداران قیمت پیشنهادی ۲ دلار در هر بشکه را مطرح کرده‌اند. آن‌طور که بلومبرگ روایت می‌کند، قیمت‌ها در معاملات فیزیکی در ایالت تگزاس در مسیر منفی شدن حرکت می‌کنند‎؛ به‌طوری‌که یک شرکت زیرمجموعه Plains All American Pipeline قیمت ۲ دلار در هر بشکه را برای نفت سنگین تگزاس جنوبی پیشنهاد داده است. علاوه‌بر این، شرکت Enterprise Products Partners LP نفت کرانه خلیج تگزاس را در هفته گذشته ۱۲/ ۴ دلار بر بشکه قیمت‌گذاری کرده است. بر اساس این گزارش افت قیمت‌های پیشنهادی در ایالت تگزاس می‎تواند ادامه یابد اگر قیمت نفت شاخص WTI به کاهش خود ادامه دهد. هفته گذشته قیمت نفت‌خام آمریکا نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ در سطح کمتر از ۲۰ دلار بسته شد. اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates LLC در هیوستون در این خصوص می‎گوید: «من هرگز ندیده‌ام نفت خام تگزاس به قیمت منفی به فروش برسد. این اتفاق در بازار گاز طبیعی در غرب تگزاس رخ داده است اما در بازار نفت هرگز.» او افزایش سریع ذخیره‌سازی نفت و احتمال پر شدن انبارها به دلیل کاهش شدید تقاضا را عاملی می‎داند که می‌تواند قیمت‌ها را منفی کند. /دنیای اقتصاد

اروپا برای احیا پس از کرونا به ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد

براساس اعلام سازمان مکانیسم ثبات اروپا (ESM)، قاره سبز برای تامین بودجه احیای اقتصادی خود پس از پاندمی کرونا، علاوه بر بسته توافق شده نیم تریلیون یورویی، به دستکم ۵۰۰ میلیارد یورو دیگر نیاز دارد. به گزارش ایبِنا از رویترز، «کلاوس رگلینگ» مدیرعامل سازمان مکانیسم ثبات اروپا در گفتگویی با نشریه کویره دلاسرا ایتالیا گفت که آسان‌ترین راه برای سازماندهی و تامین چنین اعتباری از طریق کمیسیون اروپا و استفاده از بودجه اتحادیه اروپا است. رگلینگ گفت: معتقد هستم ما برای فاز دوم دست کم به ۵۰۰ میلیارد یورو دیگر از نهادهای اروپایی نیاز داریم اما این مبلغ می‌تواند بیشتر باشد. برای این منظور باید با ذهنی باز در مورد ابزارهای جدید بحث کنیم اما در عین حال از موسسات موجود و به طور مشخص کمیسیون و بودجه اتحادیه اروپا استفاده کنیم زیرا این روش آسان‌تر است. تجدیدنظر در اعتبار و بودجه اروپا می تواند به حفظ اتحاد اتحادیه اروپا کمک شایانی کند.

همتی خطاب به IMF: اکنون زمان عمل است/ وام را از طریق اینستکس پرداخت کنید

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در پاسخی مکتوب به پرسش های بلومبرگ نوشت:«آخرین باری که من بررسی کردم این امریکا نبود که صندوق بین المللی پول را اداره می کرد بلکه مدیریت و هیئت مدیره آن هستند که بر فعالیت های این نهاد نظارت دارند و تضمین می کنند که صندوق بین المللی پول بر اساس تعهدات های خود عمل می کند.» همتی مستقیما خطاب به کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول نوشت: «ما همانند امریکایی ها و اروپایی ها، انسان های بسیاری را از دست دادیم که من برای همه آنها دعا می کنم...اکنون زمان عمل است.» به گفته همتی، تحریم های آمریکا و تصمیماتش برای اضافه کردن بانک مرکزی ایران به فهرست تحریمی این کشور در سپتامبر 2019، مانع از دستیابی ایران به منابع مالی اش شد که این ارقام «بیش از میزان مورد نیاز» ایران برای پوشش کسری 10 میلیارد یورویی اش است.

همتی توضیح داد: «ذخایر بانک مرکزی ایران در سراسر دنیا تحت تحریم های آمریکا قرار دارد که این اقدام غیرقانونی و یکجانبه است و من می خواهم در مورد آن صریح باشم. آنچه ما می گوییم این است که تحریم ها باید یکجا برداشته شود اما متاسفانه بازیگرانی در دولت امریکا وجود دارند که اهمیت چندانی برای قانون و نظم بین المللی قائل نیستند.»

همتی در ادامه اضافه کرد که به صندوق بین المللی پول گفته است وام درخواستی ایران را می تواند از طریق اینستکس اتحادیه اروپا یا کانال مالی سوئیس (شتا) که اجازه می دهد شرکت های سوئیسی مواد غذایی و دارویی به ایران کالا بفرستند، پرداخت کند. وی افزود: «این کانال ها به صورت ویژه برای کمک به واردات مواد غذایی و دارو طراحی شده اند... این کانال ها سازوکار مناسب برای برطرف کردن تمامی نگرانی های امنیتی در صورت وجود را دارند.» همتی گفت ایران تمامی 100 درصد سهمیه خود در نزد صندوق بین المللی پول برابر با 3.6 میلیارد حق برداشت استاندارد (SDR)  است را درخواست داده است. ایران در 5 مارس از صندوق بین المللی پول درخواست 5 میلیارد دلار وام کرد و آمریکا در 15 آوریل اعلام کرد که این درخواست ایران را بلوکه کرده است. /فارس

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار