کد خبر: ۱۰۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن، اقتصاد مریض و نحیف ایران نیز مانند دیگر کشورها در امان نماند و دچار آسیب مجدد شد.

اینکه بخواهیم بگوییم که دولت های دیگر چه اقدامات حمایتی انجام داده اند، در قبال موضوع آسیب دیدگی اقتصادی چندان قیاس خوبی نیست، چون وضعیت اقتصاد تحریمی ایران بر کسی پوشیده نمی باشد و دولت روزهای خوبی را تجربه نمی کند. نمی توان حمایت های دولت های کشورهای دیگر را از دولت کنونی انتظار داشت. چرا که اقتصاد کشور با نرخ بیکاری ۱۸ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و رشد اقتصادی صفر درصدی مواجه بوده است.

همه فعالان بخش خصوصی و بنگاه های تجاری بر این موضوع که خودشان باید فکری به حال خود کنند اتفاق نظر دارند و در عمل به وظیفه مسئولیت اجتماعی شرکتی خود تقریبا خوب عمل نمودند و به حمایت یکدیگر پرداختند.

پشنهاد مشخص اینجانب به دولت در چند مورد زیر خلاصه می شود:

۱. دولت با وعده های غیرعملیاتی و کارشناسی نشده با هدف حمایت باعث ضرر و زیان مضاعف به نگهبان ها نشود یعنی اگر نمی تواند کمک شایان ذکر و چشم گیری انجام دهد پس از ایجاد دست انداز و مانع در پیش پای آن ها بپرهیزد.  

با مثالی بخواهم اگر توضیح دهم موضوع استمهال اقساط بانکی که در اسفند ماه در جهت حمایت از کسب و کارها بیان شد که اخیراً بانک مرکزی اعلام کرد فقط اقساط وام قرض الحسنه شامل می شود.  

سوال اینجاست کدام یک از بانک ها موسسه مالی، وام قرض الحسنه به کسب و کارها داده بود که حال در اخذ آن مهلت بدهد.  

همین موضوع باعث عدم پرداخت اقساط بنگاه ها شده و حال باید با جریمه دیرکرد اقساط خود را پرداخت نمایند و این موضوع یعنی با یک وعده نسنجیده هزینه اضافی بر دوش بنگاه ها وارد شده است.

۲. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و عدم وصول درآمد نفتی دولت به دلیل تحریم های یک جانبه علیه کشور، تنها منبع درآمد دولت امسال یعنی مالیات می باشد. دولت در اتخاذ مالیات با کسی شوخی ندارد و به این تعطیلی بنگاه ها هیچ توجهی نمی کند و حق خود را میستاند. پس اگر نمی تواند وعده بخشش و تخفیف ندهد و موضوع استمهال را به معنای واقعی اجرا کند که نوعی التیام است نه درمان.

۳. پس دولت به جای وعده های تو خالی  و یا پول پاشی از طریق وام و تزریق نقدینگی که گمان تورم را  نیز در بر دارد بهتر است برای بنگاه ها بستانکاری ایجاد کند یعنی معکوس عمل کند. بستانکاری در تامین اجتماعی، بستانکاری در مالیات و ...

۴. دولت تسهیل گری کند یعنی رفع موانع در اخذ مجوزها و عدم اعلام بخشنامه های خلق الساعه بهترین عملکرد و حمایت از جانب دولت میتواند باشد.

* عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

۲۲۳۲۲۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار