کد خبر: ۱۰۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
رهبران جهان، در غیاب آمریکا، از طرح ابتکاری سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا حمایت کرده و متعهد شدند تا تلاش‌ها برای تسریع آزمایش‌ها و یافتن دارو و واکسن این ویروس را افزایش دهند. ایجاد دسترسی برابر کشور‌های فقیر و غنی به این دارو‌ها از جمله دیگر اهداف این طرح ابتکاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش جمعه شب رویترز، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و سیریل رامافوزا رییس جمهوری آفریقای جنوبی از جمله رهبرانی بودند که از طریق ویدیوکنفرانس در مراسم آغاز طرح «مشارکت تاریخی» برای مبارزه با کرونا شرکت کردند.

هدف از این طرح که از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده، تسریع در توسعه دارو‌های ایمن و موثر، آزمایش و واکسن برای تشخیص، درمان و جلوگیری از انتشار کروناست.

ایجاد دسترسی برابر کشور‌های فقیر و غنی به این دارو‌ها از جمله دیگر اهداف این طرح ابتکاری است.

«تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در افتتاحیه این طرح گفت: با تهدید مشترک روبرو هستیم و فقط با یک رویکرد مشترک می‌توانیم آن را شکست دهیم.

وی افزود: تجربه نشان داده است وقتی که ابزار‌های اقدام در دسترس بوده، به طور برابر در اختیار همگان نبوده است. نباید اجازه بدهیم این اتفاق دوباره رخ دهد.

هنگام شیوع آنفلوانزای خوکی H. ۱ N. ۱ در سال ۲۰۰۹ یکی از انتقادات اصلی این بود که داروی این بیماری به طور برابر در میان کشور‌ها توزیع نشده است و کشور‌های ثروتمند توانایی بیشتری برای خرید آن داشتند.
«اورسولا فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا هم در این ویدیوکنفرانس گفت که یکی از اهداف جامعه جهانی آن است که تا اوایل ماه می ۸.۱ میلیارد دلار برای فعالیت‌ها در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا جمع آوری شود.

وی افزود: این گام اول بوده، اما در آینده به بودجه بیشتری نیاز است.

رهبرانی از آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین در این ویدیوکنفرانس شرکت کرده بودند، اما سخنگوی نمایندگی آمریکا در ژنو سوئیس به رویترز گفت که ایالات متحده در این جلسه شرکت ندارد.

این سخنگو در پاسخی ایمیلی به رویترز گفت: هرچند آمریکا در این جلسه حضور نداشت، اما نباید در عزم ما برای پیشتازی در مسائل جهانی بهداشتی از جمله بحران کرونا تردید کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به اتکا به چین متهم کرده و گفته که کمک مالی واشنگتن به این سازمان را تعلیق می‌کند.

مکرون در ویدیوکنفرانس سازمان جهانی بهداشت از گروه هفت و گروه ۲۰ خواست تا از ابتکار این سازمان حمایت کنند.

وی گفت: امیدوارم که بتوانیم چین و آمریکا را در مورد این ابتکار مشترک به هم نزدیک کنیم.

مرکل نیز اظهار داشت: این ابتکار به خیر عمومی جهانی مربوط می‌شود یعنی تولید واکسن و توزیع آن در همه دنیا.

رامافوزا رییس اتحادیه آفریقا در این ویدیوکنفرانس هشدار داد که قاره آفریقا عموما استاندارد‌های بهداشتی ضعیفی دارد و «در مقابل هجوم این ویروس بسیار آسیب‌پذیر بوده و به حمایت نیاز دارد.»

بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند.

بیش از یکصد واکسن احتمالی در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد که ۶ مورد آن‌ها به مرحله آزمایش‌های بالینی رسیده است.

دکتر «ست برکلی» مدیر اجرایی یک ائتلاف دولتی و خصوصی که برای مصون‌سازی کشور‌های فقیر در برابر کرونا فعالیت می‌کند، در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: باید مطمئن شویم که واکسن کافی برای همگان تولید می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار