کد خبر: ۱۰۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
گفتگوی ویژه؛
معاون وزیرصمت:​ بر اساس آخرین خبرها، فرایند ارائه تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی به ازای هر کارگر برای کارفرمایان در این ماه آغاز می‌شود و دولت تاکید دارد تا پیش از خرداد، این کار انجام شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سعید زرندی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به شرایط ویژه ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا افزود: این موضوع تقریباً در همه حوزه‌های کشور‌ها از جمله عرضه و تقاضا تغییرات جدی را ایجاد کرد و منجر به مشکلاتی شد.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات جهانی، رشد اقتصادی جهانی یک و نیم درصد کاهش می‌یابد.

آقای زرندی گفت:​ کشور‌های مختلف متناسب با توان خود حمایت‌هایی را انجام دادند و در کشور ما هم چند تصمیم گرفته شد از جمله ارائه تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای جبران برخی از آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت حمایت‌های مختلفی از جمله​ حمایت‌های مالیاتی، ​ ارائه تسهیلات بیمه تامین اجتماعی و امهال بانکی را در نظر گرفته است.
وی افزود: شرایط کرونا نشان داد که می‌توان از راه‌های میان بر هم برای رفع مشکلات، استفاده کرد.
آقای زرندی گفت: تسهیلات از منابع بودجه عمومی نبوده بلکه ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها تکلیف شده است که در اختیار واحد‌های تولیدی قرار گیرد و بخشی هم از کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تامین شده است.
وی افزود:​ ۲۶ هزار میلیارد تومان از تسهیلات به سمت خرید‌های اعتباری خانوار‌ها برای افزایش تقاضا هدایت می‌شود و از ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات، ۴۴ هزار میلیارد تومان برای کسب و کار‌ها و ۵ هزار میلیارد تومان هم برای بنگاه‌های بزرگتر اختصاص داده می‌شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:​ هدف از این تسهیلات، حفظ اشتغال نیروی کار و به همین علت شرایطی برای ارائه این تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه بحران کرونا با همه بدی‌ها و سختی ها، اتفاقات خوبی را هم رقم زده است، گفت: جلسات ویدئو کنفرانسی با کمترین هزینه از جمله این اتفاقات بوده است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه کشور‌ها بر اساس توانمندی خود، حمایت‌هایی را برای مهار بحران ناشی از بیماری کرونا اعلام کردند، گفت: برخی اوقات نیت کمک وجود دارد، اما اجرای آن با مشکلاتی مواجه می‌شود.
آقای عبدالرضا مصری افزود: دولت تسهیلاتی را برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در نظر گرفت، اما در تماس‌هایی که با برخی فعالان کسب و کار داشتیم حتی یک مورد از این تسهیلات به دست مردم نرسیده است.
وی اضافه کرد: در ۱۴ اسفند ۹۸ وزارت صمت خبر‌هایی را درباره معافیت‌های مالیاتی، ​ تامین اجتماعی و استمهال وام‌های بانکی اعلام کرد، اما بخشودگی و معافیت مالیاتی محقق نشده است و فقط مالیات بر ارزش افزوده سه ماه پایانی پارسال را تا آخر اردیبهشت، مهلت پرداخت دادند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد استمهال وام‌های بانکی هم تولیدکنندگان می‌گویند طبق گفته بانک ها، هنوز هیچ دستورالعملی برای استمهال به بانک‌ها نرسیده است.
آقای مصری با بیان اینکه​ تاکنون کسی موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده است، افزود: شرایط کشور دشوار است، اما نباید قول بدهیم، اما عمل نکنیم.
وی اضافه کرد:​ سازمان تامین اجتماعی، نهاد عمومی غیر دولتی و همه سرمایه آن متعلق به کارگران است بنابراین ما برای حل بحران‌ها نباید چشم انتظار کمک این سازمان باشیم، زیرا این سازمان باید به موقع حقوق بازنشسته‌های تامین اجتماعی را پرداخت کند بنابراین دولت نباید برای این سازمان تعیین تکلیف کند و اگر دستوری به این سازمان داده می‌شود باید منابع آن هم تامین شود و نباید با او مانند ملک شخصی و حیاط خلوت دولت برخورد کنند.
آقای مصری افزود:​ سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.
وی اضافه کرد: در شرایط بحران کرونا در مقایسه با کشور‌های دیگر، توفیقات زیادی از جمله تامین انبوه کالا داشتیم و کمبودی نداشتیم.
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:​ کار واحد‌های صنعتی در اوایل سال با ظرفیت ۳۰ درصد آغاز شد و اکنون به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است.
آقای صابر پرنیان افزود:​ در سه ماهه سوم پارسال، ظرفیت بسیاری از واحد‌های صنعتی فعال شد و رونق خاصی از نظر اشتغال، سرمایه گذاری و فعالیت واحد‌های تعطیل را شاهد بودیم، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا به ظرفیت مورد نظر، ​ نرسید.
وی گفت: در شهرک صنعتی شمس آباد، ۱۶۰۰ واحد داریم، اما فقط حدود ۱۰ واحد مشمول مشوق تسهیلاتی سازمان تامین اجتماعی می‌شوند یعنی مصوبه دولت نگاه خاصی به واحد‌های صنعتی ندارد و صنوف را دیده است.
آقای پرنیان با بیان اینکه​ افزایش هزینه تولید، ​ مشکل سرمایه در گردش و برگشت خوردن چک‌ها از جمله مشکلات واحد‌های صنعتی است، افزود: امیدواریم تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت، زودتر اجرایی شود و ساز و کار آن به گونه‌ای باشد که واحد‌های صنعتی به ویژه کسب و کار‌های کوچک از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره حمایت‌های تامین اجتماعی دولت برای کارفرمایان گفت: برخی از این حمایت‌ها نه تنها اتفاق نیفتاده بلکه برای حمایت‌هایی که قبلا ستاد‌های تسهیل یا اقتصاد مقاومتی برای بنگاه‌ها در شرایط بحرانی داشتند در ماه گذشته محدودیت ایجاد شد.
آقای محمود تولایی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۲۹ فروردین ابلاغیه‌ای را برای همه شعب خود صادر کرد که همه خدماتی را که به واحد‌های تولیدی در سال‌های قبل می‌دادید فقط به همان ۱۰ رسته بدهید و بقیه را متوقف کنید.
وی افزود:​ تاکنون واحد‌های تولید، هزینه‌های زیادی را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از بیماری کرونا، متحمل شدند، اما هیچ حمایتی از طرف دولت نشدند.
رئیس کمیسیون مالیات اتاق تهران اضافه کرد:​ برخی از بنگاه‌ها توان پرداخت مالیات را در شرایط فعلی ندارند و اولویت این بنگاه‌ها حفظ اشتغال کارکنان است.
آقای تولایی افزود: در دستورالعمل اجرایی برای تسهیلات حمایتی باید تسریع شود، زیرا می‌ترسیم واحد‌های تولیدی نتوانند خودشان را حفظ کنند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:​ اجرایی شدن مصوبات تسهیلات دولت از خواسته‌های اصلی همه واحد‌های تولیدی و صنعتی است همچنین برنامه ریزی لازم داریم که مطالبات واحد‌های تولیدکننده از شرکت‌های دولتی، وزارت نیرو و خودروسازان را بگیریم.
آقای حمیدرضا خانپور افزود: کاهش هزینه‌های تبلیغات از جمله در رسانه ملی و کمک رسانه‌ها برای فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی و برپایی نمایشگاه‌های ملی مجازی و فروش آنلاین از دیگر خواسته‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی است.
وی اضافه کرد: استمهال هزینه‌های قبوض مصارف انرژی، از دیگر خواسته‌های واحد‌های تولیدی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار