کد خبر: ۱۰۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا کنون ۲۰۰ طرح پژوهشی در زمینه ویروس کرونا به کمیته مرتبط ارسال شده است، گفت: بیشتر این طرح‌ها مراحل داوری و تایید لازم را طی کرده‌اند و به مرحله اجرا رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن تفقدی با بیان اینکه در کنار تلاش‌های حوزه‌های مختلف برای مبارزه با ویروس کرونا، در این معاونت نیز اقدامات موثری اجرایی شده است، اظهار کرد: بر این اساس کمیته ویژه‌ای مرتبط با بیماری کووید-۱۹ به منظور بررسی، داوری و صدور مجوز اخلاق برای اجرای طرح‌های پژوهشی در این معاونت تشکیل شد و برای طرح‌هایی که روند بررسی آنها چند ماه زمان نیاز داشت، ظرف سه تا چهار روز تاییدیه‌های لازم صادر می‌شد.

وی با بیان اینکه بخشی از پژوهش‌ها بر روی بیماران حاد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ کاربرد دارد و برای نجات جان بیماران تلاش می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه ۶ طرح در حال اجراست و دو طرح دیگر نیز به‌زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: طرح‌های پژوهشی در زمینه استفاده از داروهای خاص در بیماران حاد کاربرد دارد و تلاش می‌شود روند بیماری را بهبود و جان بیمار را نجات دهد.

دکتر تفقدی با بیان اینکه گروه دیگر از طرح‌های پژوهشی به بیماران با شرایط بالینی متوسط، خفیف و بستری در منزل اختصاص دارد، تصریح کرد: در این میان طرح‌های پژوهشی مبتنی بر طب سنتی و استفاده از داروهایی با منشاء گیاهی درحال بررسی است و تا کنون بیش از ۲۰ مطالعه بالینی به اجرا در آمده است.

 وی با بیان اینکه تمامی طرح‌های پژوهشی باید مجوز اخلاق را دریافت کنند، خاطر نشان کرد: طرح‌های پژوهشی مبتنی بر طب سنتی نیز در حال بررسی است و هنوز نتایج علمی در این زمینه به دست نیامده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تهیه مستندات علمی در ارتباط با این بیماری نیز از دیگر برنامه‌های این معاونت است که در صورت تکرار اپیدمی‌های دیگر بتوانیم از تجربیات و مدیریت بهتر این بیماری استفاده کنیم.

دکتر تفقدی با بیان اینکه ثبت داده‌های بیماران در مدیریت بیماری در آینده نقش موثری دارد، اظهار کرد: بر این اساس رجیستری بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی خط مقدم راه‌اندازی شده است و تا کنون اطلاعات چند صد بیمار به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار