کد خبر: ۱۰۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
مهر گزارش می‌دهد؛
بیرجند- اصناف و مراکز خرید در راستای کاهش آسیب‌های اقتصادی به شرط رعایت پروتکل‌ها بازگشایی شدند ولی به نظر می‌رسد این پروتکل‌ها در هیاهوی شهر بیرجند گم شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «فاصله‌گذاری اجتماعی» واژه پرکاربرد این روزها است. از زبان سیاستمداران تا پزشکان و کسبه و عموم مردم بسیار این واژه را شنیده‌ایم و آن را بهترین راهکار برای مدیریت و کاهش موارد ابتلاء به شیوع کرونا معرفی می‌کنند.

اما به نقاط مختلف شهر که سر بزنیم در می‌یابیم که این بهترین مؤلفه برای کاهش موارد ابتلاء به کرونا آنگونه که در پروتکل‌های بهداشتی تبیین شده، مراعات نمی‌شود.

در یکی از پاساژهای شهر بیرجند که بیشتر محل خرید و فروش موبایل است، جمعیت زیادی از مردم در حال رفت و آمد هستند. در بسیاری از مغازه‌ها با ضربدرهای زرد رنگ بر روی زمین از مردم درخواست شده که با فاصله در محل‌های مشخص بایستند.

صاحب یکی از مغازه‌های پاساژ می‌گویند این روزها به واسطه استفاده از نرم افزار شاد بسیاری از مردم برای خرید گوشی‌های هوشمند به این پاساژ می‌آیند ولی هر چه قدر هم اصرار می‌کنیم، توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌کنند.

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز خرید

وی بیان‌کرد: برخی از مغازه‌های موبایل‌فروشی اجازه لمس گوشی در هنگام انتخاب توسط مشتری را نمی‌دهند ولی برخی دیگر از مغازه‌داران بی‌تفاوت نسبت به شیوع کرونا اجازه می‌دهند که مشتری چندین موبایل را دست به دست بگرداند تا شاید یکی را انتخاب کند.

این معضل فقط در این واحد صنفی خاص نیست. فروشگاه‌های شهر نیز مملوء از افرادی است که بدون ماسک و دستکش در لابه لای قفسه‌های فروشگاه و مغازه می‌چرخند تا کالای مورد نظر را انتخاب کنند.

غلامرضا محمدی که خود صاحب یک واحد صنفی است، گفت: طبق پروتکل‌هایی که سازمان صمت به واحدهای صنفی ارائه داده، مشتریان حق ورود به داخل مغازه را ندارند بلکه باید در ورودی درب مغازه لیست کالاهای مورد نظر را به صاحب مغازه بدهند و جنس مد نظر را تحویل بگیرند.

وی بیان‌کرد: ولی در حال حاضر می‌بینیم مشتریان در بین قفسه‌های مختلف مغازه می‌گردند، به راحتی عطسه و سرفه می‌کنند و بسیاری از کالاها را آلوده می‌کنند.

محمدی یادآور شد: به نظرم باید نظارت‌های دستگاه‌ها و ناظرین بهداشت بر واحدهای صنفی بیش از قبل شود تا شاهد اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در استان و کشور نباشیم.

مرضیه خدابخشی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: تصمیم داشتم در شب‌های ماه مبارک رمضان پیاده‌روی و ورزش مستمر داشته باشم ولی شلوغی مکان‌هایی چون جاده سلامت مرا تا حدی از تصمیمم منصرف کرد.

پیاده روی در جاده سلامت خطرآفرین شده است

وی اظهار کرد: ما ورزش و پیاده‌روی را برای سلامت تن می‌خواهیم ولی با شرایط فعلی پیاده‌روی در مکان‌های شلوغ و احتمال ابتلاء به کرونا نه تنها سلامتی تأمین نمی‌شود بلکه اقدامی خلاف اصول بهداشتی است.

خدابخشی افزود: هر چند یکی- دو روز بعد از ماه مبارک رمضان بر اساس تصمیم متولیان امر پیاده‌روی در جاده سلامت ممنوع شد ولی باید از قبل در این زمینه تدبیری اندیشیده و به عموم مردم اطلاع رسانی می‌شد.

وی گفت: مردم ثابت کرده‌اند که اگر مسئولین در مواردی مثل روز سیزده به در و یا روز «چراغ برات» در خراسان‌جنوبی به صورت جدی از مردم درخواست ماندن در خانه را داشته باشند، آنان نیز اجابت کرده و همراهی خود را نشان می‌دهند.

حضور در تفرجگاه‌ها به شرط رعایت پروتکل‌ها

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی نیز هفتم اردیبهشت ماه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تفرجگاه‌ها، افزود: حضور مردم در پارک‌ها برای قدم زدن محدودیتی ندارد.

وی اظهار کرد: اما از جنبه دیگر اسکان و چادر زدن ممنوع است و گشت‌های نظارتی باید با تذکر و راهنمایی، از کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری جلوگیری کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، همه افرادی که «کرونا مثبت» می‌شوند، مطابق نظر متخصصین و مراکز درمانی، در بیمارستان بستری شده یا در منازل و نقاهتگاه‌ها، دوران قرنطینه را سپری خواهند کرد؛ بنابراین اگر از سوی بیماران برای قرنطینه در نقاهتگاه‌ها همکاری نشود، باید از ظرفیت دستور قضائی و نیروی انتظامی استفاده کرد.

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با مهر با تأکید بر اینکه شهروندان باید هنوز به شعار «در خانه بمانیم» پایبند باشند، اظهار کرد: از نظر شیوع کرونا اوضاع هنوز مساعد نیست و باید از حضور غیر ضروری در اجتماع خودداری شود.

ترک فاصله‌گذاری اجتماعی خطر افزایش شیوع ویروس را به دنبال دارد

وی با تأکید بر اینکه ترک خانه و مراجعات غیر ضروری هشداری جدی برای اوج‌گیری مجدد و خطرناک‌تر بیماری است، بیان‌کرد: ترک فاصله‌گذاری اجتماعی خطر افزایش شیوع ویروس را به دنبال دارد. و از این جهت در هنگام پیاده‌روی فاصله ۲ متری را باید مراعات کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به حضور جمعیت زیادی از شهروندان در شب‌های ماه رمضان در جاده سلامت ادامه‌داد: ورزش و پیاده‌روی برای حفظ سلامتی است و نباید بگذاریم تبدیل به بهانه‌ای برای انتقال ویروس کرونا شود.

مهدی‌زاده با تبیین اینکه استفاده از ماسک برای تمامی افرادی که در محل‌های تجمعی و عمومی حضور پیدا می‌کنند الزامی است، افزود: در هنگام ورزش باید تا حد امکان از استفاده از وسایل ورزشی و نیمکت‌های مسیر پیاده‌روی پرهیز شود.

۶۴ تیم بازرسی بر اصناف نظارت می‌کنند

وی در زمینه بایدها و نبایدهای حضور در مراکز خرید در شرایط فعلی و نظارت‌های صورت گرفته، گفت: تعداد ۱۳۰ نفر بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای در سطح استان در قالب ۶۴ تیم بازرسی بهداشتی و در قالب گشت‌های مشترک بازرسی با ادارات مختلف از جمله صنعت معدن و تجارت، اماکن نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی بر اصناف مختلف نظارت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: بیش از ۹۸ درصد اصناف مورد بازدید کد رهگیری و پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند.

مهدی‌زاده افزود: علاوه بر نظارت‌های بهداشتی توسط بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای از نیروهای داوطلب بسیجی نیز جهت آموزش بهداشت و گندزدایی محیط استفاده شده است.

وی یادآور شد: همچنین پوستر و پمفلت‌های مختلف آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی جهت کمک به اصناف در راستای آموزش بهداشت تهیه شده است.

در هر حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای کنترل بیماری کرونا نیازمند همکاری مردم و صاحبان اصناف و مهم‌تر از همه نظارت همه جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط است چرا که نمی‌توان موضوع سلامت مردم را به امید «انشا الله مردم رعایت می‌کنند» و یا «مردم باید مراعات کنند» واگذار کرد.

برخی از آسیب‌های اقتصادی را می‌توانیم در آینده نه چندان دور جبران کنیم ولی از دست رفتن سلامتی جبران ناپذیر است. پس مراقب شیوع مجدد این مهمان ناخوانده باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: