کد خبر: ۱۰۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بی شک اقتصاد سالم و پویا در شرایطی شکل میگیرد که همه چیز ثبات داشته باشد. تنها در شرایط ثبات است که تولیدکننده میتواند برای ادامه تولید و جهش برنامه ریزی داشته باشد. اما در شرایط آشفتگی اقتصادی، نه تنها تولیدکننده بلکه مصرف کننده نیز سرگردان میماند. متاسفانه کشور ما در سخت ترین شرایط قرار دارد. از یک سو تحریم های ظالمانه و از سوی دیگر فرصت طلبان داخلی توان برنامه ریزی را از بنگاههای اقتصادی گرفتهاند. امروزه قیمت هیچ کالا و خدماتی ثبات ندارد. قیمت ارز گران میشود و کالاهای دیگر را به دنبال خود میکشاند و عدد تورم را مشخص میکند. عدد تورم نیز بر کالاهای بسیاری اثر میگذارد که دستمزد نیروی کار یکی از آنهاست.

بنابر اعلام کارشناسان افزایش دستمزد بین ۳ تا ۱۰ درصد بر قیمت کالا اثر میگذارد و این در حالی است که افزایش حق بیمه را نیز به دنبال دارد.

افزایش هزینه حمل و نقل، مواد اولیه، انواع مالیات، بهره بانکی و بسیاری هزینههای دیگر باعث گرانی قیمت یک محصول میشود. اکنون زمزمه تعیین قیمت خودرو بار دیگر مطرح شده و اعتراض مصرف کنندگان را به دنبال داشته است.

اگرچه مصرف کننده همواره به دنبال خرید کالا با قیمت مناسب است، اما نباید فراموش کرد که بنگاه اقتصادی بر اساس دخل وخرج اداره میشود و هر چقدر قیمت کالا و خدمات مرتبط با یک محصول افزایش یابد، به همان نسبت باید قیمت محصول نیز بالا برود تا تولید توجیه اقتصادی داشته باشد.

خودرو از هزاران قطعه تشکیل شده که هر کدام در یک بنگاه اقتصادی تولید میشود. هر کدام از این بنگاهها هزینههای مختلف از مالیات تا دستمزد را میپردازند و سود خود را در نظر میگیرند تا محصول خود را به خودرو ساز تحویل بدهند و این در حالی است که محصول نهایی قطعه ساز، مواد اولیه برای خودروساز است.

به عبارت بهتر در ابتدای هر سال، تمامی قطعه سازان که مواد اولیه تولید میکنند، محصول خود را با قیمت جدید عرضه میکنند و نتیجه آن میشود که یک خودرو با هجوم گرانی قطعات رو به رو خواهد شد.

نکته دیگر اینکه امروزه مردم در بازار آزاد خودرو را به چند برابر قیمت کارخانه بسادگی خرید و فروش میکنند و گویا این گرانی برای آنان عادی شده است و این در حالی است که تفاوت قیمت کارخانه تا بازار آزاد به جیب دلالانی میرود که در شبکههای مجازی با حاشیه سازی، تقاضای کاذب ایجاد کردهاند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

اکنون بحث گران خودرو مطرح نیست بلکه بحث واقعی کردن قیمت مطرح است و خودرو ساز به دنبال تعیین قیمتی است که بتواند تولید را ادامه دهد.

نکته مهم اینکه امروزه صنعت خودروسازی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را به حرکت در میآورد و اشتغال پایداری را رقم زده که نباید مورد تهدید قرار بگیرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار