کد خبر: ۱۰۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

جمشید نفر

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران

در شرایط کرونا تمامی بخشهای اقتصاد نیاز به حمایت دولت دارند که یکی از این بخشها، صادرات است و اکنون نیز بسته حمایتی دولت از صادرکنندگان مطرح است. البته همه چیز منوط به این است که سازمان توسعه تجارت بتواند بودجه این بسته حمایتی را دریافت کند، اما با توجه به کلیاتی که مطرح شد، مسئله اصلی توجه به ...

زیرساختهاست، زیرا امروزه عدم وجود زیرساختهای لازم کاملاً نمایان است. سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصی معتقدند که این هزینهها باید در رابطه با زیرساختها مصرف شده و مقدار کمی از بودجه به مسائل فوری و ضروری مانند؛ مشکلاتی که در پی کرونا در حمل و نقل مرزها ایجاد شده که بیشتر در رابطه با مرز بازرگان و ترکیه است، بنابراین برخی از صادرکنندگان مجبور شدند که کالاهای خود را به صورت هوایی ارسال کنند، در نتیجه هزینه حمل و نقل آنها تا ۵ برابر افزایش یافته که نیاز است سازمان توسعه تجارت حمایت موقتی تا برگشت شرایط عادی از همین مسیر به صادرکنندگان اعطا کند.

با توجه به اینکه شرایط بسیار خاص و بحرانی است، بنابراین عنوان کردن اعداد و ارقامی که تعلق نخواهد گرفت بیفایده است. مسلم است که تنها راه رسیدن به شعار " جهش تولید" اهتمام به امر صادرات است. اما آنچه که مطرح شده، این است که سازمان توسعه تجارت از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده است که این سازمان بسته حمایتی به عنوان مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان اعطا کند.

مبلغ این بسته حمایتی در سال جاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و تاکنون هیچ میزانی از این مقدار دریافت نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار