کد خبر: ۱۰۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
لغو تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهرماه سال جاری شاید تنها برگ باقی مانده از پرونده برجام است. مسئله‌ای که آمریکا با تمام توان به دنبال جلوگیری از آن است. در این مسیر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که از قضا در رقابت انتخاباتی نیز هستند هم متحد شده‌اند.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، براساس توافق هسته‌ای برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه ۱۳۹۹) تحریم تسلیحات سبک و متعارف علیه ایران به پایان می‌رسد و پس از آن ایران مجاز به خرید و فروش جنگ‌افزارهایی مانند انواع تانک، توپخانه، جنگنده، بالگرد، ناوهای جنگی و زیردریایی خواهد شد.

تنها روزنه‌ای که از توافق برجام برای ایران باقی مانده و البته هنوز 6 ماه دیگر برای رسیدن به آن زمان باقی است، موضوع لغو تحریم‌های تسلیحاتی است که واشنگتن تلاش دارد آن را نیز کور کرده و به سرنوشت دیگر منافع ایران از این توافق دچار کند. تقریبا تمام منافع اقتصادی ایران از برجام تاکنون براثر سیاست‌های فشار حداکثری دولت آمریکا مسدود شده و تنها امید تهران به این توافق آن هم پس از پنج سال از تاریخ امضای برجام لغو تحریم‌های تسلیحاتی است.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا با وجود اینکه دو راهکار متفاوت برای اداره امور کشور داشته‌اند و در برخی مقاطع به‌شدت با یکدیگر ضدیت پیدا کرده‌اند اما در مسائل سیاست خارجی و به‌ویژه «موضوع ایران» یک اتحاد غیرقابل‌گسست دارند. این مساله برخلاف برخی تصورات در ایران است. بعضی از جریانات داخلی ایران این تصور را دارند که درصورت پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات اتفاقات عجیب‌وغریبی در نحوه مواجهه میان این کشور و ایران رخ خواهد داد. یکی از اتفاقات مدنظر این گروه برجام است. آنها براساس برداشت خود از بازگشت دموکرات‌ها به برجام علاقه خود را به رئیس‌جمهور شدن یک دموکرات به‌صورت آشکار ابراز می‌کنند. این گروه البته توجهی به سوابق تاریخی و اتفاقات فعلی آمریکا در نحوه مواجهه با ایران ندارد.

تازه‌ترین اقدام مربوط به اواخر هفته گذشته است که طی آن اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره به‌صورت فراحزبی خواستار تغییر تاکتیک کاخ سفید علیه ایران در موضوع «تحریم تسلیحاتی» شده‌اند. البته این درخواست به معنای آن نیست که دو حزب رفتار در پیش گرفته‌شده توسط دولت ترامپ را اشتباه می‌دانند بلکه آنها خواهان استفاده از شیوه بهتری توسط او شده‌اند تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران پابرجا بماند.

منابعی در کنگره آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ۳۸۲ نفر از ۴۲۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام نادر فراحزبی نامه‌ای را خطاب به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نوشته و از او خواسته‌اند برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با متحدان و شریکان آمریکا همکاری کند. در این نامه آمده است: «تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر به پایان می‌رسد و ما نگرانیم که انقضای این ممنوعیت‌ها باعث شود کشورهای بیشتری اقدام به معاملات تسلیحاتی با ایران کنند.» این نامه به ابتکار الیوت انگل دموکرات که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد و همچنین مایک مک‌کاول، عضو ارشد جمهوری‌خواه در این مجلس نگاشته شده است. این نامه هنوز به وزارت خارجه آمریکا ارسال نشده و طراحان آن امید دارند بتوانند در روزهای آتی تعداد امضاهای این نامه را افزایش دهند.

این اقدام همچنین پیامی قوی برای متحدان اروپایی آمریکاست که تاکنون به‌صورت رسمی با طرح آمریکا همراهی نشان نداده‌اند. کنگره با نامه خود پیامی قوی به بروکسل ارسال خواهد کرد که تمام واشنگتن برای تمدید تحریم‌های ایران مصمم است و نه دولت ترامپ.

این درخواست درحالی صورت گرفته که مجلس نمایندگان آمریکا دراختیار دموکرات‌هاست اما تقریبا اکثریت اعضای این حزب از این درخواست ضدایرانی حمایت کرده‌اند. طراح اصلی این نامه نیز یک دموکرات است که با همراهی یک جمهوری‌خواه دست به تنظیم آن زده است. البته این موضوع یک مساله استثنایی نیست. نمونه‌های زیادی از این اشتراک‌نظر دو حزبی درباره ایران را می‌توان در صحنه سیاست آمریکا دید.  اتحاد در ترور شهید سردار سلیمانی و همکاری علیه ایران از ایسا تا کاتسا از دیگر مصادیق همراهی این دو حزب علیه ایران است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: