کد خبر: ۱۰۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت گفت: « کسانی که مشکوک به کرونا بوده و فوت کرده اند با تشریفات مشابه کرونایی ها دفن می شوند و این موارد را خیلی ها فکر می کنند باید جزو امار بیاوریم. اقدامات احتیاطی جزو آمار به حساب نمی آید. در اواخر بهمن ماه گذشته کسانی را که بر اثر انفلوانزا فوت کردند برای احتیاط گفتیم مثل فوتی های کرونا دفن شوند. آماری که ما اعلام می کنیم آمار رسمی است و دلیلی هم نمی بینیم که دستکاری شود.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس، درباره مناطق سفید، زرد و قرمز کرونا در کشور، گفت:« مناطق سفید ، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری ها و یا میزان فوتی هایی که در آن شهرستان ها رخ می دهد طبقه بندی می شود. تمرکز اصلی ما بر روی مناطق سفید است. مناطق سفید شهرستان هایی خواهند بود یا در کل آن شهرستان در دو هفته گذشته کمتر از یک بستری داشته باشند یا به ازای هر صد هزار نفر جمعیت کمتر از یک بستری داشته باشند این منطقه از نظر ما منطقه سفید تلقی می شود و می توانیم در این منطقه با رعایت پروتکل های مختلف به عنوان مثال اماکن ورزشی یا اموزشگاه های رانندگی یا اماکن مذهبی می توانند شروع به فعالیت کنند.»


وی افزود:« برای بازگشایی مساجد در مناطق سفید پیشنهاد اولیه این است که افراد در موقع نماز جماعت به مساجد بروند و مهر و جانماز را هر کسی با خودش ببرد. اگر روند نزولی ابتلا به کرونا ادامه پیدا کرد در همه جا بازگشایی های بیشتری قابل انجام خواهد بود. مناطق قرمز مناطقی هستند که تعداد بیشتری موارد ابتلا دارند. حدود ۷۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان مناطق زرد هستند و طبق دستورات رییس جمهور پروتکل ها برای هر سه منطقه اماده و تکمیل می شوند این مناطق به صورت دینامیک است و ممکن است منطقه سفید با بی احتیاطی تبدیل به مناطق زرد یا قرمز شود و بالعکس.»


وی درباره آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، گفت:« کشورهای مختلف پروتکل های مختلفی در زمینه اعلام آمار موارد ابتلا و فوتی های بر اثر کووید-۱۹ دارند. در کشور ما هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد اعم از بستری و غیربستری جزو آمار محسوب می شوند. کشور انگلستان به مدت مدیدی بیماران کرونا مثبتی که در مراکز نگهداری سالمندان یا در خانه بودند را جزو آمارشان نمی اورد. یا در برخی کشورهای اروپای غربی اگر تست کرونای فردی مثبت باشد و فوت کند و بیماری زمینه ای دیگری مثل دیابت و سرطان و ... داشته باشد این افراد را از امار کرونا حذف می کنند. ما اگر علت اصلی فوت کرونا باشد آن را اعلام می کنیم و امار ما شفاف تر از بسیاری از کشورها است مثلا اگر کسی تستش مثبت نباشد ولی مشکوک باشد با رعایت احتیاط می گوییم با رعایت مسایل کرونایی دفن شود ولی این دال بر این نیست که فرد فوت شده حتما کرونا داشته است. کسانی هم که تست کرونا در آنها مثبت می شود و حالشان خوب می شود جزو آمار افراد بهبود یافته تلقی می کنیم.»


وی در پاسخ به موضع شفاف وزارت بهداشت برای ادامه لغو طرح ترافیک در تهران و کلان شهرها، گفت:« در مورد طرح ترافیک موضع وزارت بهداشت به صورت انفرادی نیست و با هماهنگی دستگاه های دیگر تصمیمات در این خصوص اعلام می شود. حمل و نقل عمومی جزو جاهای خطرناک برای انتقال کرونا است، در شرایطی که مجبوریم بازگشایی ها را انجام دهیم حمل و نقل انفرادی می تواند امن باشد و وقتی طرح ترافیک باشد باعث می شود همین درصد از افرد به حمل و نقل عمومی اضافه شوند. البته با برداشتن طرح ترافیک، ترافیک در سطح شهر بیشتر شده و از لحاظ پارکینگ، مرکز شهر ظرفیت پارکینگی ندارد.»


وی در واکنش به این سوال که آیا برای ماسک نزدن مردم، جریمه ای در نظر گرفته می شود، گفت:« مردم ما عملکردشان در رعایت مسایل بهداشتی و درمانی کم نظیر بوده است. در کشورهای اروپای غربی و امریکای شمالی به دلیل اعلام قرنطینه تعدادی از مردم تجمع کردند و علیه قرنطینه شعار دادند و شیشه های مراکز عمومی را شکستند یا در مغازه ها و مراکز خرید درگیری مسلحانه رخ داد اما عملکرد مردم ما بسیار مناسب بوده است. بررسی هایی که در دو هفته اخیر انجام دادیم ۸۱ درصد کسبه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. عمده دلیل کاهش موارد مرگ و میر و بستری حاصل رعایت نکات بهداشتی و درمانی توسط مردم است اما تعداد اندکی هستند که تخطی می کنند. فعلا در ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهادی مبنی بر جریمه مالی برای مردم مطرح نشده اما برای صاحبان مشاغل جریمه مالی و پلمپ در نظر گرفته شده است ضمن اینکه ما محدودیت های مردم را هم می دانیم، کسی که درامد روزانه اش اندک است و با یارانه زندگی می کند همین ماسک ۳ یا ۴ هزار تومانی برای وی هزینه است نباید الزاما فکر کنیم همه مردم می توانند این موارد را رعایت کنند.»


وی افزود:« یکی از پیشنهادات ما استفاده از ماسک های خانگی است و پیشنهاد می کنیم افراد ذی نفوذ و سلبریتی ها وارد این موضوع شوند به دلیل اینکه استفاده از ماسک خانگی در کشورمان حالت تابو پیدا کرده است. از خیرین می خواهیم یکی از کارهایشان را به تامین ماسک برای اقشار ضعیف اختصاص دهند.»


وی پاسخ به سوالی درباره داروی رمدسیویر که سازمان غذا و داروی امریکا استفاده از این دارو را برای موارد حاد تایید کرده، گفت:« FDA استفاده اورژانسی از این دارو را تایید کرده است. در کشور ما هم کمیته علمی وزارت بهداشت بررسی هایی را انجام داده و نظر رسمی اش را اعلام خواهد کرد. در امریکا نتایج مصرف این دارو در بیماران به صورت اورژانسی مناسب بوده و طول دوره بستری بیمار را کاهش می دهد و بیمار زودتر از از بیمارستارن ترخیص می شود.»
دکتر حریرچی در پاسخ به اینکه وضعیت اختصاص یک میلیارد یورو برای مقابله با اثرات اقتصادی کرونا در حوزه سلامت، گفت:« هنوز در حال طی مراحل اداری برای تبدیل این رقم به ریال است. هنوز این مبلغ به حساب وزارت بهداشت نیامده ولی بزودی انجام خواهد شد.»


وی درباره آمار شهدای سلامت، گفت:« بررسی دقیق وپیچیده ای برای این مسئله صورت می گیرد و با توجه به اذن مقام معظم رهبری، حساسیت قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. افرادی که در کادر بهداشتی درمانی هستند طیف وسیعی هستند و نیروهای خدماتی و اداری را هم شامل می شوند. رسانه هایی هستند که دوست دارند در مورد ابتلای کادر بهداشتی و درمانی و خود مردم، آمار و اعداد بیشتری را نشان بدهند.»


وی گفت:« کسانی که مشکوک به کرونا بوده و فوت کرده اند با تشریفات مشابه کرونایی ها دفن می شوند و این موارد را خیلی ها فکر می کنند باید جزو امار بیاوریم. اقدامات احتیاطی جزو آمار به حساب نمی آید. در اواخر بهمن ماه گذشته کسانی را که بر اثر انفلوانزا فوت کردند برای احتیاط گفتیم مثل فوتی های کرونا دفن شوند. آماری که ما اعلام می کنیم آمار رسمی است و دلیلی هم نمی بینیم که دستکاری شود.»


وی درباره تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری، گفت:« از نظر ما مهمترین موضوع رعایت سلامت شرکت کنندگان در آزمون است و بر این مبنا تصمیم گیری می کنیم ولی تصمیم در این زمینه تصمیم جمعی در ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود. در مورد کنکور محل نشست افراد با فاصله بوده ولی ممکن است در ورود و خروج تراکم داشته و در محل برگزاری آزمون تجمع بوجود بیاید. با هماهنگی با وزارت آموزش عالی و آموزش و پرورش در مورد کنکور تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.»


وی درباره کشف داروی جدید درمان کرونا گفت:« فعلا در هیچ جای دنیا داروی جدیدی که موثر بر کرونا باشد کشف نشده است داروهای موجودی که استفاده می شود برای ابولا استفاده می شده که استفاده از آن برای کرونا هم مطرح شده است. تولید داروی جدید زمانبر است، در کل دنیا چندهزار مدعی کشف داروی جدید داریم.تولید یک دارو برای یک بیماری در همه جای دنیا یک اصولی دارد باید اول ازمایش شود و سپس بر روی حیوانات ازمایش شود و سپس بر روی تعداد محدودی از مردم و سپس در جمعیت بیشتری آزمایش شود. هنوز هیچ داروی جدید موثر بر بیماری کرونا درهیچ جای دنیا کشف نشده است.»


وی درباره بازگشایی اماکن ورزشی گفت:« پروتکل هایی برای این منظور آماده کردیم. در مورد ورزش های دو میدانی و یا دوچرخه سواری شرایط سهل تر است. مشکل اصلی ما ورزش هایی مثل بوکس و کشتی و کاراته است. در سایر ورزش های دسته جمعی مشکل اصلی ما رختکن ها هستند که در اکثر جاها رختکن ها بسیار پرتراکم هستند. عامل اصلی انتقال ویروس از طریق سطح تماس است. از طرفی اکثر باشگاه های ورزشی در زیرزمین ها هستند و ورودی های کوچکی دارند که موجب ازدحام جمعیت می شود. پروتکلی که برای بازگشایی اماکن ورزشی اعلام کردیم در مورد مناطق سفید است. درباره مسابقات ورزشی اکثرا تعیین تکلیف شده و فقط لیگ برتر فوتبال مانده که برای شروع یا عدم شروع آن در اینده تصمیم گیری می شود.»


وی در واکنش به اینکه اعلام شده بود که از اوایل خرداد پیک دوم کرونا شروع می شود، گفت:« وزارت بهداشت اعلام نکرده که در خرداد پیک دوم کرونا را داشته باشیم. پیش بینی‌های وزارت بهداشت و کمیته اپیدمیولوژیک با توجه به سناریوهای مختلف انجام شده است. خیلی افراد از خارج و داخل کشور دلسوزانه پیش بینی می‌کردند و حتی گفته می‌شد که مرگ ۳ یا ۴ میلیونی در ایران اتفاق می‌افتد و پیش بینی‌های وزارت بهداشت را هم مورد تمسخر قرار می‌دادند. پیش بینی کنندگان هنوز اظهار نظری در مورد پیش بینی‌های خودشان نکرده‌اند. پیش بینی ما این است روند نزولی ابتلا به کرونا فعلا ادامه پیدا خواهد کرد و با رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی های تدریجی روند نزولی ابتلا در اردیبهشت و خرداد ادامه پیدا خواهد کرد البته در برخی استان ها و شهرستان ها ممکن است موارد افزایش ابتلا را داشته باشیم ولی به روند نزولی کشور صدمه قابل توجهی نخواهد زد.»


وی درباره بازگشایی مدارس گفت:« در کل کشورها مدارس، اولین مراکزی هستند که بسته می شوند و اخرین مراکزی هستند که بازگشایی می شوند چون جمعیت دانش اموزی در اکثر کشورها زیاد است و مدارس پرتراکم هستند و سرویس های مدارس پرتراکم است و دانش اموزان نمی توانند رعایت مسایل بهداشتی را کنند.دانش اموزان در کشورمان یک جمعیت ۱۴ و نیم میلیون نفری هستند و یک میلیون هم معلم داریم که هم خودشان و هم بقیه را می توانند در معرض کرونا قرار دهند.»


وی تمهیدات برای کوچ بهاره عشایر گفت:« با توجه به اقداماتی که در دوره اخیر شده خانه های بهداشت عشایری را به میزان قابل توجهی گسترش دادیم و زندگی جداگانه از شهر که در عشایر وجود دارد میزان ابتلا به بیماری را در آنها به حداقل ممکن رسانده است و در اکثر جاها موارد ابتلا به کرونا در عشایر در حد صفر بوده است. پروتکل های بهداشتی لازم برای آنها دیده شده و ما هرکدام از این مسائل را رصد می کنیم.»


دکتر حریرچی افزود:«موضوع دیگر کمباین داران هستند که جمعیت۶۰ یا ۷۰ هزار نفری دارند که از خوزستان و جنوب درو کردن را شروع می کنند و سپس به استان های سردخیزتر می ایند. ما پروتکل هایی برای آنها تهیه کردیم که چطور به استان ها وارد و خارج شوند.»


وی درباره بازگشایی مرزها گفت:« ما با همسایه های خود ارتباطات تجاری قابل توجهی هم از طریق صادرات و واردات و هم به صورت ترانزیت داریم الان بازگشایی مرزها در حال انجام است و رییس جمهور به وزیر راه دستورات لازم را دادند با توجه به میزان ابتلا در کشورهای همسایه با رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی اکثر مرزهای ما قابل بازگشایی است. ممکن است برای رفت و آمد توریست ها محدودیت هایی باشد ولی فکر نمی کنیم مانع عمده ای برای ترانزیت کالا وجود داشته باشد. بعضی از کشورها وابستگی قابل توجهی به محصولات کشاورزی و صنعتی ما دارند. با توجه به روند نزولی این ارتباطات بدون هیچ مشکلی می تواند انجام گیرد.»
ادامه دارد...

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار