کد خبر: ۱۰۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور اخیرا گفته است: «حفظ عزت و آبروی نیازمندانی که کمک دریافت میکنند ضروری است». بگذریم که بنا نبود پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، این همه فقیر و محتاج و نیازمند داشته باشیم که حالا شیوه کمک رسانی به آن ها به یک چالش برای جامعه تبدیل شود اما در این زمینه هم مثل بسیاری زمینه های دیگر، یک تعداد افراد هستند که می خواهند با سوء استفاده و فرصت طلبی از فقر و نداری مردم برای خود کیسه بدوزند و برای منظورها و مقصودهایی که در نظر دارند هزینه کنند.

این یک تناقض معمول است که فقر به همان اندازه که یک عده را به نکبت و ذلت می نشاند به همان ترتیب یک عده دیگری را هم به نوا می رساند و ثروتمند می کند و بر صدر می نشاند. نویسنده ای که در باره محلات فقیرنشین شهرها و بی نوایی مردم روستا کتاب می نویسد و به تیراژ میلیونی و فروش بالا دست پیدا می کند. نقاشی که چهره در هم شکسته و قامت تکیده پیرزنی ژنده پوش را بر روی بوم نقش می زند و برای آن قیمتی گزاف در نظر می گیرد. کارگردانی که بی پولی و درماندگی زوج جوانی را به تصویر می کشد و باعث رونق گیشه می شود.

کارخانجات و تولیدکنندگانی که با تولید کالاهای ارزان قیمت نیاز خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت را تامین می کنند و از این راه درآمد هنگفت به جیب می زنند و بسیاری حوزه ها و حرفه های دیگر که همگی با پرداختن به فقر مردم به درآمد سرشار می رسند که البته منعی ندارد و به نوعی می تواند باعث توجه به محرومان و زمینه سازی برای زدودن فقر شود. اما هستند افرادی که با جان و دل از وجود فقر و فلاکت و نیازمندی در میان مردم استقبال می کنند و از نداری و بیچارگی دیگران سکو و پله می سازند و از آن بالا می روند وبه مناصب بالا و ثروت سرشار دست پیدا می کنند و این کثیف ترین و ناجوانمردانه ترین شیوه برای کسب نام و نان است چرا که در این راه از آبروی نیازمندان مایه می گذارند و حرمت و عزت نفس آن ها را لگدمال می کنند. این در حالی است که شرع مقدس آبروی مومنان و افراد را از خون آن ها عزیزتر و محترم تر می شمارد.

این روزها یک عزم ملی برای کمک به نیازمندان جامعه ایجاد شده است و حرکت های مردمی در کنار نهادهای مختلف کالاها و اقلام مورد نیاز بخش هایی از قشر آسیب پذیر جامعه را به آن ها می رسانند که البته حساب این یاریگران و امدادرسانان زحمت کش و بی ادعا از آن هایی که با کمک به نیازمندان منظورها و نیت های دیگری دارند جداست با این حال بهتر این است که این کمک های خداپسندانه هم تا آنجا که ممکن است از آفت ریا و نمایش به دور باشد و همان طور که معاون اول رییس جمهور می گوید آبروی نیاز مندان محفوظ و محترم بماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار